Bankmonitor

Banki termékek összehasonlítása

Így juthat hitelhez induló vállalkozásod

  • 2016-02-25
  • szerző: bankmonitor

Induló vállalkozások közül biztosan sokan szembesülnek azzal a problémával, amikor egy kis plusz forgótőkére lenne szükség, de a bankok nem adtak hitelt, … mert „még nincs meg a kellő működési múlt”, mert „még nincs a cégnek ingatlana”. Tehát még nincs mire a hitelt felvenni.
Van azonban olyan finanszírozás, amikor mindez nem számít, csak az, hogy milyenek a társaság vevői. Fókusz a vevőkön van, a hitelező őket vizsgálja. Ha jó minőségűek a vevők, a tőlük származó követelések 80-90%-át a teljesítés igazolás és számla kiállítását követően azonnal kézhez kaphatja a cég.

Faktorálás, azaz vevő alapú finanszírozás

Ez a finanszírozási forma alapvetően egy rövid távú hitel alternatíva, itt viszont nincs szükség ingatlan fedezetre, maga a vevőkövetelés szolgál biztosítékként. A finanszírozás mértéke nem a cég múltbéli pénzügyi számainak függvénye, hanem a vevő számlák nagyságához igazított, így rugalmasan követi a cég tényleges finanszírozási igényeit. Mindez a bruttó számlaértékre vetített 1-3%-os költség mellett.

Hogyan működik a gyakorlatban?

  1. A pénzintézet (Faktortársaság) bevizsgálja azon vevőket, melyektől származó bevételeket a társaság előfinanszíroztatni szeretné. Itt elég megadnunk a vevők beazonosításához szükséges adatokat (pl.: cégnév, adószám), illetve a benyújtanunk a köztünk lévő adásvételi szerződést.
  1. A vizsgálat eredményeként a Faktortársaság minden vevőre külön limitet (leegyszerűsítve: hitelkeretet) állapít meg. Azaz megadja, hogy az adott vevőtől egyszerre maximum mekkora követelést hajlandó előfinanszírozni.
  1. A keretek sikeres felállítását követően már nyújthatjuk is be az első kiállított számlánkat, mely bruttó (azaz ÁFA-t is tartalmazó!) összegének 80%-át – de jobb vevők esetében akár 90%-át is – 1 napon belül megkapjuk a számlánkra. Vevőnket a faktorálás tényéről értesítenünk kell, hiszen ezentúl a számla értékét a Faktortársaság részére kell utalnia.
  1. A számla ellenértékének maradék 20-10%-át akkor kapjuk meg, amikor vevőnk fizetett. A Faktortársaság ekkor vonja le saját díját, s a díjjal csökkentett összeget utalja át cégünk számlájára.

Nézzünk egy példát

 Van egy jó nevű, ismert vevőnk, akivel éves szinten bruttó 120 millió forint forgalmat bonyolítunk, havi 10 millió forintos átlagos számla nagyság mellett, 60 napos fizetési határidőkkel. A Faktortársaság ezen paraméterek alapján 16 millió forintos limitet állapított meg erre a vevőnkre. Azaz az első kiszállításunkat követően kiállított 10 millió forintos számlánkból 8 millió forintot azonnal megkapunk és még ennek kiegyenlítése előtt (hiszen 60 nap a fizetési határidő) le fogjuk szállítani a második bruttó 10 millió forintnyi árut, mely után ismét egy napon belül megkapjuk a 8 millió forintot. Így összesen már 16 millió forintot kaptunk.

Mire a harmadik 10 millió forintos szállítást is teljesítjük, az első számla ellenértékét a vevő átutalja (a finanszírozónak, aki a 8 millió forint előfinanszírozás és a kapcsolódó költségek levonása utáni pénzt nekünk továbbutalja), mi pedig a harmadik számla után ismét kapunk 8 millió forintot a finanszírozó pénzintézettől, azaz a teljes banki finanszírozásunk összege ismét 16 millió forint.

Jelen megoldással elértük azt, hogy a 20 millió forint értékű átlagos kinnlevőségünket 4 millió forintra szorítottuk le és 16 millió forintot felhasználhatunk. A valós likviditási előny azonban a jelzett 16 millió forintnál is nagyobb, hiszen – amennyiben havi ÁFA bevallók vagyunk – mire a vevőnk az első utalást megteszi, nekünk már akár 4,25 millió forint ÁFA fizetési kötelezettségünk lesz ebből a kapcsolatból (természetesen a mi szállításunknak is lehet költség oldali ÁFA tartalma, mely a jelzett összeget csökkentheti).

Melyik cégeknél működhet jól a faktorálás?

Olyan termelő vagy szolgáltató cégeknél, ahol

  • a vevőkör stabil (rendszeres megrendelőkkel rendelkezik),
  • vevőnként legalább 20-25 millió forint éves forgalmat bonyolítanak (lehet akár egy vevő is),
  • vevőkövetelés nem lejárt.

Milyen előnyökkel jár, ha faktoráltatjuk vevőköveteléseinket?

Értékes információ lehet számunkra vevőink bevizsgálásánál, ha kiderül valamelyik vevőnkről, hogy komolyabb pénzügyi problémákkal küzd. Ez jelzés lehet arra, hogy akár fizetésképtelenné is válhat, érdemes átgondolnunk, hogy fenn akarjuk-e tartani vele továbbra is a szállítói kapcsolatot.

Jó vevőink körét viszont kibővíthetjük, felpörgethetjük velük a gazdasági kapcsolatunkat, hiszen lehetőségünk van nekik hosszabb fizetési határidőt biztosítani (egy kis felár ellenében természetesen). Gyorsabban és nagyobb volumenben tudjuk őket kiszolgálni, nem lesz probléma, hogy miből vásároljuk meg a teljesítéshez szükséges alapanyagokat.

A gyorsabban beérkező pénz, tehát lehetőség a növekedésre, a nagyobb profitra!

Nézd meg, hogy az éves számlaforgalom, az áltagos számla nagyság, illetve az adott fizetési határidő mellett melyik vevődre mekkora finanszírozási limitet kaphat céged, használd kalkulátorunkat, kérd kollegáink segítségét.


Szólj hozzá te is

Az email címet nem tesszük közzé.


Kérj ingyenes segítséget szakértőnktől!

Kérj ingyenes segítséget szakértőnktől!

Kérdezz minket