Bankmonitor

Banki termékek összehasonlítása

Drága szórakozás: dombornyomott kártya

  • 2013-01-28
  • szerző: bankmonitor

Vannak olyan vásárlói beidegződések, amik nehezen változnak: a kínai termékek rosszak, a márkás termékek magasabb minőségűek… és a dombornyomott kártyák jobbak. De valóban jobbak, vagy csak a költségük magasabb?

A bankkártya egy összefoglaló név a hitelkártyára és betéti kártyára. A hitelkártya mögött egy hitelkeret áll, míg a betéti kártya mögött a bankban elhelyezett pénz. Most csak az utóbbit vizsgáltuk, ráadásul csak azokat, amikhez nem tartoznak más társaságok, mint a kártyát
kibocsátó bank és a
kártyatársaság. Nézzünk egy egyszerű példát: OTP MasaterCard Standard. Itt a kibocsátó bank az OTP, amíg az kártyatársaság a MasterCard. Kibocsátó bankokat általában ismerjük, de a két legnagyobb kártyatársaság neve is ismerősen cseng:
VISA és a már említett
MasterCard. (Rajtuk kívül talál még második és a harmadik legismertebb az American Express és a Diners Club.)

A kártyák alapvetően
két kategóriába sorolódnak, attól függően, hogy a rajtuk szereplő számok a kártya síkjából kiemelkednek (kidomborodnak) vagy sem. Így a
dombornyomott és a
nem dombornyomott (Unembossed) kártyákat különböztetünk meg. A domborításnak korábban az volt a funkciója, hogy a kártyákról egy papír segítségével könnyen lemásolták a számokat a fizetetésünkkor. Emiatt a domobornyomott kártyákat szívesebben elfogadták (az internet kora előtt) a nem dombornyomott társaiknál. Ám manapság ezt az információt tartalmazza a mágnescsík illetve a chip. Tehát egy kártyaterminál számára mindegy, hogy domobornyomott vagy nem dombornyomott kártyát olvas le. A biztonság növelése érdekében általában mindkét típusú kártya használatához
meg kell adnom a PIN kódom. Így a korábbi különbség, miszerint a dombornyomott kártyával bizonyos esetekben nem kell PIN kódot használni mára már marginálisra szűkült. 

bankcardtype

Ellentétben a közhiedelemmel nem a kártyatársaságok korlátozzák egy-egy
nem dombornyomott kártya felhasználását, hanem maga a kibocsátó bank. Azaz, ha van egy Visa Electron kártyám (és a kibocsátó bankom nem korlátozta a használatát) azzal is
vásárolhatok interneten illetve
használhatom külföldön is. A kártyatársaságok elfogadják a saját logójukkal kibocsátott bármely kártyát. (Azaz ahol ki van írva, hogy MasterCard, ott alapesetben elfogadják a Cirrus, a Maestro és a MasterCardokat is.) Ám sok esetben a saját bankom a korlátozásokkal terel a
dombornyomott kártyák felé. 

Természetesen nem ok nélkül: ezek a kártyáknak általában jóval
magasabb az éves díja (átlagosan közel 5000 forint, a nem dombornyomott átlagos 2000 forintjához képest). Ha szétszórtak vagyunk és mindent elhagyunk, akkor különösen nem éri meg nekünk a nagyobb presztízsű kártya, mert az átlagos
letiltási díja közel 10.000 forint szemben a szimpla kártya 1.500 forintjával. Ha pedig igazán prémium kártyát szeretnék magunknak szépen csillogó aranykártya személyében, az átlagosan 17.000 forintunkba kerül évenként, míg az átlagos letiltási díja még az egyszerű dombornyomott társainál is magasabb.

