Bankmonitor

Banki termékek összehasonlítása

Ingyen milliók? Támogatásnak indul, inkasszó is lehet belőle

  • 2015-06-04
  • szerző: bankmonitor

Felmérések szerint az előző pályázati ciklusban a magyarországi kis- és középvállalkozások 22%-a próbált uniós pályázati forrásokhoz jutni, a 2014-től 2020-ig tartó időszakban már a cégek negyede, a magasabb árbevétellel rendelkező társaságok 29%-a készül pályázni. Az uniós és a hazai költségvetési forrásból biztosított támogatások esetén egyaránt biztosítékokat kérnek a támogató szervezetek. Ezek egyike a banki felhatalmazó levél, amely a pályázati céltól eltérő felhasználás esetén inkasszós jogot biztosít a támogatónak. A pályázati elszámolás rendben léte esetén pedig a későbbiekben okozhat kellemetlenségeket, amennyiben a támogatott nem intézkedik annak visszavonásáról.

Hasonló hiba a lakosságnál

A félbehagyott ügymenet, az elfeledett papírok és a be nem nyújtott igazolások okozta kellemetlenségekről a lakossági ügyfelek esetében már beszámoltunk (Meglepetés a tulajdoni lapon: akit érint, kiakad!). Az ügyfelek gyakran megfeledkeznek a banki-, a munkáltatói- vagy az önkormányzati hitelek visszafizetése után a törlési engedélyek földhivatal felé történő benyújtásáról. A tulajdoni lapon található bejegyzések ilyenkor évek-évtizedek múlva is visszaköszönnek, amikor a régi iratanyagok nehezebb fellelhetősége miatt sokkal bonyolultabbá válik azok töröltetése.

A felhatalmazó levél is „elfelejtődhet”

A finanszírozási bevételek és a visszafizetési kötelezettséggel nyújtott támogatások biztosítéka lehet a zálogjog kikötése, a bankgarancia, a kezesség vagy az óvadék, de ebbe a körbe tartozik a banki felhatalmazó levél is. A támogató bizonyos – jogszabályban előírt – feltételek teljesülése esetén eltekinthet annak kikötésétől, de az esetek többségében ez is egy plusz biztosítékot nyújt a támogató részére.

A felhatalmazó levél tartalmazza a fizető fél, vagyis a számlatulajdonos nevét, címét és fizetési számlaszámát. Része a pályázat, vagy támogatási program megnevezése, száma, melyhez kapcsolódóan nem teljesítés esetén aktívvá válhat az inkasszó. A nyomtatvány tartalmazza a kedvezményezett nevét és számlaszámát is, rendelkezik a felhatalmazás időtartamáról, összegéről és az egyéb feltételekről.

Ezek egyike a visszavonás módja, ami általában a kedvezményezett (vagyis a támogató) írásos engedélyével történhet meg. Az elfeledett lakossági jelzálogjog törlésekhez hasonlóan ez az a mozzanat, amit a kkv-k és egyéb támogatottak (alapítványok, egyesületek, non-profit társaságok) is gyakran elmulasztanak.

A lakossági ügyfelek utólag a hitelezőt teszik felelőssé, pedig az ügyfélnek lehet, hogy csak az az egy hitele van, miközben a pénzintézetnek akár több százezer is lehet. A szerződés rendelkezik arról, hogy az engedélyek kiadása milyen feltételekhez kötött, illetve ki kezdeményezi az eljárást.

A támogatottak hasonló helyzetben vannak, nekik lehet, hogy ez az egy pályázatuk van, a támogató pedig ezres nagyságrendben kezel ügyleteket. A felhatalmazó levél visszavonása sok esetben nem automatikus, hanem kérelemre történik. Amennyiben a támogatottak nem feledkeznek meg erről a lépésről, akkor a későbbiekben rengeteg kellemetlenségről kímélhetik meg magukat.

A pénzügyek tudatos kezelését egy vállalkozás életében is az alapoknál kell kezdeni. Első lépésként a legegyszerűbben egy kedvezőbb számlacsomaggal csökkentheted céges kiadásaid. Keresd meg a megfelelőt bankszámla kalkulátorunk segítségével!


Maradt benned kérdés? Véleményed van? Szívesen látjuk! Szólj hozzá írásunkhoz lentebb! Mindenkinek válaszolunk.

Szólj hozzá te is

Az email címet nem tesszük közzé.


Kérj ingyenes segítséget szakértőnktől!

Kérj ingyenes segítséget szakértőnktől!

Kérdezz minket