Bankmonitor

Banki termékek összehasonlítása

Mitől majréznak a bankváltók? Ma megdőlnek a tévhitek

  • 2015-06-30
  • szerző: bankmonitor

Hiába a jóval kedvezőbb ajánlatok, sokan évek-évtizedek óta ragaszkodnak a „régi, jól bevált” bankszámlájukhoz. Éves szinten akár több tízezer forintot is spórolhatnának az ügyfelek az új számlacsomagokkal, ennek ellenére inkább maradnak a réginél. Az indokok között gyakran szerepel, hogy a különbség havi szinten nem olyan megterhelő, ugyanakkor sokan az ügyintézéshez kapcsolódó félelmeik miatt nem váltanak. Az ürügyek között több tévhitnek tekinthető állítás is szerepel, ezeket próbáljuk ma megdönteni ésszerű magyarázatokkal.

Évek óta oda jön a fizetés meg a családi pótlék

A probléma megoldása nem túl összetett, mindössze annyi a teendőnk, hogy bejelentjük az új számlaszámunkat a munkáltatónk felé. Hogy mikor az már más kérdés, ugyanis nem mindegy, hogy mennyi időt adunk a módosítások átvezetésére. Tanácsos az adatok leadását a régi számlára történő utolsó munkabér jóváírás utáni napokra időzíteni. Ebben az esetben nagy a valószínűsége, hogy a következő utalásig elegendő idő áll majd a munkáltató rendelkezésére, hogy a módosításokat rögzítse a rendszerekbe.

A szervezet típusától és méretétől függően az azonnali módosítástól a két-három hetes átfutási időig bármi előfordulhat. Egyes munkáltatók rendszeresíthetnek a számlaszám változásról szóló belső formanyomtatványt, máshol elég lehet egy nyilatkozat benyújtása a személyzeti részleg, vagy a bérszámfejtő felé. Célszerű lehet a régi számla végleges zárását akkor kérni a banktól, amikor az új számlára megérkezett az első munkabér jóváírásunk.

Családi pótlék esetén a számlaszám változást egy kérelem formájában, írásban kell bejelenteni az ellátást folyósító szerv felé, amely a személyes adataink mellett tartalmazza a régi és az új bankszámlaszám adatokat is. A módosítás átvezetéséről a Magyar Államkincstár hivatalos végzést küld, aminek átvétele után javasolják megszüntetni a régi számlát.

Mi lesz a rezsivel? Onnan vonnak mindent

A közüzemi díjak csoportos beszedési megbízással történő levonásának beállítása korábban bizonyára sok időt vett igénybe. A számlatulajdonos attól tarthat, hogy az ügyintézés elhúzódik, a rezsi levonása nem történik meg időben, így a számlák kifizetése késedelmet szenved. A netbankon keresztül a csoportos beszedési megbízások rögzítése a megfelelő adatok rendelkezésre állása esetén csak ujjgyakorlat kérdése. Meg kell adni a szolgáltató nevét és azonosítóját, a fogyasztó nevét, címét és azonosítóját, valamint a beszedés érvényességének kezdetét, végét és felső határát. A rögzítés jóváhagyását követően rövid időn belül már aktív is a megbízásunk.

Mi lesz a rendszeres átutalásaimmal?

Hasonló eljárást kell követni, mint a csoportos beszedési megbízások rögzítése esetén. A két módozat közötti lényeges különbség, hogy a rendszeres átutalásokat az ügyfél, míg a beszedést a szolgáltató kezdeményezi. A rendszeres átutalási megbízás rögzítésekor be kell állítani a kedvezményezett nevét és számlaszámát, az utalás ismétlődésének gyakoriságát és napját (akár naponta is utalhatunk, de évi egy utalás is választható), meg kell adni az összeget (az első és az utolsó eltérő is lehet). Nem kötelező elem, de az utalás azonosításának megkönnyítése érdekében célszerű megadni egy állandó közleményt.

Mi lesz a hitelkeretemmel?

A régi bankszámlánkhoz tartozó folyószámla hitelkeret az új számlavezetőnél nem jár automatikusan. Amennyiben kihasználtuk a hitelkeretünk egy részét, esetleg az egészet, ügyeljünk rá, hogy csak abban az esetben tudjuk megszüntetni a számlát, ha ezt a tartozásunkat rendeztük a számlavezető bankkal. A friss számlához kapcsolódóan új igénylést kell benyújtani, de vannak könnyítések. A megfelelő számlamúlttal és jövedelemmel rendelkező ügyfelek számára a feltételrendszer teljesítése esetén (bankonként eltérő lehet) akár már az új számlához kapcsolódóan is rendelkezésre állhat a folyószámla hitelkeret. Legalább három hónap aktív számlahasználat és rendszeres munkabér jóváírást követően a hitelkeret összege megemelhető.

Nincs a környéken olyan bankfiók

Felmérések szerint az ügyfelek negyede tér be havonta legalább egyszer a számlavezetőjéhez ügyet intézni, miközben az internetbank használók 42%-a használja minimum egyszer az online banki szolgáltatásokat. Az ügyfél-bank kapcsolatfelvételek az elektronikus csatornákon keresztül már gyakoribbak, mint a személyes a találkozók. Igaz, még mindig vannak olyan ügyletek, amikor a bankfiók felkeresésre elkerülhetetlen (például aláírás szükséges, vagy egy adott termék csak így érhető el). Az új bank választását sokkal inkább befolyásolja a költségszint, mint a fiókok közelsége. A netbank segítségével a tranzakciók és a banki műveletek jó részét személyes kontaktus nélkül is végre tudjuk hajtani.

Nincs a környéken olyan automata

A számlacsomagok közül néhány átvészelte a tranzakciós illeték bevezetését követő díj- és költségtételek emelését, ezek továbbra is ingyenes készpénzfelvételt biztosítanak az ügyfelek számára. Ezek a kedvezmények viszont jellemzően csak a saját automatán keresztül történő készpénzfelvételekre vonatkoznak. Ahogy arról a Bankmonitor.hu is beszámolt, ilyen esetben is érdemes nyilatkozni a központilag biztosított ingyenes készpénzfelvételről a számlavezetőnél, mert havonta két alkalommal, legfeljebb 150 ezer forintig bármely magyarországi bankautomatából (ATM) költségmentesen vehetnek fel készpénzt az ügyfelek.

Ahogy látjuk, nincs miért tovább tétovázni, itt az idő megtenni az első lépést bankszámla kalkulátorunk segítségével!

Maradt benned kérdés? Véleményed van? Szívesen látjuk! Szólj hozzá írásunkhoz lentebb! Mindenkinek válaszolunk.

Szólj hozzá te is

Az email címet nem tesszük közzé.


Kérj ingyenes segítséget szakértőnktől!

Kérj ingyenes segítséget szakértőnktől!

Kérdezz minket