Bankmonitor

Banki termékek összehasonlítása

Egyszerű (?) bankváltás a gyakorlatban

  • 2013-02-15
  • szerző: bankmonitor

Napi pénzügyeink kapcsán számos ponton kötődünk bankunkhoz, ami igazán csak akkor tudatosul és kezdi visszaadni egy párkapcsolat érzését, amikor elkezdünk foglalkozni a gondolattal, hogy lecseréljük eddigi pénzügyi szolgáltatónkat. A bonyolult és időigényes folyamat felgyorsítására és ügyfélbarát megvalósítására még 2009-ben indított egy kezdeményezést a Bankszövetség, melynek eredményeként megszületett az egyszerűsített bankváltás koncepciója egy ajánlásban testet öltve. Milyen változást hozott mindez az elmúlt három évben? Valóban egyszerűbb lett a bankváltás, nagyobb támogatásra számíthatunk a bankoktól?

Egy bankváltás során valóban adódhat teendő bőven. Amellett, hogy új számlát szükséges nyitnunk a kiszemelt pénzintézetnél, intézkednünk kell, hogy jövedelmünk már erre kerüljön átutalásra a jövőben. Gondoskodnunk kell csoportos beszedéseinkről, valamint állandó átutalásainkról is, hogy azok időben teljesüljenek, nehogy előforduljon, hogy elmarad az áram, vagy a fűtés számla kifizetése. Az egyszerűsített bankváltás célja az lenne, hogy mindent egy helyen intézhessünk, azaz ne kelljen régi bankunkat külön felkeresnünk. A bankváltást az általunk újonnan választott banknál kell kezdeményeznünk, aki vállalja, hogy az ügyintézéssel járó terhet átvállalja és elsődleges kapcsolattartóként eljár helyettünk az ügyben.

Fontos azonban tisztáznunk, hogy az egyszerűsített bankváltás
nem feltétlenül a korábban nyitott bankszámlánk megszűntetésére irányul. A váltási folyamat alapvetően a két leggyakoribb fizetési megbízás, mégpedig a csoportos beszedési, valamint a fix összegű rendszeres átutalási megbízások áthelyezésére vonatkozik. Ugyan lehetőségünk van a korábbi számla megszűntetésére is, de amellett, hogy ezt külön kérnünk kell, a számlazárás csak elég szigorú feltételek teljesülése esetén valósulhat meg, valamint a fizetési megbízások áthelyezése is akadályokba ütközhet.

A régi számlánk lezárásával, vagy a megbízások áthelyezésével kapcsolatos feltételeket szemügyre véve az egyszerűsített bankváltásról nehéz elképzelni, hogy gördülékenyen valósul meg, vegyük csupán a folyamat végső lépéséhez, a számlazáráshoz kapcsolódó potenciális problémákat:

  • például élő bankkártya kapcsolódik a számlához, vagy éppen
  • rendelkezünk netbanki szolgáltatással,
  • a folyószámlán kívül egyéb alszámlánk is van (pl.: megtakarítási számla),
  • esetleg folyószámlahitel kapcsolódik a számlához, vagy
  • olyan hiteltörlesztésre vonatkozó elő megbízással rendelkezünk, amely csak az adott bank által vezetett bankszámláról törleszthető.

Nem is beszélve azokról a még inkább életszerű helyzetekről, amikor a bankváltás azért hiúsul meg, mert személyes adataink nem naprakészek a banki rendszerekben. Gondolunk ez alatt a személyazonosító okmányok érvényességére vagy a banknál nyilvántartott aláírásunkra.

Kézenfekvő megoldásnak tűnt, hogy közvetlenül a bankokat keressük meg az ügyben, így az országos fiókhálózattal rendelkező pénzintézeteknek tettük fel kérdéseinket. Cikkünk lezárásáig 13 bank közül mindössze 8 reagált érdemben.

Kérdésünkre, hogy a számlanyitások mekkora része valósul meg egyszerűsített bankváltás keretében, többségük válasza az volt, hogy ez az arány igen alacsony szintet képvisel – egyik bank emelte ki válaszában, hogy kevesebb, mint 5%-ot tesz ki. Kizárólag a Budapest Bank számolt be arról, hogy ügyfelei közül egyre többen élnek a lehetőséggel (bár a konkrét arányszámot a bank nem kívánta nyilvánosságra hozni).

Eltérőek a tapasztalatok az átfutási időt illetően. Többségük szerint a folyamat nagyságrendileg egy hónapot vesz igénybe, de az OTP, az AXA és az MKB is – kedvező esetben – ennél rövidebb időt említett. Abban már egységesebb álláspontot képviseltek, hogy leggyakrabban csoportos beszedési megbízásokkal rendelkező számlák esetében húzódik el a folyamat.

