Bankmonitor

Banki termékek összehasonlítása

Még mindig fizetsz az SMS-ért? Trükkök a spórolásra

  • 2014-02-11
  • szerző: bankmonitor

A fejőstehén megdöglött – ezekkel a szavakkal temette tavaly áprilisban az Európai Unió távközlési biztosa az SMS-t. Neelie Kroes stílszerűen egy Twitter üzenetben osztotta meg ebbéli meggyőződését a világgal, amivel jelezte: az ingyenes üzenetküldő szolgáltatásoké a jövő. De vajon végleg leáldozott a 160 karakteres üzenetek ideje vagy a távközlési szolgáltatók megmentik az évtizedekig komoly bevételeket termelő szolgáltatást?

Növekedve haldokolni?Ha végigböngésszük a hivatalos statisztikákat és iparági elemzéseket, akkor egyértelműnek tűnik, hogy az 1993 óta létező
SMS aligha éri meg 30. születésnapját. Az Informa elemzőcég például kimutatta, hogy
2012-ben naponta 17,6 milliárd SMS-t küldtek egymásnak az emberek, miközben a mobiltelefonos
chatalkalmazásokon keresztül küldött üzenetek száma akkor már
19 milliárd darab felett volt. 2013-ra a becslések szerint az
SMS szám napi 19,5 milliárd darabra, míg a különféle
internetes alkalmazásokból származó üzeneteké
41 milliárdra nőhet.

Hosszú távon a különbség tovább nőhet, mert a chat alkalmazásokon keresztül beszélgetők bőbeszédűbbek az SMS-ezőknél. Az Informa megsaccolta, hogy egy hagyományos mobilt használó
átlagember napi 5 SMS-t küld, míg az okostelefonos alkalmazásokon keresztül kommunikálók napi 32 darabot. Ma már a kutatások szerint a fiatal
16-24 éves korosztály 90 százaléka chatüzenetekkel tartja a kapcsolatot családjával és barátaival. Az elemző, piackutató cégeknél is gyorsabb pusztulást jósolnak az azonnali üzenetküldést lehetővé tevő szolgáltatások működtetői. Az egyik ilyen, a WhatsApp legalábbis néhány hónapja azt közölte: felületén
napi 50 milliárd üzenet áramlik át.

A nemzetközi tendenciához hasonló folyamatok játszódnak le Magyarországon is. Az átrendeződés azonban nálunk valamivel drasztikusabb. A Központi Statisztikai Hivatal tavaly
minden negyedévben 3-6 százalékos SMS szám csökkenést mért. Mindezek alapján nem is csoda, hogy szakítva a korábbi évek hagyományaival tavaly karácsonykor a hazai mobilcégek közül már csak a Vodafone tette közzé az ünnepek alatt elküldött SMS-ek számát. Nem meglepő módon, komoly csökkenést mutat a statisztika. A december 24. és 26. között a Vodafone ügyfelei által elküldött
7 millió SMS 6 százalékkal kevesebb a 2012-ben mértnél.

Az ingyenesnél nincs jobbEgyszerű oka van annak, hogy kezdünk leszokni az SMS-ről. A szolgáltatás pénzbe kerül és a jelek szerint nem is olcsó. Az Analysys Mason piackutató régebbi adatai szerint az
Európai Unióban egy SMS átlagosan körülbelül 2,2 cent (durván 7 forint) körül van.
Magyarországon ugyanezen szolgáltatásért jóval többet,
átlagosan 10-12 centet (31-37 forint) kell fizetni.  Az internet alapú szolgáltatások használatánál ugyanakkor mindössze
az Internet előfizetési díja jelent költséget. Ám ennek fejében bárkinek bármennyi üzenetet küldhetünk. A fentiek alapján nem meglepő, hogy a felhasználók egyre szélesebb köre tartja a kapcsolatot ismerőseivel e-mailen, közösségi oldalakon (Facebook, Linkedin) vagy a számtalan okostelefonos csevegő alkalmazás (WhatsApp, Snapchat, Viber, Skype, Hangouts) valamelyikén keresztül.

A fogyasztói szokások megváltozása meglátszik az SMS-ből származó bevételek alakulásán is. A felmérések szerint 2012-ben világszerte már 23 milliárd dollárral,
115 milliárd dollárra apadtak az SMS-ből származó bevételek. Magyarországon a már említett Analysys elemzés az elmúlt években
9 százalék körüli bevételcsökkenést mért ebben a szegmensben.



Korai temetni az SMS-tHiába törnek azonban előre az ingyenes szolgáltatások, hiába csökken az SMS-ekből származó bevételek, még jópár évig fogunk 160 karakterben kommunikálni. Ennek több oka is van. Egyrészt az okostelefonok és a hozzájuk tartozó
mobilinternet előfizetések ma még meglehetősen drágák, nem mindenki számára elérhetők. Mint ahogy a világ egyes részein ma még a mobiltelefon is luxuscikk. Így aztán még egy darabig biztosan
nő az SMS szám és az ebből származó bevétel is.

Sokat nyom a latban, hogy a különféle szolgáltatók a fejlett piacokon is még mindig a régi,
jól bevált SMS-re esküsznek. Hiába vannak meg a technológiai feltételei mondjuk a közösségi oldalakon át történő banki ügyintézésnek, ha a
pénzintézetek SMS-ben küldik az átutaláshoz szükséges kódokat és ezen a csatornán értesítenek a számlánkon történő pénzmozgásról. Ugyancsak nehéz ma még elképzelni, hogy parkolójegyünket ne SMS-ben vásároljuk meg. Mindezek miatt megint csak
nem számíthatunk az SMS gyors eltűnésére.

Végül, de nem utolsó sorban maguk a távközlési szolgáltatók sem nézik tétlenül a hanghívás után a legnagyobb bevételt hozó szolgáltatásuk lassú hanyatlását. Az SMS árának csökkentése lassíthatja a folyamatot. Ennek előfutára lehet a
fix összegért korlátlan belföldi beszélgetést és SMS küldést tartalmazó csomagok terjedése is. Egy ilyen szolgáltatás bevezetése persze okozhat némi bevételcsökkenést a mobilcégek számára, ám az
SMS és a hanghívás még mindig olcsóbb technológiával működtethető, mint az ingyenes chatszolgáltatásokhoz szükséges mobilinternet.

Szólj hozzá te is

Az email címet nem tesszük közzé.


Kérj ingyenes segítséget szakértőnktől!

Kérj ingyenes segítséget szakértőnktől!

Kérdezz minket