Bankmonitor

Banki termékek összehasonlítása

Bankkártyát csak 500 Ft-tól tudunk elfogadni

  • 2015-07-03
  • szerző: bankmonitor

Idehaza hódít a bankkártyás vásárlás, főként annak érintés nélküli változata. Azonban míg vásárlói oldalon ekkora a plasztik sikere, addig elfogadói oldalon megoszlanak a vélemények. Így egyre több hazai kereskedőnél tapasztalható az utóbbi időben, hogy bizonyos összegű költés alatt (pl.: 500-1.000 Ft) nem lehet bankkártyával fizetni. A dolog akkor válik csak igazán bosszantóvá, amikor az elfogadóhelyen telepített terminál egyébként még az érintés nélküli fizetésre is alkalmas. Mégis mi állhat az ilyen típusú korlátozások hátterében? A kérdés tisztázása érdekében a Bankmonitor a hazai nagybankokat kérdezte.

Egyre többször használjuk a bankkártyánkat vásárlásra, ehhez kétség nem fér. Ezt pedig egyre több kereskedő ismeri fel, így folyamatosan bővül idehaza a bankkártya-elfogadó hálózat. Bár az előző évek fejlődési üteméhez képest a tavalyi évben lassult a hálózat növekedése, az infrastruktúra modernizálása továbbra is töretlen volt. Ennek eredményeként jelentősen emelkedett az érintőkártyás fizetést lehetővé tevő terminálok száma, így idén március végére már az elfogadóhelyeken működő POS terminálok több mint fele alkalmas volt az érintés nélküli fizetésre. A számos kedvező tendencia ellenére mégis akad némi rendellenesség a hazai kártyaelfogadói gyakorlatban…

Anomália a hazai bankkártya-elfogadásban

Az érintőkártyás technológia az egyszerű és gyors fizetési folyamatnak köszönhetően kézenfekvő megoldást kínál a kisebb értékű vásárlások kiegyenlítésére. Mégis egyre több hazai kereskedőnél tapasztalható az utóbbi időben, hogy bizonyos összegű költés alatt (pl.: 500-1.000 Ft) nem lehet bankkártyával fizetni. Természetesen nem hagyhatjuk szó nélkül a jelenséget, ezért közvetlenül a bankokhoz fordultunk, hogy kiderítsük, mi állhat a dolog hátterében.

Elsőként arra a kérdésre kerestük a választ, hogy a korlátozás oka banki oldalon keresendő, vagy arról van szó, hogy a kereskedőnek az adott értékhatár alatt egyszerűen már nem éri meg, ha a vevő bankkártyával fizet?

A bankok egybehangzó válasza, hogy semmilyen szinten sem korlátozzák a bankkártya-elfogadást. A kereskedő ilyen esetekben önkényesen dönt úgy, hogy bizonyos összeghatárhoz köti a kártyás fizetés lehetőségét.

Bár konkrétan csak az OTP Bank, valamint a Budapest Bank tért ki rá, hogy díjszabása lineáris, kizárólag a vásárlás értékére vetített százalékos kereskedői jutalékot számítja fel a bank, közvetve a többi megkérdezett is erről számolt be. Nincsenek minimális tranzakciós díjak, és nincsenek olyan addicionális költségek, amelyek egy-egy kisebb összegű tranzakció esetében az elfogadó oldalán jelentkeznének. Összességében tehát semmi sem indokolná, hogy az alacsony összegű vásárlások esetén a kereskedők megtagadják a kártyás fizetés lehetőségét.

Ugyan egyik bank sem tett említést arról, hogy költség struktúrája a fentiektől eltérő lenne, mégis többen is úgy vélik, hogy az ilyen esetek hátterében az állhat, hogy az elfogadóhely szolgáltatója tranzakciónként fix, vagy minimum díjat alkalmazhat. Így kis összegű fizetésnél valószínűleg már nem éri meg a kereskedőnek a bankkártya elfogadása.

Több bank is üzletszabályzatára hivatkozott, miszerint a kereskedő a bankkártyás fizetést nem kötheti minimum vagy maximum összeghez, a kártyás fizetést a vásárlás értékétől függetlenül köteles elfogadni. Szintén üzletszabályzatban rögzített például az is, hogy a kereskedő a kártyás fizetésért díjat, költséget vagy egyéb fizetési kötelezettséget nem számíthat fel. Arról nem is beszélve, hogy a kártyabirokosok diszkriminációja a készpénzzel fizetőkkel szemben a kártyatársasági szabályok szerint is tilos.

Következő kérdésünk arra irányult, hogy jár-e bármilyen szankcióval, ha az ilyen típusú korlátozás ténye a bank tudomására jut, egyáltalán gyakorolhat-e ilyen magatartást a kártyaelfogadó?

A válasz a kérdés második felére az eddig leírtak alapján már mindenkinek egyértelmű: nem gyakorolhat ilyen magatartást a kereskedő.

