Bankmonitor

Banki termékek összehasonlítása

Mobiltelefont 0 forintért? Megéri?

  • 2014-04-18
  • szerző: bankmonitor

Lepukkant a mobilod? Megjelent a legújabb iPhone/Samsung/Sony készülék? Nosza! Vegyünk hát új telefont! Logikus, ha először megnézzük, mit kínál jelenlegi szolgáltatónk! Tutira találunk a kínálatban elképesztően alacsony áru vagy netalán egyenesen 0 forintért kínált telefont. Lecsapunk a visszautasíthatatlannak tűnő ajánlatra és máris csapdahelyzetben vagyunk.

Ellenállhatatlan ajánlatA jelenség a világ szinte minden pontján ismert,
készüléktámogatásnak hívják. A lényege, hogy a mobilszolgáltató
részben vagy egészben kifizeti a készülék kiskereskedelmi árát. Ezzel az a célja, hogy vonzó árakkal magához édesgesse a készülékvásárláson vagy cserén gondolkodó ügyfeleket. Ez „szívesség” azonban nincs ingyen. A szolgáltató az alacsony készülékárért
cserébe 1-2 éves hűségnyilatkozatot kér az ügyféltől. Minél nagyobb a kedvezmény, annál hosszabb  a hűségidő.

Itt érdemes nagyon figyelni! Mert ezzel a nyilatkozattal s
ok esetben azt vállaljuk, hogy meghatározott ideig nem váltunk szolgáltatót és tarifacsomagot sem. Ha pedig mégis ilyet tennénk, akkor
kötbért kell fizetni. Sőt! Meg kell térítenünk a mobilkészülék kedvezményes és a szolgáltató által meghatározott kiskereskedelmi ára közötti különbséget is.

Ez a magatartás
a telefontársaság szempontjából érthető, hiszen a kedvezményért cserébe a hűségidő alatt tervezhető és biztosan befolyó bevételekhez jut. Ha ügyfélként felmondjuk a szerződést, akkor e bevételek részére vagy egészére keresztet vethet, így
a kötbérrel megpróbálja csökkenteni a veszteségeit.

Az olcsó mégis drága!A szolgáltatói és a tarifahűség megszegéséért kérhető
kötbér az Általános Szerződési Feltételekben szerepel, arról tehát némi utánjárással értesülhet az ügyfél. Persze minden szolgáltató más és más számokkal dolgozik, de a szolgáltató- és a tarifahűség felmondása miatt
átlagosan 80-100 ezer forintot kell fizetnünk.

Az igazán nagy csavar ebben a történetben
a telefon árából adott kedvezmény után felszámítható kötbér. Itt
jóval nagyobbat bukhatunk szolgáltatónk lecserélésekor, mint a szolgáltató és tarifa hűségidő felmondásakor. Ugyanolyan készüléktípus esetén a szolgáltató által kért
kiskereskedelmi ár általában magasabb a szabad piaci árnál. Ebben semmi törvénytelen nincs, mindenki annyiért árulja a portékáját, amennyiért szeretné. 

Csakhogy a szolgáltató váltás esetén az olcsó készülékért cserében fizetendő
kötbér nagysága a kiskereskedelmi készülék árlistától függ.  Lássunk egy szélsőséges példát! Ha a szabad piacon mondjuk 100 ezer forintért megvásárolható telefonkészülék a mobilcég kiskereskedelmi árlistájában 200 ezer forintért szerepel, de mi azt 0 forintért kaptuk meg anno, akkor bizony 200 ezer forint kötbért a telefon miatt is ki kell pengetnünk.

Ördögi körMindez a tapasztalatok szerint
az átlag magyar ügyfelet nem érdekli. Számára csak az akciós ajánlatok és a minél olcsóbb telefonkészülékek érdeklik. Így aztán az olcsó készülék könnyen az adott szolgáltató „foglyává” teszi a gyanútlan ügyfelet. Hiszen a hűségidő alatt bármennyire is olcsó egy szolgáltató új tarifacsomagja, bármennyire is vonzó a legújabb telefonkészülékekért elkért alacsony ár,
ennyi pénzt senki sem fizet ki a szolgáltató váltás fejében. Jobb híján marad a régi szolgáltatójánál és várja mikor lesz újra akciós egy készülék. Aztán minden kezdődik elölről…

Szólj hozzá te is

Az email címet nem tesszük közzé.


Kérj ingyenes segítséget szakértőnktől!

Kérj ingyenes segítséget szakértőnktől!

Kérdezz minket