Bankmonitor

Banki termékek összehasonlítása

A Facebook tudni szeretné mire költesz!

  • 2014-09-01
  • szerző: bankmonitor

A világszerte ismert közösségi oldal, a Facebook sosem csinált titkot abból, hogy érdeklődik az internetes kereskedelemben és az elektronikus fizetési megoldásokban rejlő üzleti lehetőségek iránt. Erre több jel is utal. Egyrészt a Facebook első számú vezetője, Mark Zuckerberg nyilatkozataiban többször is egyértelműen utalt erre, másrészt a közösségi oldal az elmúlt években az elektronikus fizetésben komoly szerepet játszó PayPal több meghatározó szakértőjét is átcsábította magához. Néhány héttel ezelőtt ismét történt valami, ami egyértelműen arra utal, hogy a Facebook komolyan foglalkozik egy, a személyi pénzügyek intézését segítő szolgáltatás elindításával.

Az amerikai internetes szaksajtó ez év augusztus elején felfedezett egy Facebook által jegyzett szabadalmi beadványt, amely segítségével a közösségi oldal jobban használhatná a felhasználóitól és a hirdetőitől származó tranzakciók adatait. A beadvány szerint olyan szolgáltatásról lenne szó, ami összegyűjti és elemzi a felhasználók pénzügyi tranzakcióinak adatait és információt szolgáltat az adott felhasználó pénzügyi szokásairól. Hogy pontosan miről van szó, azt csak találgatni lehet, hiszen az amerikai szabadalmi hivatal eddig nem adott engedélyt a szabadalom használatára és maga a Facebook sem kommentálta a róla szóló híreket.

Annyi azonban bizonyos, hogy egy teljesen új, mások által nem alkalmazott technikai megoldásról van szó, amely a pénzügyi szolgáltatások adatait kombinálja a személyes adatokkal, így segít összehasonlítani a felhasználó pénzköltési szokásait a társadalom és a többi hasonló szokásokkal rendelkező felhasználó pénzügyi szokásaival. A személyes és a pénzügyi adatok alapján a Facebook érdeklődési kör és vásárlási szokások alapján válogatná szét felhasználóit. Ezt követően kor, nem, tartózkodási hely, iskolai végzettség és foglalkozás szerint olyan nagyobb felhasználói csoportokat hozna létre, amelyek sok tulajdonságukban hasonlítanak egymásra. Ez lehetőséget teremtene arra, hogy az egyes felhasználók grafikonok és ábrák segítségével megismerhetik a hozzájuk hasonló emberek pénzügyi szokásait. Az alkalmazás ezen túlmenően – ugyancsak a csoport adatai alapján – segítene a saját költségvetés elkészítésére is.

Akárhogyan is, egy ilyen szabadalom óriási lehetőségeket rejt, amelyeket a hasonló pénzügyi információkkal rendelkező bankok mindeddig elmulasztottak kihasználni. A Facebook ugyanis azokat az információkat szeretné felhasználni, amit a bankok egyenlegértesítőikben minden hónapban közölnek ügyfeleikkel. Azt ma még persze sem a bankok, sem a Facebook nem tudja, mennyi használható információ van a tranzakciók adataiban és az sem tisztázott, hogyan fér hozzá a közösségi oldal ezekhez az érzékeny információkhoz. 

Kétségtelen, hogy a személyes pénzügyi szokások ismeretében könnyű lenne új fizetési módszereket fejleszteni. A szabadalom igazi értéke azonban nem ez, sokkal inkább a Facebook felhasználóknak ajánlott kapcsolt szolgáltatás lehet. Gondoljunk csak bele: pénzügyi tranzakcióink elemzése után a Facebook célzottabb reklámokat tehet közzé idővonalunkon. Csupa olyan terméket, amelyekre valóban szükségünk lehet. Vegyünk egy másik példát: ha adataink alapján kiderül, hogy régen nem költöttünk mondjuk ruhára, akkor a Facebook fel fogja hívni a figyelmünket azon ruházati cégek ajánlataira, amelyeket korábban lájkoltunk. A Facebook személyes pénzügyi alkalmazásának tehát nem az lenne az értelme, hogy többet költsünk, hanem hogy hatékonyan költsük el a pénzünket.

Persze már most is lehetőséged van személyre szabottan alakítani pénzügyeidet a bankmonitor.hu kalkulátorainak a segítségével:

Maradt benned kérdés? Véleményed van? Szívesen látjuk! Szólj hozzá írásunkhoz lentebb, vagy írj a jobb oldalon található “Kérdezz tőlünk” felületen! Mindenkinek válaszolunk.

Szólj hozzá te is

Az email címet nem tesszük közzé.


Kérj ingyenes segítséget szakértőnktől!

Kérj ingyenes segítséget szakértőnktől!

Kérdezz minket