A bankok egybehangzó válasza, hogy amennyiben ez a tudomásukra jut, akkor elsőként megpróbálják tisztázni az okokat az elfogadóhellyel. Az OTP Bank tapasztalatai alapján sok esetben hiányos információk, vélt költségek miatt korlátozzák a kereskedők az elfogadást. Amennyiben szükséges, úgy felszólítják az elfogadó helyet a szerződésszegő magatartás megszüntetésére, illetve végső esetben a bank élhet akár a szerződés felmondásának lehetőségével is.

Kíváncsiak voltunk arra is, hogy van-e bármi különbség a hagyományos és az érintés nélküli fizetés árazásában? Továbbá, hogy várható-e esetleg, hogy a jövőben kedvezőbb legyen az érintés nélküli fizetés jutaléka, ezzel is ösztönözve a kereskedőt, hogy ne alkalmazzon korlátozásokat?

Mint megtudtuk az árazásban nincs különbség. A kereskedőnek a gyorsabb fizetés, és adott esetben az alacsonyabb kommunikációs költség (offline tranzakciók esetén nincs kommunikáció a bankkal, ami POS beállítás kérdése) jelenthet előnyt.

A jövőbeni kilátásokat illetően az OTP Bank megítélése szerint az oktatás, tájékoztatás mellett az öntudatos vásárlói fellépés, a tudatos kártyahasználat segíthet az ilyen esetek csökkentésében, megszüntetésében. A CIB Banknál pedig folyamatosan vizsgálják ügyfeleik igényeit, és ezt figyelembe véve döntenek a szolgáltatás feltételeinek módosításáról. A többi banktól kapott válasz alapján egyelőre sajnos úgy tűnik, hogy nem ebből az irányból lesznek a kereskedők ösztönözve.

Ahogy látjuk a kereskedőknél tapasztalt korlátozások nem a kártyaelfogadásnál alkalmazott banki árképzésére vezethetőek vissza. Legalábbis nincsenek fix, illetve minimum díjak, amelyek indokolnák, hogy bizonyos értékhatár alatt visszautasítsa a kereskedő a bankkártyás fizetést. Ez viszont egyáltalán nem jelenti azt, hogy a két fizetési mód költségeinek összehasonlításakor a kereskedő nem juthat arra a következtetésre, hogy márpedig 500 Ft alatt nem éri meg neki, ha vevője bankkártyával fizet.

Aktív bankkártya-használóként egyet azért megsúghatunk: Két kereskedelmi egység között sokszor csak az alapján döntünk, hogy melyiknél lehet bankkártyával fizetni. Az pedig roppant kellemetlen emlékeket társít az elfogadóhelyhez, ha készpénz híján egy ilyen gyakorlat miatt vissza kell tennünk a megvásárolni kívánt terméket.

Nincs még esetleg bankkártyád? Vagy szívesen lecserélnéd a meglévőt? Bankszámla kalkulátorunk segítségével megnézheted, hogy melyik számlacsomaghoz, melyik bankkártya a legmegfelelőbb!

Maradt benned kérdés? Véleményed van? Szívesen látjuk! Szólj hozzá írásunkhoz lentebb! Mindenkinek válaszolunk.

4 Hozzászólás

  • Header 2015-07-08 23:27:23 - Válasz

    A bankkártyás fizetés a cégnek kb. 3×-sába kerül, mintha készpénzt fogadna el.

    A bankkártyás jutalék valahol 0,5-1% körül van, a kp feldolgozás pedig 0,2-0,4% körül.
    Ez lehet az egyik ok.
    Egyébként vidéki bolthálózattal rendelkező cégünknél a bankkártyás fizetések aránya nem éri el a 10%-ot sem.

  • gránát 2015-07-09 07:54:02 - Válasz

    A környékünkön szinte minden kisebb boltban van korlátozás, van ahol 2000Ft felett engednek csak csak kártyával fizetni. Sőt, kártyával már nem is merek, mert olyan érzésem lesz,mintha megkárosítanám a boltot:) többször volt, hogy szinte lehordtak, amikor 500Ft alatt akartam így venni valamit, mert hogy nekik ebből semmi hasznuk sincs.

  • attila1967 2015-07-09 09:54:14 - Válasz

    Németországban van olyan üzletlánc (EDEKA), melynek üzleteiben 10 Euró alatti összeg esetében csak készpénzzel lehet fizetni. A kártyák közül is csak a MAESTRO-t fogadják el, MASTERCARD-ot vagy VISA-t nem.,Németországban több üzletlánc pl. az EDEKA üzleteiben 10 Euró alatti összeg esetében csak készpénzzel lehet fizetni. A kártyák közül is csak a MAESTRO-t fogadják el, MASTERCARD-ot vagy VISA-t nem.

  • attila1967 2015-07-09 09:56:35 - Válasz

    Bocsánat, véletlenül nem töröltem a szöveget, amin változtattam.

Szólj hozzá te is

Az email címet nem tesszük közzé.


Kérj ingyenes segítséget szakértőnktől!

Kérj ingyenes segítséget szakértőnktől!

Kérdezz minket