Kamu weboldal kérte a banki jelszót! Csak erre vártak az adathalászok

Kamu weboldal kérte a banki jelszót! Csak erre vártak az adathalászok
Hirdetés
Hirdetés

Cikk2015-07-16 Frissítve: 2021-08-09
 

Az internetezők 46%-a szerint a bankfiókban történő hagyományos ügyintézés még mindig biztonságosabb, mint az online- és a mobil eszközök használata. Az adathalászattal szembeni félelmek ellenére az ügyfelek többsége rendszeresen indít online tranzakciókat, nem ritkán az alapvető biztonsági intézkedéseket figyelmen kívül hagyva – áll a Kaspersky Lab és a B2B International közös felmérésében.

Az online technológia fejlődésével párhuzamosan a bankok kiemelt feladatává vált a biztonságos online banki környezet megteremtése és az ehhez szükséges fejlesztések végrehajtása. Minden ilyen jellegű újítás csökkentheti az ügyfelek félelmeit és még a kétkedőket is fokozatosan átterelheti a biztonságosabbnak ítélt fióki ügyintézésről az online ügyintézésre. Csökkentheti továbbá az óvatlan ügyfelek kockázatát, akik így ritkábban eshetnek a pénzügyi adathalászok csapdájába.

A csalók egyik módszere, hogy a számlavezetőnk online felületére a megtévesztésig hasonlító kamu weboldalt hoznak létre, ahol az átejtett ügyfelek megadják a felhasználónevüket és a jelszavukat. A csalóknak az adatainkat felhasználva innen már csak egy lépés a bankszámlához való hozzáférés és annak megcsapolása. A szakértők szerint egy másik elterjedt módszer, amikor a pénzügyi bűnözők egy banki trójai programot felhasználva egyedi támadást intéznek a felhasználó felé a bejelentkezési adatok megszerzése érdekében. A számítógépek és a mobilkészülékek egyaránt rendkívül sérülékenyek az ilyen támadásokkal szemben.

„Amennyiben az ügyfelek az internetes csalásoktól tartva a hagyományos ügyintézést választják és inkább egy bankfiókban az ügyintézőre bízzák a tranzakció lebonyolítását, ezzel hátráltatják a magasabb jövedelmezőségű online és mobil fizetési rendszerek elterjedését. Ez a magatartás a kevésbé nyereséges ágazatokba történő újabb befektetésekre kényszeríti a bankokat. Mindeközben akik már átálltak az online fizetési rendszerekre, tovább lesznek kitéve a biztonsági kockázatoknak, egyaránt veszélyeztetve ezzel a saját pénzüket és a bank jó hírnevét” – állapította meg Ross Hogan, a Kaspersky Lab csalások megelőzésével foglalkozó divíziójának globális vezetője.

A felmérés szerint az ügyfelek 49%-a érzi magát kiszolgáltatottnak az online ügyintézés során. A megkérdezettek 54%-a úgy véli, hogy a hagyományos módon indított átutalások biztonságosabbak, 46%-uk szerint az online ügyintézés még kevésbé biztonságos, mint azok bankfiókban történő végrehajtása.

Az adathalászattal szembeni félelmek ellenére a felmérésben résztvevő internet felhasználók 79%-a indított már online átutalást számítógépen, vagy laptopon keresztül, 52% utalt már táblagép segítségével, 45% pedig okostelefonos banki alkalmazással. Új eszközként megjelent az okostévé, az ilyen berendezések tulajdonosainak 12%-a használta már ezt a funkciót a készülékén. Ugyanakkor a felmérésből az is kiderült, hogy a felhasználók ötöde nem védi kellőképpen a pénzügyi adatait.

Értesülj a legfontosabb banki hírekről és a legjobb ajánlatokról! Csatlakozz több mint 15.000 regisztrált felhasználónkhoz!

Iratkozz fel hírlevelünkre

Csatlakozz te is a több mint 160 000 feliratkozott olvasónkhoz és értesülj elsők között a gazdasági hírekről és a legjobb pénzügyi ajánlatokról.

A biztonságos online banki környezet fenntartása érdekében természetesen a bankok folyamatosan fejlesztéseket végeznek, hiszen csak így zárhatóak ki a banki adatlopások, illetve az ebből fakadó kártérítési ügyek. Arról nem is beszélve, hogy az ügyfelek a biztonságos környezetért cserébe a hűségükkel jutalmazhatják a pénzintézeteket.

Maradt benned kérdés? Véleményed van? Szívesen látjuk! Szólj hozzá írásunkhoz lentebb! Mindenkinek válaszolunk.

Hirdetés
Hirdetés