MNB alapkamat 0.90 % EKB alapkamat 0.00 % REGISZTRÁCIÓ

NAV-malőrök és helyes kezelésük céges hitelfelvételnél

  • 2016.02.03.
  • szerző: bankmonitor

Komoly méregpirulát jelenthet egy cég életében, ha hitelfelvétel közben derül ki, hogy a NAV által nyilvántartott múlt „nem teljesen fedi a valóságot”. A kényelmetlen helyzet még nem is a megfelelő kifejezés, ha a bank olyat kérdez a tárgyalóasztalnál, aminek a létezéséről sem tudunk, és így esélyünk sincs magyarázatot adni. Élő példák következnek és bemutatjuk, hogyan orvosolhatók ezen helyzetek.

Az egyik már-már klasszikusnak számító „váratlan információ”, a cég múltjában felbukkanó NAV-os esemény. Összeszedtünk pár olyan esetet, melyeket kiszúrtak a hiteligénylő cégek életéből. Ezekre mind negatívan kapta fel a bank a fejét, megfelelő magyarázat után azonban kezelhetővé válik a probléma.

Lássunk tehát néhány érdekességet:

  • Téves végrehajtás: A NAV szimplán tévesen inkasszálta az adott cég számláját, melyet miután elismerte tévedését, nemes egyszerűséggel elfelejtett törölni. Kellemetlen, mert ennek nyoma maradt, s magyarázkodni kell miatta.
  • Részletfizetés
    • Nem mindig nyugodhatunk meg azzal, hogy ha sikeresen megegyeztünk a NAV-val tartozásunk részletekben történő kifizetésében. Nem árt ellenőriznünk, hogy a megállapodást át is vezették a céginformációs rendszereken, s nem maradt-e a végrehajtás ellenünk változatlanul hatályban (Legalább is a céginformációs rendszerekben)
    • Olyan esettel is találkoztunk már, hogy a részletfizetés időben megtörtént, a NAV azonban itt is elfelejtette törölni a végrehajtást.
    • Késedelem a részletfizetés során: Egyik legpikánsabb eset. Egy késedelmesen befizetett részlet miatt a NAV visszamenőlegesen inkasszálta a társaság számláját, az induló teljes összeggel, annak ellenére, hogy a tartozás nagy részét a cég már kifizette.
  • Vitatott fizetési tételek: Példánkban az adott cég jogosulatlanul igényelt vissza Áfá-t, melyet végül vissza kellett fizetni. Hiteligénylőnk hitt saját igazában, vitatta a fizetendő tételt, ám ez alatt a végrehajtás hatályos volt cégén. Jelentéktelen összegű tételről volt szó, főként megcélzott hiteligényéhez képest. Ilyenkor érdemes mérlegelnünk. Mennyit ér meg nekünk az adott tétel? Érdemes-e inkább a hiteligény benyújtása előtt rendeznünk a számlát, még akkor is, ha esetleg nem értünk egyet vele és később igazunk bizonyításával visszaszerezni a NAV-tól.

Hétköznapi malőrök minden cég életében előfordulnak

Az ehhez hasonló önhibánkon kívüli, vagy épp figyelmetlenségünkből adódó szépségfoltokat rendezetlenül hagyni vétek. Mielőtt hiteligényünket benyújtjuk egy pénzintézethez, nem árt a malőrökkel tehát tisztában lennünk, rendeznünk ha lehetséges, s a megfelelő magyarázatokkal felkészülnünk s bankok felé.

A bankok általában 5 évre visszamenően vizsgálják a hiteligénylő cégek és kapcsolódó társaságaik múltját. Ilyen hosszú időre visszamenően elég nehéz visszaemlékezni az apróbb incidensekre (pláne, ha a cég ez idő alatt könyvelőt is váltott), de megéri, s a bank előbb-utóbb úgyis rá fog kérdezni tőlünk.

Előre elkészített, rendezett válaszokkal felvértezve, a negatív események sem fognak olyan súlyosnak tűnni a bankok szemében. Sőt, alaposságunkról, rendszerezettségünkről fognak árulkodni, ami egy jelentős szubjektív befolyásoló tényező a banki döntési folyamatokban.

