Nem a banknak kellene örök hűséget fogadni! Akkor sem váltunk, ha fizetnek érte…

Nem a banknak kellene örök hűséget fogadni! Akkor sem váltunk, ha fizetnek érte…
Hirdetés
Hirdetés

Cikk2015-08-24
 

Hiába az olcsó bankszámla ajánlatok és a kedvező hitelfelvételi lehetőségek, a magyarok döntő többsége jóformán akkor sem hajlandó megválni a korábbi számlacsomagjától, vagy kiváltani a meglévő hitelét, ha sokat spórol ezzel, vagy ha a bank akár még fizet is érte. A pénzintézetek között akad, amelyik hat számjegyű jóváírással, mások egyedi kedvezményekkel jutalmazzák a hitelkiváltókat, ennek ellenére szinte mindegyik bank arról számolt be, hogy még az óvatos várakozásaikat is alulmúlta a kiváltások aránya. A múlt évben mindössze a lakossági ügyfelek 4%-a váltott bankot, pedig átlagos felhasználás mellett évente akár tízezer forint is megspórolható egy jó számlacsomaggal, ugyanakkor a mobil távközlési piacon még ettől is jóval elmarad a számhordozás aránya (1,08%).

Sokan kihagyták a ziccert, pedig időben szóltunk

A várakozásaink egyik fele – mely szerint a bankok között éles hitelkiváltási verseny alakulhat ki – beigazolódott. Bár a devizahitelek forintosítási mizériája már nagyrészt lecsengett, még mindig egymást érik a jobbnál-jobb hitelkiváltási ajánlatok, találkozunk lefaragott induló költségekkel, 4% alá szorított teljes hiteldíj-mutatóval, a korábbinál alacsonyabb havi törlesztőrészletekkel.

Számításaink szerint egy átlagos lakáshiteles (7 millió forint, 20 évre) a futamidő hátralévő 12 évében 400 ezer forinttól egymillió forintig terjedően takaríthatott volna meg egy sikeres hitelkiváltással. A devizahitelesek többsége csalódott az elszámolás végeredményében, mégis elmaradt a várt roham (az ügyfeleknek az elszámoló levél kézhezvételét követően 60 nap állt rendelkezésükre, hogy a hitelüket felmondják, majd újabb 90 nap, hogy tartozásukat kifizessék).

Vannak bankok, amelyek egyedi kedvezményekkel, mások akár százezer forintos jóváírással próbálták átcsábítani magukhoz az ügyfeleket. A Bankmonitor – nem reprezentatív – felmérése szerint a hitelkiváltás iránt érdeklődők 64%-a maradt végül az eredeti bankjánál. A hitelintézetek időközi beszámolóiból pedig az derül ki, hogy az előzetes várakozásoktól, de még az óvatos becsléseiktől is jelentősen elmarad, alig pár százalék a felmondók és a tartozásukat más banknál kiváltók aránya.

Jól van az úgy! Vagy mégsem?

Olyannyira nem akar bankot váltani a magyar lakosság, hogy még a párunknál is jobban ragaszkodunk a pénzintézetünkhöz – derült ki a Budapest Bank megbízásából készült kutatásból. Az elmúlt évben a hazai lakosság mindössze 4%-a választott új pénzintézetet, az elmúlt tíz évben az ügyfelek 73%-a maradt a régi bankjánál. A válaszadók mindössze 7%-a nyilatkozott úgy, hogy egyáltalán fontolóra veszi a bankváltást a következő egy évben, pedig 14% szerint a bankváltás már kevesebb, mint egy óra alatt elintézhető.

Egy rövid kitekintő a mobil távközlési piacra: A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság adatai szerint hazánkban 2004 májusától van lehetőség a számhordozásra. Azóta eddig összesen 828 791 alkalommal történt ilyen, ami évente átlagosan 74 ezer darabot tesz ki. Az elmúlt évben összesen 126 213 számhordozás történt, ami a 11,73 millió előfizetésre vetítve mindössze 1,08%-os arányt jelent.

