MNB alapkamat 0.90 % EKB alapkamat 0.00 % REGISZTRÁCIÓ

Kell-e neked dombornyomott kártya?

  • 2017.04.02.
  • szerző: bankmonitor.hu

Internetes fizetés, amerikai utazás, autóbérlés, kártyához kapcsolódó biztosítás – csak néhány azon indokok közül, ami miatt valaki dombornyomott kártyát igényel. Viszont ezek mára inkább csak ürügyek. Akkor miben különböznek a kártyák egymástól, és melyiket érdemes választani?

Kezdjük az elején: VISA vagy MasterCard?

A bankkártyád legalább két intézethez tartozik. Egyik a saját bankod (a kártyát kibocsátó bank), a másik a kártyatársaság. Ez utóbbi idehaza jellemzően a MasterCard vagy a VISA. (Ám itthon sem ismeretlen a nagyközönség számára az American Express és a Diners Club sem.) Ezek a kártyatársaságok végzik az ügyletek elszámolását, általában a devizás vásárlások forintra váltását is. (Ellentétben a hiedelmekkel nem középárfolyamon.)

Régebben jelentős különbségeket lehetett tapasztalni, hogy melyik kártyatársaságot hol fogadták el. Amerikában jellemzően VISA volt elterjed, míg a MasterCard Európában. Ám mára ezek a különbségek csökkentek, majdhogynem eltűntek. Amennyiben viszont tényleg sűrűn jársz Amerikában, megérheti VISA kártyára váltani, hogy nagyobb valószínűséggel tudj kártyával vásárolni, készpénzt felvenni.

Érintés nélküli fizetés

Ma már szinte minden kártyával tudsz érintés nélkül fizetni. Ám különbözik a MasterCard és a VISA ilyen típusú megoldása: az előbbi a PayPass míg az utóbbi a payWave. Fizetni ennek megfelelően ott lehet, ahol ezt logóval jelzik. Bár találtunk rá több példát is, hogy ha legalább az egyik ki van írva, akkor mind a kettő működik, vagyis maga az érintés nélküli technológia.

Lényeg: dombornyomott vagy sem?

Mitől lesz egy kártya dombornyomott? A kártyán szereplő karakterek kiemelkednek a kártya síkjából. Mi értelme van ennek? Régen az ilyen kártyákkal úgy lehetett fizetni, hogy egy úgynevezett „vasalóval” lemásolták a kártyákról ezeket az adatokat. Ezt nyilvánvalóan nem tudják megtenni a nem dombornyomott (vagy más néven vésett vagy elektronikus) kártyával. Viszont mára az ilyen típusú fizetési megoldások szinte teljesen kivesztek. Ebből az is következhetne, hogy mára nincs túl sok különbség a dombornyomott és nem dombornyomott kártyák között. És ez részben valóban így van: az elfogadók szinte egésze nem teszt különbségek a két kártyatípus között.

Ugyanígy mára már a múlté az a gyakorlat, hogy minden dombornyomott kártyához kapcsolódik biztosítás. Mostanában csak nagyobb eséllyel kötődik balesetbiztosítás az ilyen típusú kártyához, mint elektronikus társaihoz. Ráadásul amennyiben tartozik a kártyához utas és balesetbiztosítás, akkor is elég alacsony térítési összegeket kínál baj esetén. Külföldi út esetén érdemes tehát ezeket leellenőrizni!

Összefoglalva tehát a két kártyatípus között egyre kisebb a különbség. Általában mindkettőn megtalálható a mágnescsík és a chip, amivel valójában történik a fizetés. Ennek ellenére bizonyos boltokban még mindig szívesebben elfogadják a domobornyomott kártyákat, mint a véset társaikat.

Ha drágállod a bankszámlád a következő kalkulátor segítségével könnyedén megtalálhatod a legolcsóbb ajánlatokat!

Bankmonitor

Keress a legjobb
Bankszámla
ajánlatok között!