Hogyan tudod ellenőrizni céged NAV-os múltját?

Legegyszerűbb dolga annak van, aki rendelkezik céginformációs rendszerhez való hozzáféréssel. Ilyen például a csak előfizetők számára elérhető OPTEN céginformációs adatbázis. Itt külön le lehet kérdezni a Cég történetét, amiben a Bírósági végrehajtások pontban külön helyen szerepelnek a cég életében bekövetkezett a NAV végrehajtásokra vonatkozó információk. Az ingyenesen elérhető cégbázisokban ilyen információk nem állnak rendelkezésre.

Akinek nincs előfizetéses céginformációs elérhetősége, az adófolyószámláját is megvizsgálhatja. Itt tételesen szerepelnek az egyes adónemek (TAO, ÁFA, stb.) év végi egyenlegei. A negatív egyenleg „esemény”-re figyelmezet, utána kell tehát néznünk, mi is történt.

Amennyiben hitelfelvételre készülsz cégeddel, dolgozz előre! Ellenőrizd a múltat és légy felkészült belőle! Ha segítségre van szükséged kollegáink örömmel állnak rendelkezésedre.

A céges hitelfelvétel mindig egy komplex folyamat, a Bankmonitor.hu több milliárd forint értékben segítette már hozzá a cégtulajdonosokat hitelhez:

Ismerjük és értjük a magyar bankok vállalati hitelezését (a legkisebbektől a legnagyobbakig). Velünk gyorsan megtudhatod, hogy melyik bankban, milyen feltételekkel, mennyi hitelhez juthatsz hozzá. Válaszd a céges hitel leggyorsabb útját, a Bankmonitort.

Szeretném igénybe venni a Bankmonitor segítségét Vállalati hitel vonatkozásában:

Köszönjük, hogy leadtad érdeklődésed.

A Bankmonitor.hu munkatársa rövidesen felveszi Veled a kapcsolatot a minél egyszerűbb ügyintézés érdekében!
Amennyiben további kérdésed, észrevételed merülne fel, lépj velünk kapcsolatba a bankmonitor@bankmonitor.hu e-mail címen keresztül.

Szólj hozzá te is

Az email címet nem tesszük közzé.


Szakértői cikkek

Mobilfizetés

Szakértői cikkek

Vállalatfinanszírozási hírek

A Bankmonitor

Velünk időt és pénzt spórolhatsz mert nem kell bemenned egyesével minden bankba. Kalkulátorainkkal összehasonlíthatod a lakossági és vállalati pénzügyi termékeket és a döntésben személyesen is segítünk.

A Bankmonitor Csapata

Blogajánló

  • RSM Hungary blog

    Mulasztási bírság – mi változik?

    Az Art. változása a mulasztási bírságok területét és körét is érinti, néhány elem kikerülhet a törvényből jövőre. Megszűnhet az adószám-felfüggesztés intézménye, a tervezet ugyanakkor rögzíti a szankcióként alkalmazandó adószámtörlés eseteit és alkalmazásának részletszabályait is.

  • Pénzkérdés

    Tech óriások írtak nyílt levelet Donald Trumpn

    Többek között a Facebook, az Amazon és a Google is arra kéri az amerikai miniszterelnököt, hogy folytassa Barack Obama DACA-programját, amely az Amerikába illegálisan bevándorló gyermekek védelméről és segítéséről szól. [...] Bővebben!

  • Lakásfókusz

    Már az irodában is otthon érezhetjük magunkat

    A munkahelyünkre igencsak ritkán gondolunk úgy, mint egy nyugodt, otthonos helyre, ahová a kötelességeinken túl is szívesen járunk be. Ezen kíván változtatni a myhive nevű vadiúj irodamárka, amely az otthonos megvalósítást ötvözi a modern irodák sajátosságaival. A márka nemrég debütált Magyarországon, aminek köszönhetően öt irodaház is teljesen átalakul. [...] Bővebben!