Ezekért a díjakért azért elvárja az ügyfél is, hogy valami plusz szolgáltatás is tartozzon a dombornyomott kártyájához. De az igazság itt is az, mint az internetes fizetésnél: minden a kibocsátó banktól függ. Van, ahol
az éves kártyadíj tartalmaz már valamilyen
utas és balesetbiztosítást (általában külföldi utazásra van biztosítva az ügyfél 30 vagy 60 napra), de van ahol a dombornyomott kártyához nem járt biztosítás, csak nagyobb éves kártyadíj. (Azt is érdemes figyelembe venni, hogy a nem dombornyomott kártyához is lehet kiegészítő biztosítást vásárolni. ) Az viszont általánosnak mondható, hogy a
kártyalimitek (készpénzfelvétel illetve vásárlás)
magasabbak a domobornyomott kártyák esetében a nem dombornyomott társaikhoz képest. 

Manapság a számlacsomagok annyira komplexekké váltak, hogy
nem lehet elkülöníteni a betéti kártyák költségeit a
számlacsomagok költségeitől. Van olyan bank, aki a számlacsomag keretén belül kártya éves díjából ad kedvezményt vagy az első évet ingyenesen kínálja vagy akár kártyadíjat sem számol fel a bank, csak a díjcsomag díját. Ám olyannal is találkozunk, hogy bizonyos számlacsomaghoz nem lehet csak nem dombornyomott kártyát igényelni vagy fordítva: csak dombornyomott kártyát csatolhatunk a számlánkhoz az adott díjcsomagban.

Összefoglalva elmondható, ha
ritkán utazunk külföldre, és ott is inkább a
készpénzt favorizáljuk, akkor
nem valószínű, hogy megéri nekünk egy
dombornyomott kártya. Akinek fontos a kártyához kapcsolódó biztosítás (ha a kártya éves díja tartalmazza ezt), olyan extra szolgáltatásokat szeretne igénybe venni, mint a repülőtéri elegáns váró vagy készpénz gyorssegély külföldön, illetve soron kívüli sürgősségi kártyapótlás, az válaszon dombornyomott kártyát (azon belül is inkább arany vagy más presztízskártyát). Viszont ne lepődjünk meg az akár háromszoros kártyaköltségeken.

0 Hozzászólás

  • pdw 2013-01-28 18:18:38 - Válasz

    Az a lenyeg, hogy azt felejtse el mindenki hogy csak a dombornyomott jo az internetes vasarlasra.
    Ez 10 eve igaz volt manapsag azonban netto baromsag.

  • Roland 2013-01-28 20:00:56 - Válasz

    Jó lett volna,ha a befektetési kártyát(ákat) is megemlítitek,mely pl a BBanknál van,melyhez pénzpiaci alappal kombinálva még pénzt is hoz a házhoz,vagy másképp nézve csökkenti a kártya fenntartási kölségeit.Esetleg erről is készíthetnétek egy cikket.

  • bankmonitor.hu 2013-01-29 06:26:07 - Válasz

    A befektetési kártya ma Magyarországon nagyon alacsony piaci részesedéssel bír. Az írás célja a dombornyomott és nem dombornyomott kártyákkal kapcsolatos alapinformációk bemutatása volt.
    Mindenesetre a befektetési kártya, mint téma felvetése hasznos volt (köszönjük!!!), a közeljövőben foglalkozni fogunk vele (különösen azért, mert a kártyához befektetési alap kapcsolódik és a múlt héttől a befektetési alapok is felkerültek a Bankmonitor által követett termékek közé)

  • gbsimon 2013-02-10 16:13:19 - Válasz

    Viszont a betétek és a banszámlák mellet ma a legjobb befektetés a credit (hitel) kártya. Szívesen vennék egy összehasonlító elemző cikket.
    Sokan félnek tőle, mert bután használják, nincs elmagyarázva. Sok ögyfelem megeszi a “piros mosolygós esernyős” bank reklámját anno, 8% most 7,5 2 hónapra. A különbség meg 10-20 millónál látszik alatta kuka. Több a hozama egy jó credit kártyának éves szinten 🙂

Szólj hozzá te is

Az email címet nem tesszük közzé.


Kérj ingyenes segítséget szakértőnktől!

Kérj ingyenes segítséget szakértőnktől!

Kérdezz minket