A céges adókedvezmények buktatói

A céges adókedvezmények buktatói
Hirdetés
Hirdetés

Cikk2014-09-04 Frissítve: 2021-08-09
 

Korábbi írásainkban részletesen bemutattuk a vállalatok számára legszélesebb körben elérhető adókedvezményt, a fejlesztési adókedvezményt. A társasági adó akár 20-70%-át számunkra megspóroló kedvezmény igénybevételét követően is szigorú előírások érvényesülnek, melynek betartása életbevágóan fontos az adókedvezmény fenntartásához. Az alábbiakban összegyűjtöttük a leggyakoribb kérdéseket, melyek a vállalatvezetőknél a már igénybevett adókedvezménnyel kapcsolatban felmerülnek.

Azok számára, akik most kapcsolódnak be az adókedvezményt feldolgozó sorozatunkba, ajánljuk korábbi írásainkat:

  1. Hogyan takaríthatsz meg a cégednek 300 millió Ft-ot? Alapvető információk az adókedvezményről
  2. Leggyakoribb kérdések az adókedvezmény igénybevételét illetően

Ha már igénybe vetted az adókedvezményt, ezen kérdésekkel előbb, vagy utóbb szembesülni fogsz:

1. Olvastam, hogy megváltozott a fejlesztési adókedvezmény rendszere. Az új jogszabályok miatt módosítanom kell majd a nyilvántartásaimat?

A fejlesztési adókedvezmény igénybevételét szabályozó jogszabályi környezet folyamatosan változik, ugyanakkor
az igénybevétel során mindig a bejelentés benyújtásakor hatályos jogszabályok szerint kell eljárni.

2. Megfelelő nyilvántartásokat vezetek?

Az adókedvezményt bejelentő vállalkozásokat folyamatos
nyilvántartási és adatszolgáltatási kötelezettség terheli. A nyilvántartásokból
nyomon követhető módon látszódnia kell a beruházott eszközök beszerzésének, üzembe helyezésének, elhasználódásának, selejtezésének, értékesítésének, stb.

3. Uniós pályázati forrást is igénybe vettem. Össze kell ezt számítanom a fejlesztési adókedvezménnyel?

Csak abban az esetben szükséges összeszámítani,
amennyiben ugyanazon beruházáshoz történt az igénybevétel. Ez esetben pedig figyelemmel kell lenni
az elszámolható költségek eltérő körére, az eltérő támogatástartalom kalkulációra, illetve az
együttes támogatás összegére.

4. A hivatalos projektkezdet előtt felmerült költségeket is elszámolhatom?

A tervezési költségek limitált körétől eltekintve, nem elszámolható költség, így nem vehető igénybe adókedvezmény azon költségekre, ráfordításokra, amelyek a bejelentés benyújtásának napja előtt merültek fel.

5. Ha a bejelentésben megjelölthöz képest több költségünk merült fel, akkor több adókedvezményt vehetünk igénybe?

A támogatás összege nem haladhatja meg a bejelentésben megjelölt támogatási összeget.

6. Csúszik a beruházásom befejezése. Elbukhatom az adókedvezményt?

A beruházás befejezésének csúszása nem minősül olyan változásnak, ami jogszerűtlen igénybevételt eredményezne. Az adókedvezmény első alkalommal a beruházás üzembe helyezésének évében vehető igénybe, utoljára pedig a beruházás üzembe helyezését követő 9. évben, de legfeljebb a bejelentés benyújtásának évét követő 14. adóévben lehetséges.

7. Ugyanazt a referencia rátát használjuk minden évben a bevallások elkészítésekor a jelenérték meghatározásához. Helyesen tesszük?

A bejelentés benyújtásakor az adókedvezmény számszerűsítéséhez a jogszabályban meghatározott diszkont kamatlábbal szükséges elkészíteni az összes jövőbeni évre vonatkozó előzetes kalkulációt. Ugyanakkor az adókedvezmény tényleges érvényesítésekor évente szükséges megismételni a támogatás jelenértékének kalkulációját, ahol mindig az aktuális (egyes évek utolsó napján hatályos) referencia rátát szükséges használni. 

8. Kisvállalatnak minősültünk a bejelentés benyújtásakor, azonban az első adókedvezményi igénybevétel alkalmával már középvállalat lettünk. Veszélyezteti ez az adókedvezmény lehívását?

A vállalati méret helyes megítélése kulcsfontosságú az adókedvezményi jogcím kiválasztásához, az érvényesíthető támogatási mérték, illetve a kötelező üzemeltetési periódus megítéléséhez. A bejelentés benyújtásának időpontjában érvényes minősítés vonatkozik a társaságra végig a fejlesztési adókedvezmény igénybevétele során – ha a benyújtáskor megfelelően történt a méret meghatározás.

9. Le kellett selejteznünk az üzembe helyezéstől számított 1 éven belül az adókedvezménnyel érintett gépet. Csökkenti ez az igénybe vehető adókedvezmény összegét?

Amennyiben a minimum 3 éves kötelező üzemeltetési időszakon belül pótlás nélkül kerül selejtezésre az adókedvezmény tárgyát képező eszköz, akkor az eszköz vételára csökkenti az elszámolható költségek, ezáltal pedig az igénybe vehető adókedvezmények összegét. Ebben az esetben a támogatás újraszámolása során figyelemmel kell lenni arra is, hogy a beruházás elszámolható költségeinek összértéke elérje a törvényi minimumot!

Amennyiben fejlesztési adókedvezményhez kapcsolódó kérdésed van, vagy szeretnéd megvizsgálni, hogy milyen lehetőségeket rejt céged számára a lehetőség, töltsd ki az alábbi formot és felhívunk!

1

Maradt benned kérdés? Véleményed van? Szívesen látjuk! Szólj hozzá írásunkhoz lentebb, vagy írj a jobb oldalon található „Kérdezz tőlünk” felületen! Mindenkinek válaszolunk.

Hirdetés
Hirdetés