Bankváltást a Budapest Bank kivételével csak személyesen bankfiókban kezdeményezhetünk. Esetükben azonban minden olyan csatornán, ahol számlát nyithatunk, bankváltást is indíthatunk (pontosabban erre irányuló szándékunkat jelezhetjük), így akár online módon a bank honlapján is lehetőségünk van erre.

A válaszok közül leginkább arra voltunk kíváncsiak, hogy az egyszerűsített bankváltás kötelező elemein kívül milyen egyéb támogatásra számíthatunk leendő bankunktól a folyamatban. Sajnálattal tapasztaltuk, hogy a válaszok többségében – néhány kivételtől eltekintve – nem ragadták meg a lehetőséget és nem sorakoztatták fel érveiket, hogy mivel nyújtanak többet versenytársaikkal szemben. A kérdésre adott válaszok alapján legtöbb esetben sajnos támogatásuk kimerül a folyamattal és a gyakori problémákkal kapcsolatos tájékoztatásban, ami nem sokkal több, mint a Bankszövetség által készített
Bankváltási Útmutató tartalma.

Mindezek fényében örömmel töltött el bennünket az OTP Bank válasza, miszerint az új számla azonnal megnyitásra kerül és rögtön használatba is vehető. Ezek ugyan nagy meglepetést nem okoznak, de megemlíti, hogy a számlanyitással egyidejűleg folyószámlahitel szerződéskötésre is lehetőségünk van. Így újabb fióki látogatás nélkül, 3 havi jövedelmünk beérkezését követően automatikusan beállításra kerülhet a hitelkeret.

Egyedül a Budapest Banknál tapasztaltuk, hogy az egyszerűsített bankváltás lehetőségét aktívan ajánlja és használja az ügyfélnyitások esetében. Amellett, hogy honlapján egyszerűen, akár otthonról is kezdeményezhetünk számlanyitást, azt is jelezhetjük, hogy ezt bankváltás keretében kívánjuk megtenni, továbbá kérhetjük, hogy jövedelmünk új számlánkra történő utalását illetően is a bank járjon el helyettünk. Olyannyira gondolják ezt komolyan, hogy a lakossági ügyfelek mellett a
vállalkozások számára is elérhetővé tették a bankváltás lehetőségét. Ennek megfelelően a kisvállalkozások hasonló módon indíthatják el a bankváltást, mint a lakossági ügyfelek, és vihetik át üzleti tranzakcióikat a Budapest Bankhoz.

Szabályozási oldalról érdekes felvetést fogalmazott meg az AXA Bank; „
ha nem volna szükség arra, hogy két banki ügyintéző személyesen jelen legyen: ez esetben online, telefonon, illetve értékesítői hálózaton keresztül is lehetséges volna. Nagy könnyebbséget jelentene, ha az ügyfél alternatív csatornákon, így például postán vagy faxon is elküldhetné az aláírt dokumentumokat”. A Bankmonitor.hu, mint egy 100%-ban online információs platform természetesen támogatná ezen elképzelést, de az objektivitás kedvéért meg kell jegyeznünk, hogy a személyes azonosítás bankszámla nyitás esetén a ma érvényes törvényi szabályozás szerint a fejlett országokban is elengedhetetlen.

A válaszok alapján úgy tűnik, hogy az egyszerűsített bankváltás egy „szükséges rossz” a legtöbb bank életében. A hatályos szabályozás értelmében a bankváltás sikeressége számos akadályba ütközhet, ami egyértelműen magyarázza, hogy nem igazán népszerű banki berkekben. Ritka, amikor a bankok aktívan ajánlják a megoldást leendő ügyfeleik részére, így érthető, hogy elég alacsony számban jelenik meg az új számlanyitások esetében. Egyetlen piaci szereplőnél képvisel a bankváltás hangsúlyos területet, aki egyébként folyamatosan növekvő ügyfélérdeklődésről számol be. Egyetértünk azzal, hogy a sikeres bankváltás megvalósulása rendkívül szigorú feltételekhez kötött, de mégis sokkal aktívabb közreműködést remélnénk a bankok részéről.

Maradt benned kérdés? Véleményed van? Szívesen látjuk! Szólj hozzá írásunkhoz lentebb, vagy írj a jobb oldalon található “Kérdezz tőlünk” felületen! Mindenkinek válaszolunk.

Szólj hozzá te is

Az email címet nem tesszük közzé.


Kérj ingyenes segítséget szakértőnktől!

Kérj ingyenes segítséget szakértőnktől!

Kérdezz minket