Bankmonitor

Banki termékek összehasonlítása

A jövő pénzügyei

  • 2013-12-08
  • szerző: bankmonitor

A pénzügyeinket ma már nem csak bankfiókban tudjuk bonyolítani: interneten keresztül is elintézhetjük bankügyeink jelentős részét. Szinte mindenkinek van bankkártyája is, amivel észrevétlenül magával vihet nagyobb összegeket is. Pár kiváltságos már a mobiljával is fizethet az új technológiáknak köszönhetően. Sőt egy felragasztható matrica segítségével, akár egy papuccsal is fizethetünk. Ez a jelen. De mit hozhat a jövő? Az IND által szervezett konferencián a szakemberek erre keresték a választ.

Akik a legújabb technológiákat és pénzügyi trendeket követik, azok egyetlen egyszer mennek a bankfiókba: megnyitni a számlát. Utalásukat interneten végzik, sokszor az okostelefonjukat használva. A boltban bankkártyával fizetnek, lehetőleg érintés nélkül (PayPass vagy PayWave), vagy akár magával a mobiljukkal is fizethetnek az NFC technológiának köszönhetően. Az internetes vásárlásuk ellenértékét internetkártyával vagy még inkább PayPal-lal egyenlítik ki. Mi lehet a következő újítás?

Technológia

Több nemzetközi kutatás azt jósolja, hogy rövid időn belül a föld lakosainak a számát meg fogja haladni az okostelefonok száma. Az újabb készülékek nem csak egyre nagyobbak, de egyre többet is tudnak. És ezt a tudás mind többen használják ki: smartphoneon olvassák az e-mailjeiket, cikkeket, szervezik az életüket a naptárbejegyzésekkel, játszanak, vagy bankolnak. A tabletek piaca is meredeken felfelé ível. Olyannyira fontosak lettek a mobil eszközök, hogy Hollandiában az ABN Amro bankba már többen léptek be mobil eszközről, mint asztali számítógépről. Így már nem lehet csak egyszerű internetbanki felületben gondolkodni. Fontos, hogy könnyen kezelhető legyen a felület, több rendszeren is fusson, és a rendkívül változatos képernyőfelbontásokon is szépen jelenjen meg. Ezt sokak szerint jelenleg leginkább a letölthető programok tudják megvalósítani.
De mit várnak az új innovációktól az ügyfelek? 

Semmi konkrétat. Az emberek azt szeretnék, hogy ahogyan az okostelefon más funkcióit, a banki szoftvereket is élmény legyen használni. Ehhez el kell érni, hogy könnyen lehessen kezelni az internet-, vagy mobilbankot, gesztusokkal vezérelni, és minél inkább beleilleszkedjen a Facebook és Instagram által meghatározott napi életvitelbe.

A jövő

A jövő mobilbankjában a költéseink mellé fotókat, helyszíneket csatolhatunk, hogy ne csak egy összeg legyen a vacsora ellenértéke. De ez még csak a jelenlegi infrastruktúra kihasználása. A konferencián felvetődött a kérdés, hogy mi történik, ha a nagy cégek (például a Google) beszáll a piacra, és bankot alapít? Így az ember egy Google fiókkal eléri a pénzügyeit, leveleit, naptárbejegyzéseit. Az androidos telefonjával tud fizetni, és nincs szüksége hagyományos bankkártyára. Igazából nem vesszük észre, hogy a pénzmozgások mögött bankok állnak: nekünk annyira közvetlen, magától értetődő lesz minden. Elég csak megkeresni egy ismerősünket a Facebookon, vagy a Google fiókunkban, és a nevére klikkelve át tudjuk utalni nekik a kívánt összeget. Nem kell tudnunk a számlaszámát, minden a háttérben működik.

Egy jövőkép szerint az áruházi vásárlás is átalakul: a boltban minden áru rádiófrekvenciás azonosítással lesz ellátva, így egy kapun kitolva leolvassák, mi van a kosarunkban, és rögtön le is vonják az egyenlegünkről. Arról az egyenlegről, ami nem egy bankban van, hanem egy felhőben. És a pénzt is lehet, hogy nem dollárnak és eurónak, vagy forintnak hívjuk, hanem egy egységes deviza lesz. 

Addig persze még sok víz lefolyik a Dunán. Az is elképzelhető, hogy a jövő más irányt vesz. Ám az tisztán látszik, hogy a fejlődés, az innováció nélkülözhetetlen bármely piacon. Gondoljunk a Blackberry, vagy a Nokia példájára: nem (vagy nem olyan irányba) fejlesztettek, amire a vezető szerep megőrzésére szükség lett volna. Az eredmény: Blackberry kivonult a mobiltelefon piacról, míg a Nokia óriási versenyhátrányba került. Azt gondoljuk, hogy a bankszektorban az első jó irányba tett lépés a mobilbank tömeges elterjedése lesz. A második lépést már a kor technológiai színvonala is befolyásolja. Lehet, hogy még mindig bankkártyát fogunk használni fizetéseknél, de az is lehet, hogy ujjlenyomatunkat, vagy retinánkat…

Maradt benned kérdés? Véleményed van? Szívesen látjuk! Szólj hozzá írásunkhoz lentebb, vagy írj a jobb oldalon található “Kérdezz tőlünk” felületen! Mindenkinek válaszolunk.

Szólj hozzá te is

Az email címet nem tesszük közzé.


Kérj ingyenes segítséget szakértőnktől!

Kérj ingyenes segítséget szakértőnktől!

Kérdezz minket