Bankmonitor

Banki termékek összehasonlítása

A bankfiók már a múlté, helyettük a net veszi át a hatalmat

  • 2016-11-25
  • szerző: bankmonitor.hu

Felgyorsult világunkban az biztos, hogy sokat könnyített életünkön az online ügyintézés, gondoljunk csak arra, hogy a bankolás terén mennyi mindent egyszerűsített az internet-, vagy a mobilbank használata. Nem kell minden apró-cseprő dologgal a bankfiókba szaladnunk és várakoznunk, ami eddig sok időt elvett tőlünk. Na de mi a helyzet a bankszámlanyitással, vajon már az ilyen ügyeket is le lehet zongorázni online?

Realitás vagy nem az online bankszámlanyitás?

A hazai bankok gyakorlatát néztük át, hogy választ kapjunk a kérdésre, mivel a legtöbbjük ajánlatában az online számlanyitás lehetőségét is megtaláljuk, amire néha igen nagy hangsúlyt is fektetnek a reklámokban.

Szinte minden banknál létező megoldás, hogy a kiszemelt bank weboldalán elektronikus módon tudjuk jelezni az érdeklődésünket a számla iránt, és később egy visszahívás keretében a banki ügyintéző megkeres minket. Itt meg tudjuk beszélni a részleteket, és előre tudunk időpontot egyeztetni.

A legnagyobb bankoknál lehetőség van arra is, hogy a honlapon keresztül ténylegesen online válasszuk ki az igényeinknek megfelelő számlacsomagot, illetve kártyát a bank kínálatából. Ezután meg tudjuk adni a személyes adatainkat, valamilyen hivatalos okirat (személyigazolvány, útlevél, jogosítvány) számának beírásával egyetemben. Ha végigmegyünk a lépéseken, azonban azt tapasztaljuk, hogy a számlanyitás nem történik meg automatikusan, a bankfiókban még ettől függetlenül meg kell jelennünk, ahol azonosítani szükséges magunkat, és aláírni a megfelelő papírokat.

Tehát arra nincs módunk, hogy 100%-os módon az online intézzük a számlanyitást, mégis nyerhetünk a „félig-online” ügyintézéssel, hiszen egy egyszerűsített számlanyitási folyamatot már képesek vagyunk így kezdeményezni (akár a Bankmonitoron keresztül is). Egyrészt a néha akár hosszúra nyúló várakozást spóroljuk meg, hiszen előre tudunk időpontot egyeztetni, másrészt az adatainkkal már nem kell bíbelődni, mivel azokat a netes felületen már a bank rendelkezésére bocsátottuk. Így a bankban sem kell 5-10 percnél többet eltölteni az ügyintézőnél.

Vagyis az online számlanyitás a hét minden napján, bármilyen időpontban (7/24) elérhető, viszont a személyes megjelenés nem úszható meg. Az adatainkat célszerű előre ellenőrizni, így mikor a bankfiókban megjelenünk, a személyi igazolványunk bemutatása után az előkészített szerződéseket alá tudjuk írni, és készen is vagyunk.

Használd kalkulátorunkat és válaszd ki a számodra leginkább megfelelő bankszámlát!

Ledöntenék az akadályokat

Egyelőre hazánkban még szabályozási akadálya van az online számlanyitásnak, ugyanis az ügyfél-azonosítás nem megoldott, csak ha személyesen is megjelenünk a bankban. Azt is le kell azonban szögezni, hogy az elköteleződés megvan a jegybank és a kormány oldaláról is a helyzet megváltoztatására. A Bankmonitor-díj gálarendezvényén az MNB részéről Gabler Gergely igazgató is kifejtette, hogy komoly törekvések vannak részükről is az online számlanyitás előtt tornyosuló akadályok ledöntésére.

Érdekesség, hogy hazánkban van olyan befektetési szolgáltató, ahol az online értékpapírszámla nyitása teljes egészében az interneten megvalósítható. Az Alapforgalmazó úgy jár el, hogy a személyes adataink megadását követően a számlavezető bankunkkal veszi fel a kapcsolatot és kér megerősítést adatainkat, illetve személyazonosságunkat illetően. Mivel itt már egyszer azonosítottak minket, az online számlanyitás gördülékenyen meg tud valósulni a személyes megjelenésünk nélkül. Persze egységes gyakorlat nem alakult még ki a szektorban, a legtöbb szolgáltatónál még a személyes azonosítás elengedhetetlen a számlanyitáshoz.

Azonban vannak olyan országok is, ahol már bankszámlát is lehetséges személyes jelenlét nélkül megnyitni. Például a németek élen járnak ebben is, a személyes megjelenés kiváltható video chaten keresztüli azonosítással, de a postát is bevonták már az azonosítás folyamatába. Az elektronikus aláírás ilyen szempontból nagyon fontos, mert a szerződéseket ezzel könnyedén, személyes jelenlét hiányában szignálni tudjuk.

Ahogy halad előre a technológia, illetve a törvényi szabályozás is egyre jobban alkalmazkodik, nagy valószínűséggel 3-5 éven belül a hazai bankok is megoldást kínálnak majd arra, hogy kényelmesen, személyes jelenlét nélkül nyissunk számlát, vagy intézzünk egyéb ügyeket.

Szólj hozzá te is

Az email címet nem tesszük közzé.


Kérj ingyenes segítséget szakértőnktől!

Kérj ingyenes segítséget szakértőnktől!

Kérdezz minket