Bankmonitor

Banki termékek összehasonlítása

Mégis miért dobunk ki súlyos ezreket az ablakon? A rossz banki döntésekről

  • 2014-12-22
  • szerző: bankmonitor

Felmérések rendre arról szólnak, hogy az élet minden területén, így a napi pénzügyeinkben is, egyre tudatosabbak vagyunk. Amíg csak egy ember is akad, aki nem elég körültekintő, addig érdemes a témával foglalkozni. 10 302 forint! Szélsőséges esetben ekkora összeget dobunk ki havonta az ablakon, ugyanis pontosan ennyi a különbség átlagos számlahasználati szokások mellett a legolcsóbb és a legdrágább bankszámla között. Akkor miért nem váltanak többen bankot? Érthetetlen!

Több felmérés szerint az ügyfelek egy része (15-20%) egyre tudatosabban választ bankot annak tükrében, hogy ki, milyen bankhoz akar menni és milyen szolgáltatásokat venne igénybe – azaz tudatosan keresgél a számára legkedvezőbb megoldások között. Ez arra vezethető vissza, hogy az utóbbi években mind tudatosabban bánunk a saját bankügyeinkkel. Mégse vált mindenki bankszámlát, aki tehetné.

Egyértelműen elmondható, hogy tudatosabbak lettünk, figyeljük a bankszámla költségeket. Mégis sokan csak odáig jutnak el, hogy bosszankodnak hónapról hónapra, de mégsem váltanak. Így nem meglepő, hogy Magyarországon továbbra is nagyon alacsony a bankváltók aránya. Egyik magyarázat lehet, hogy lojálisak vagyunk, a másik, hogy a folyószámlák többségéhez aktívan használt hitelkeret is tartozik. Egy számlát pedig csak akkor tudunk megszüntetni, ha a hitelkeretünket is visszatöltöttük. Persze számos esetben a legnagyobb visszatartó erő a bankváltással járó procedúra…

Mit kell tudni az egyszerűsített bankváltásról?

Az egyszerűsített bankváltás célja az lenne, hogy mindent egy helyen intézhessünk, azaz ne kelljen régi bankunkat külön felkeresnünk. A közhiedelemmel ellentétben viszont fontos tisztáznunk, hogy az egyszerűsített bankváltás nem feltétlenül a korábban nyitott bankszámlánk megszűntetésére irányul. A váltási folyamat alapvetően a két leggyakoribb fizetési megbízás, mégpedig a csoportos beszedési, valamint a fix összegű rendszeres átutalási megbízások áthelyezésére vonatkozik. Ugyan lehetőségünk van a korábbi számla megszűntetésére is, de amellett, hogy ezt külön kérnünk kell, a számlazárás csak elég szigorú feltételek teljesülése esetén valósulhat meg, nem beszélve arról, hogy még a fizetési megbízások áthelyezése is sokszor akadályokba ütközhet.

Akad(hat)nak tehát nehézségek…

Ahhoz például, hogy régi számlánk megszüntethető legyen, a bankszámlához tartozó összes banki szerződést meg kell szüntetnünk, ellenkező esetben a számla lezárása nem lehetséges.

A teljesség igénye nélkül néhány példa:

  • nem kapcsolódhat a számlához élő bankkártya, sem élő alszámla (pl. megtakarítási számla)
  • nem lehet netbank, vagy SMS tájékoztató szolgáltatás beállítva
  • probléma, ha folyamatban lévő betétlekötéssel rendelkezünk
  • folyószámlahitelünk, vagy hitelkártyánk van esetleg
  • több bank is előírja, hogy a nála felvett hitel törlesztését kizárólag az ott vezetett bankszámláról teljesíthetjük, így ilyen esetben sincs lehetőség a számla megszüntetésére

Problémát jelent, ha számlánknak több tulajdonosa van, vagy esetleg negatív egyenleget mutat, de még egy kivizsgálás alatt álló panasz is meghiúsíthatja a számlazárást.

Előfordulhat, hogy a bankváltási formanyomtatványon megadott adatok helytelenek. Például hibás a feltüntetett számlaszám, vagy éppen nem megfelelő az aláírás. Ez utóbbi esetben nemhogy számlazárás nem történik, de még a rendszeres megbízások sem kerülnek áthelyezésre.

Ahogy látjuk sajnos a hatályos szabályozás értelmében a bankváltás sikeressége számos akadályba ütközhet, de ez persze nem azt jelenti, hogy lehetetlen lenne. A folyamat további egyszerűsítése érdekében a Felügyelet is újabb és újabb ajánlásokat fogalmaz meg a bankok részére. Számottevő változásról egyelőre még nem számolhatunk be, de mindenképpen bíztató: a Felügyelet is felismerte, hogy a folyamat nagyobb hangsúlyt és további egyszerűsítéseket igényel.

Természetesen az egyszerűsített bankváltás csak egy lehetőség, a bankváltás banki közreműködés nélkül is kivitelezhető. Megítélésünk szerint a személyes közreműködés (régi bankunknál) elengedhetetlen, mindamellett érdemes kihasználni az egyszerűsített bankváltás által kínált lehetőségeket. Például rengeteg bosszúságtól kímélhetjük meg magunkat, ha rendszeres (főként csoportos beszedési) megbízásaink áthelyezését a folyamat keretében kezdeményezzük. Ahogy azt már említettük ilyenkor is adódhatnak fennakadások, de ez egy normál bankváltáskor sincs máshogy.

További tétovázásnak tehát nincs helye, de ha még mindig bizonytalan vagy, akkor vess egy pillantást a legjobb számlacsomagok havi fenntartási költségeire! Meg fogsz lepődni, hogy egy jó számlacsomaggal mennyit spórolhatsz!

Maradt benned kérdés? Véleményed van? Szívesen látjuk! Szólj hozzá írásunkhoz lentebb, vagy írj a jobb oldalon található “Kérdezz tőlünk” felületen! Mindenkinek válaszolunk.

Szólj hozzá te is

Az email címet nem tesszük közzé.


Kérj ingyenes segítséget szakértőnktől!

Kérj ingyenes segítséget szakértőnktől!

Kérdezz minket