Az ügyfeleknél sokat nyom a latban a bankválasztás során a bank ismertsége és jó hírneve, a kedvező díjszabás, a kiterjedt ATM hálózat, valamint a jó megközelíthetőség. Az ügyfelek háromnegyede egyáltalán nem szokta összehasonlítani a költségeit más bankok ajánlataival, a válaszadók fele is csak kisebb-nagyobb rendszerességgel végez ellenőrzést. Jó számlacsomagom van, gondolják sokan, pedig átlagos használat mellett akár tízszeres különbségek is lehetnek a bankok között az első két évet tekintve.A bankhűségről példát vehetnénk az élet egyéb területein, a felmérés szerint gyakrabban keressük a boldogságot egy új partner mellett, vagy váltunk munkahelyet, mint bankot (még akkor is, ha olcsóbb ajánlatokkal bombáznak, mint a jelenlegi csomagunk). A ragaszkodás hátterében az áll, hogy az ügyfelek 90%-a elégedett a jelenlegi pénzintézetével és megbízik benne.

Pénz az asztalon: nem sokan kérnek az olcsóbb ajánlatokból

A Bankmonitor nemrégiben közzétett összehasonlító elemzése rámutatott, hogy még átlagos használat mellett is elképesztő különbségek lehetnek a bankok legjobb ajánlatai között. Amíg az egyik ajánlat havi szinten alig több, mint száz forinttal terheli meg az átlagos felhasználót az első két évben, addig máshol ennek a tízszeresét is levonhatják ugyanazon tranzakciókért. Évente akár tízezer forint feletti összeget is spórolhatunk csak ezzel, sokan mégis az indokoltnál magasabb költségeket vállalják a képzelt hűségük, vagy inkább a tétlenségük következtében.

Egy átlagos jövedelemmel (nettó 150 ezer forinttal) rendelkező aktív felhasználó a kalkulátorunk alapbeállításai mellett az első évben akár díjmentesen is megúszhatja a bankolást, a második évtől pedig egy hónapra vetítve 261 forintos költséggel számolhat az Erste Bank Privilégium „L” Bankszámlájával. Ezt követi az OTP Bank Simple számlacsomagja az első évben 120 forintos, a második évtől havi 312 forintos költséggel. A képzeletbeli dobogó harmadik fokát a Gránit Bank ÁSZ számlacsomagja foglalja el 120, illetve 319 forintos díjtétellel.

Te Döntesz: maradsz és fizetsz többet, vagy kiválasztod a pénzügyi szokásaidhoz leginkább illeszkedő számlacsomagot a kalkulátorunk segítségével és spórolsz?

Számításaink szerint ezekért a szolgáltatásokért átlagosan 700-900 forintot fizetnek az ügyfelek, de akarnak olyanok is, akik 1200-1300 forintot csengetnek ki havonta. Az ügyfelek közül sokan úgy gondolják, hogy ennyi pénzért inkább nem mozdulnak meg a bankváltással járó egyéb félelmeik miatt. Sokan úgy vannak vele, hogy évek óta oda érkezik a fizetés, onnan vonják a rezsit a szolgáltatók, tartanak attól, hogy a bankváltás felborítja az eddigi rendszert.

Az ügyintézéssel járó félelmek könnyen orvosolhatóak, a számlaszám változást időben jelenteni kell a munkáltatónak, a rendszeres átutalási és a csoportos beszedési megbízások rögzítése az új számlán szinte már csak kézügyesség kérdése netbankon keresztül. Az egyéb problémákhoz tartozó megoldásainkat korábban egy táblázatban foglaltuk össze:

Maradt benned kérdés? Véleményed van? Szívesen látjuk! Szólj hozzá írásunkhoz lentebb! Mindenkinek válaszolunk.

Hirdetés
Hirdetés