TOVÁBB A KALKULÁTORHOZ

Hitel vagy betéti kártya?

Sok internetes boltban találkozhatsz a credit card only (csak hitelkártya) kifejezéssel. Ám a fogalmi zavar miatt szinte kivétel nélkül ilyen esetben is lehet fizetni a betéti (úgynevezett debit) kártyával. (A helyes kifejezés a bank card only (csak bankkártya) lenne.)

A lényegi különbség a két típusú kártya között, hogy míg a betéti kártyájánál a saját pénzed költöd (és/vagy zárolják hotel illetve autó foglalásnál), addig a hitelkártyánál a hitelkeretből „fogy” az összeg. Tehát elképzelhető, hogy hiába készültél elegendő összeggel az utazáshoz, ha a zárolások miatt nem tudod elkölteni a saját pénzed.

Viszont a hitelkártyának általában magasabbak a díjai, de cserében sokszor adnak valamilyen pénzvisszatérítést. Bővebben itt a hitelkártyákról.

Mire kell még figyelni még kártyaválasztásnál?

A fent említett kártyakibocsátó bank és a kártyatársaságokon kívül más cég is kapcsolódhat a bankkártyához. Ezek az úgynevezett co-branded kártyák. Ilyenkor a harmadik társaság valamilyen kedvezményt nyújt a kártyás vásárlásaid után. Miért fontos ez? Mert például az Erste Bank WizzAir kártyájával nem biztos, hogy tudsz EasyJet repülőjegyet vásárolni…

2 Hozzászólás

  • Csepely Péter 2017-04-02 15:51:29 - Válasz

    Mindenesetre a francia autópályákon csak dombornyomottal érdemes próbálkozni.

  • Steve 2017-04-19 16:05:27 - Válasz

    Szlovéniában is nagyon ritka esetben fogadják el a vésett kártyát.

Szólj hozzá te is

Az email címet nem tesszük közzé.


Szakértői cikkek

Mobilfizetés

Szakértői cikkek

Vállalatfinanszírozási hírek

A Bankmonitor

Velünk időt és pénzt spórolhatsz mert nem kell bemenned egyesével minden bankba. Kalkulátorainkkal összehasonlíthatod a lakossági és vállalati pénzügyi termékeket és a döntésben személyesen is segítünk.

A Bankmonitor Csapata

Blogajánló

  • alapblog

    Hétvégi cikkajánló

    Optimizmus és pesszimizmus ugyanarra a piacra, ugyanolyan neves befektetőktől, egy kis kaviár, traktor és amerikai futball az e heti ajánlónkban. Jó szórakozást! Thomas Jefferson 241...

  • RSM Hungary blog

    Indokolt lenne az új Jöt. változtatása

    Az új jövedéki törvény még életbelépése előtt módosításra került, de úgy tűnik, hogy a gazdálkodóktól érkező észrevételek, valamint az általános eljárásjogi háttér változása elkerülhetetlenné teszi az ismételt módosításokat. A jövedéki engedélyeseknek előírt pénzügyi biztosíték és a kötelező tárolókapacitások meghatározása is kérdéseket vet fel.

  • Pénzkérdés

    Tech óriások írtak nyílt levelet Donald Trumpn

    Többek között a Facebook, az Amazon és a Google is arra kéri az amerikai miniszterelnököt, hogy folytassa Barack Obama DACA-programját, amely az Amerikába illegálisan bevándorló gyermekek védelméről és segítéséről szól. [...] Bővebben!

  • Lakásfókusz

    Már az irodában is otthon érezhetjük magunkat

    A munkahelyünkre igencsak ritkán gondolunk úgy, mint egy nyugodt, otthonos helyre, ahová a kötelességeinken túl is szívesen járunk be. Ezen kíván változtatni a myhive nevű vadiúj irodamárka, amely az otthonos megvalósítást ötvözi a modern irodák sajátosságaival. A márka nemrég debütált Magyarországon, aminek köszönhetően öt irodaház is teljesen átalakul. [...] Bővebben!