Még mindig készpénzben fizetsz? Egyre kevesebben tesznek így!

Még mindig készpénzben fizetsz? Egyre kevesebben tesznek így!
Hirdetés
Hirdetés

Cikk2014-11-19
 

Amit csak lehet készpénzben fizetünk. Ez a jelen. Ám a jövő már kopogtat. Lassan, de biztosan hódítanak az elektronikus fizetési módszerek. Egyre bátrabban használjuk a bankkártyánkat vásárlásra és bővül a mobiltelefonnal fizetők köre is. Sőt. A sárga csekk eltűnését segítő, a hagyományos és a legújabb fizetési módszerek között kapcsot jelentő Fizetési Pont Szolgáltatás is útjára indult már. Ez nem csak képzelgés, a statisztikák világosan mutatják a forradalmi változásokat.

Brutálisan sokat, évente mintegy 300 milliárd forintot költ a magyar állam arra, hogy a lakosság amit csak lehet igykeszik készpénzben fizetni. A becslések szerint ebből nagyjából 100 milliárd forintot le lehetne faragni, hogyha elterjednének a készpénzkímélő fizetési módszerek. A Díjnet felmérése szerint az emberek 58 százaléka vallotta be azt, hogy a készpénzt, 83 százaléka pedig azt, hogy a sárgacsekket gyakran használja.

Nincs azonban minden veszve, mert a háztartások lassan, de biztosan egyre többet költenek elektronikus fizetési módszerek használatával. A bankkártyás, fizetés, a csoportos beszedési megbízás, a mobilvásárlás vagy egyéb megoldások összegei az elmúlt két és fél évben 23 százalékkal növekedtek, miközben a magyar családok összes fogyasztási kiadásai csak 5 százalékkal emelkedtek. Ez azt jelenti, hogy az összes pénzforgalmon belül az elektronikus fizetési csatornák négyszer gyorsabban bővülnek az összkiadásoknál.

De lássuk a részleteket!

A bankkártyánkat a tapasztalatok szerint szezonálisan használjuk vásárlásra. Az év végén, az ünnepek közeledtével egyre többször fizetünk ily módon, aztán az év elején hosszú hónapokra eldugjuk a zsebünk mélyére a plasztiklapot. Ettől függetlenül, ha az éveket hasonlítjuk össze, kiderül, hogy egyre nőtt a kártyás vásárlások összértéke. A jegybank statisztikái 2012 első félévéről 2013 első félévére 12, 2013-ról 2014-re ugyanaebben az időszakban viszont már 18 százalékkal többet vásároltunk bankkártyával.

Nem ilyen biztató a helyzet egy másik eltronikus fizetési csatorna, a csoportos beszedési megbízások területén. Itt nincs ugyan szezonalitás, ám az így fizetett számlák öszzértékében nem volt lényegi változás az elmúlt két esztendőben. A teljes elektornikus fizetési forgalomnak csak negyede bonyolódik ilyen formában, ám a forgalom egyre csökken. A csoportos beszedési megbízással fizetett összegek 2013 első negyédeévéhez képest 2014 első három hónapjában 19 százalékkal csökkentek. Ez elsősorban a rezsicsökkentésnek köszönhető, ám az is igaz, hogy ma már a fogyasztók egyre szélesebb köre használja a bankkártyás fizetést vagy az internetbankot.

Nagy kérdés, mit hozhat a jövő

Egyesek szerint hamarosan minden számlánkat a mobiltelefonunkkal egyenlítünk majd ki. Nos erre azért még várni kell, hiszen a mobilfizetések aránya jelenleg a kártyás fizetések egy százalékát sem éri el. a forgalom azonban dinamikusan nő. 2013 első félévében összesen 7,2 milliárd forintot fizettünk mobiltelefonunkkal, 2014 hasonló időszakában már kerek 8 milliárd forintot, ami 12 százalékos növekedésnek felel meg.

Mindezek ellenére sokkal valószínűbbnek tűnik, hogy valamiféle köztes megoldás lehet a befutó, amely átmenetet jelent a sárga csekk és az elektronikus fizetési módok között. Már működik is ilyen szolgáltatás, a Fizetési Pont. Ennek lényege, hogy az emberek lakhelyéhez közeli nagy forgalmú kiskereskedelmi egységekben (fodrászüzlet, dohánybol, kisbolt, benzinkút stb.) a bankkártyák elfogadásához hasonló, ám azoknál jóval többet tudó terminálokat helyeznek el. Ezeken aztán valamennyi pénzügyünket el tudjuk intézni a csekkbefizetéstől kezdve, a mobilegyenleg feltöltésén át, a kis összegű készpénzfelvételig. A rendkívül versenyképes áron működő szolgáltatáshoz bankkártya is igényelhető, így az átmenetet jelenthet a hagyományos és az elektonikus fizetési csatornák között.

A rendszer hónapok óta élesben működik. Idén augusztus elején Tatabányán nyitottak elsőként számlát az Országos Fizetési Szolgáltató Zrt-nél (O.F.SZ Zrt-nél), majd az első Fizetési Pont logóval ellátott MasterCard PayPass képes kártyával kiegyenlítésre is került az legelső „sárgacsekk” a szolgáltatás keretében. Október közepén pedig Kiskunhalason, a Kossuth utcai Goods Market üzletében kezdett működni a Fizetési Pont Szolgáltatás, azóta Hajdúnánás, Hajdúböszörmény, Baja és még sok más település csatlakozott. A Fizetési Pont Szolgáltatás mára tehát országszerte megkezdte működését. A tervek szerint még az idei évben 40 településen 10 ezer terminál fog működni, jövőre pedig 64 ezer darabot szeretnének üzembe helyezni.

Maradt benned kérdés? Véleményed van? Szívesen látjuk! Szólj hozzá írásunkhoz lentebb, vagy írj a jobb oldalon található „Kérdezz tőlünk” felületen! Mindenkinek válaszolunk.

Hirdetés
Hirdetés