A Facebook óta nem volt ekkora dobás – Siker vagy bukás lesz a vége?

szerző: Szabics Zsolt
2017. 03. 02.

Nem gyakran szoktunk részvényekről írni, mert a tapasztalat az, hogy a többség inkább a biztonságosabb vizeken érzi otthonosan magát. Viszont a mai nap különleges, mert Amerikában most megy elsőként tőzsdére a fiatalok kedvence, a Snapchat. Hatalmas az őrület a részvénykibocsátás kapcsán, ezért is gondoltuk, hogy néhány érdekességet összeszedünk a témában.

Aki nem hallott volna még róla, egy viszonylag egyszerű ötletről van szó, ami vírusként terjedt végig a világon. A korszakalkotó megoldás az volt, hogy egy olyan üzenetek, képek és videók megosztására alkalmas felületet hozott létre, amelyben a feltöltött tartalmak rövid időn belül automatikusan törlődnek. A tinédzserek 80%-a Amerikában használja, miközben a Facebook népszerűsége ugyanebben a csoportban fele ekkora.

Aki azt hinné, hogy ez nem olyan nagy dobás, az téved, korunk egyik legnagyobb technológiai cégének tartják a Snapchatet. Sokszor egy lapon emlegetik a Facebook-kal, az viszont a jövő kérdése, hogy valóban olyan pályát tud-e befutni, vagy bukás lesz a vége.

Nézzük a legfontosabbakat:

  • a Snapchatet 2011-ben indították útjára (annak idején még Picaboo néven), vezetője Evan Spiegel, aki Stanfordi barátaival rakta össze a céget
  • a chatelő app legnagyobb újdonsága az volt, hogy a tartalmak csak rövid életűek és önmagukat törlik, vagyis szinte bármit megoszthatunk, mert az úgysem lesz hosszú életű
  • először iOS-re volt elérhető az alkalmazás, amin már 2012 novemberében naponta 20 millió fotót osztottak meg a felhasználók
  • a videók megosztásának lehetősége 2012 decemberében indult el, 2015 elején már naponta 2 milliárd videót néztek meg a snapchaten, míg 2016-ban elérték a 10 milliárdos álomhatárt
  • a Facebook is szemet vetett viszonylag korán a cégre, 2013 végén 3 milliárd dolláros ajánlatot tettek, amit nagy meglepetésre elutasítottak
  • 2016 végén világszerte 156 millió felhasználójuk volt
  • működésének bő 5 éve alatt számos újdonsággal rukkoltak elő, a legfrissebb egy Spectacles névre hallgató okosszemüveg, ami a beépített kamerának köszönhetően 10 másodperces videókat készíthetünk
  • a nagy népszerűség ellenére továbbra is masszívan veszteséges a cég, 2016-ban 0,5 milliárd dollárt vesztettek (a bevételeik 404,4 millió dollárt értek el)
  • már a 2016 végén benyújtott kibocsátási prospektusban is azt írták le, hogy a kiadásaik nagyon gyors ütemben nőnek és kulcsfontosságú, hogy a bevételeiket valamilyen módon felpörgessék
  • mindennek ellenére a technológiai cég iránt óriási volt az érdeklődés, az előzetes várakozásoknál is többre értékelik a céget (összehasonlításul a Twitter duplájára)
  • a kibocsátási ár 17 dollár körül van részvényenként, amiből most 200 milliót adtak el
  • a teljes cég értéke ez alapján megközelíti a 24 milliárd dollárt, miközben a legoptimistább várakozások is 22 milliárdról szóltak
  • nehéz elképzelni ekkora összeget, csak összehasonlításul a világ legnagyobb óceánjárójából 23-t tölthetnénk meg csirkemellel, ha ugyanezt az összeget viszont akarnánk látni
  • a cég irányítása továbbra is marad a mostani vezetés kezében, a szavazati jogok többségét megtartják maguknak
  • szakértők szerint sokan azért vehetnek bele a sztoriba, mert megéri számukra az 50%-os bukás kockázat, ha akár egy új Facebook sikertörténet részesei lehetnek
  • pontosan ezért nem elképzelhetetlen, hogy rövid távon a fellegekben lévő értékeltség ellenére is emelkedhet az árfolyam
  • végső soron viszont az fog dönteni, hogy miként tudják a rendre veszteséges cégek kihozni a gödörből és nyereségessé tenni
  • az még talány, hogy a Facebook vagy a Twitter útját járja majd be, mert előbbi a bevezetéshez képest közel négyszeres árfolyamon mozog, míg utóbbi majdnem kétharmadát elvesztette
  • egy híres szakértő, Aswath Damodaran – akinek a könyvéből közgazdászok generációi tanultak – szerint a reális ár a veszteségek miatt valahol 11 dollár körül lehetne, viszont szerinte sokkal inkább egy Facebook típusú cégről van szó, és a nagy befektetői érdeklődés miatt 6 hónap alatt akár duplázódhat is az árfolyam
Címkék:

Szólj hozzá te is

Az email címet nem tesszük közzé.


Szakértői cikkek

Személyi kölcsön tudnivalók

A cikksorozat támogatója logo

A Bankmonitor

Velünk időt és pénzt spórolhatsz mert nem kell bemenned egyesével minden bankba. Kalkulátorainkkal összehasonlíthatod a lakossági és vállalati pénzügyi termékeket és a döntésben személyesen is segítünk.

A Bankmonitor Csapata

Szakértői cikkek

Lakáshitel tudnivalók

A cikksorozat támogatója logo

Kapcsolódó tartalmak

Megnyugodhatunk, 2021-ig nem jön recesszió

2018. 05. 08.

A kockázatosabb befektetések iránt érdeklődők biztos olvastak arról, hogy mennyire tartanak az elemzők az amerikai recessziótól. Az egyik nagy amerikai bankház elemzői színt vallottak és úgy vélik, hogy nem kell...

Befektetések az új hidegháború küszöbén

2018. 04. 20.

Olyan befektetést keresel, ami akár 5-10%-os éves hozamra képes? Nem tudod, mit tegyél a pénzeddel, mert aggaszt a nagy bizonytalanság a részvénypiacon? Te is tartasz az amerikai elnök önkényű kirohanásaitól,...

Részvények: túl korai az ördögöt a falra festeni!

2018. 04. 19.

Miközben sokan a részvénypiaci zuhanástól tartanak, egy nagy amerikai alapkezelő vezetője próbálta hűteni a kedélyeket. Mint elmondta, persze lehetnek döccenők és a részvények valóban drágák, de aktív vagyonkezeléssel át lehet...

Blogajánló

  • alapblog

    180 ezer forint nettóért sem

    Nem tudsz valakit, aki beállhatna ide?  – kérdezte ismerősöm keservesen, aki kisboltjában tulajdonosként a pult mögött állt. Nem a munkára panaszkodott ő, de ha tulajdonosként...

  • Lakásfókusz

    Már az irodában is otthon érezhetjük magunkat

    A munkahelyünkre igencsak ritkán gondolunk úgy, mint egy nyugodt, otthonos helyre, ahová a kötelességeinken túl is szívesen járunk be. Ezen kíván változtatni a myhive nevű vadiúj irodamárka, amely az otthonos megvalósítást ötvözi a modern irodák sajátosságaival. A márka nemrég debütált Magyarországon, aminek köszönhetően öt irodaház is teljesen átalakul.