Mire képes a mobilod, ha pénzről van szó?

Mire képes a mobilod, ha pénzről van szó?
Hirdetés
Hirdetés

Cikk2014-10-21 Frissítve: 2021-10-10
 

Dübörög a pénzügyi innováció a világban. Pénzügyeink menedzselhetősége az okostelefonokkal egyre könnyebbé válik. A magyar piacon elérhető szolgáltatások azonban ezen a téren szóródnak a leginkább: egyes bankoknál már ismerőseink telefonszámára is utalhatunk pénzt, vagy nagyon egyszerűen fizethetünk a mobilunk használatával, ezzel szemben még mindig találunk olyan bankot, ahol még mobilra optimalizált weboldal sem elérhető. Magyarország első komplex mobilbanki körképe a Bankmonitortól: melyik bank mit kínál, ha mobilról van szó?

Egy-két évvel ezelőtt még csak elvétve volt olyan szolgáltatás a bankoknál, amivel akár útközben is elintézhettük a legfontosabb bankügyeinket. Az okoseszközök térnyerésével viszont gomba módra szaporodtak a különböző megoldások.

A kivitelezés bankonként eltérő. Valahol a mobileszközre letölthető alkalmazásokra, míg máshol a mobileszköz böngészőjén futtatható változatra esküsznek. Tizennégy bank ajánlatát szemügyre véve így fest a kép jelenleg.

A 14 bank közül 8 választotta a letölthető alkalmazást, 5 döntött a mobilböngészőre optimalizált változat mellett és egyetlen olyan szereplő van jelenleg, amelyik semmilyen megoldást nem kínál arra, hogy ügyfelei útközben intézhessék bankügyeiket, elérhessék egyszerűen a bankszámla információkat.

Arról, hogy melyik „a jobb megoldás” a letölthető alkalmazás és a mobilböngészőre optimalizált változat közül, megoszlanak a vélemények. Ahhoz viszont kétség nem fér, hogy a legtöbb bank az alkalmazások mellett tette le a voksát, ezért nézzük, hogy milyen funkciókkal könnyítik meg ezek napi pénzügyeinket.

A klasszikus netbanki funkciók elvégzésére, mint a számlainformációk (egyenleg, számlamozgások) lekérdezése, eseti átutalások kezdeményezése, majdnem mindegyik mobilbank alkalmas. A K&H Bank és a Sberbank alkalmazásával még akár devizát is utalhatunk. Ami viszont felettébb kiábrándító, hogy a vizsgált bankok felénél nincs lehetőség az alkalmazáson keresztül kártyalimitet módosítani.

Még a kisebbik probléma, amikor limitbe ütközik a kártyás vásárlásunk és emiatt van szükség a módosításra, de gondoljunk csak arra az esetre, amikor nem találjuk a bankkártyánkat. Üdítő kivételt jelent az AXA, az OTP, a Citi és a K&H Bank, hiszen náluk ilyen helyzetekben a limitek nullázásával egy kis időt nyerhetünk, hogy a plasztikot előkerítsük, még mielőtt a bankkártyát végleg letiltanánk. A többi esetben az alkalmazás ellenére sajnos továbbra is az ügyfélszolgálat a legkézenfekvőbb megoldás, ha sürgősen orvosolni kell az ilyen jellegű problémákat.

Hasznos funkció, ami rövid időn belül már négy banknál is lehetséges lesz, hogy szükség esetén akár lekötött betéteinkhez is hozzáférhetünk. Szintén jól jöhet, hogy több alkalmazás is segítséget nyújt, ha a környéken bankautomatát, vagy éppen bankfiókot keresünk. Többen vállalkozások számára is elérhetővé teszik a mobilbanki szolgáltatást, sőt ezen a téren további bővülés várható, ugyanis novembertől az AXA Bank vállalati ügyfelei is élvezhetik a szolgáltatás előnyeit.

A mobilbankban rejlő lehetőségeket felismerve az idei évben egymást érték az újabbnál-újabb banki alkalmazások, amelyek révén körvonalazódni látszik a fejlődés iránya. Az újonnan napvilágot látott applikációk a klasszikus netbanki műveleteken túl már több olyan extra funkciót kínálnak, amivel még könnyebben intézhetjük pénzügyeinket.

 Mire képes az új generáció? 

A legnépszerűbb funkció kétségkívül, hogy pénzt küldhetünk partnerünknek anélkül, hogy ismernénk a bankszámlaszámát. Tehát nincs több huzavona a számlaszámokkal, készülékünk telefonkönyvből egyszerűen kiválasztjuk a megfelelő mobilszámot és az átutalás már indulhat is. Az Erste Bank, valamint az AXA Bank alkalmazásával bárkinek utalhatunk (ez utóbbi esetben a hagyományos módon akár számlaszámmal is), az OTP Banknál viszont egyelőre kizárólag a bank ügyfelei között van erre lehetőség.

Hasznos funkciók az internetes, valamint a QR kódos fizetés is. Ezekre azonban jelenleg csak az OTP alkalmazása biztosít lehetőséget. Az internetes fizetés azokban a webáruházakban érhető el, ahol a honlapon megtaláljuk az OTPay fizetési lehetőséget. Így nem kell, hogy kéznél legyen a bankkártyánk, ha vásárolni szeretnénk a neten. A „virtuális piacon” túl például éttermekben, kávézókban és számos más helyen fizethetünk QR kóddal. Egyszerűen csak beolvassuk az alkalmazással az elfogadóhelyen kihelyezett kódot és a számla ellenértékét már rendeztük is.

Csekkbefizetésnél az Erste Bank alkalmazásán keresztül mindössze annyi a teendőnk, hogy az adatokat mobileszközünk kamerájával rögzítjük, és máris fizethetünk. Ugyan átmenetileg a funkciók nem elérhetőek, de érdemes megemlíteni, hogy az alkalmazással autópálya-matricát is vásárolhatunk, vagy parkolási díjat is rendezhetünk.

 Ássunk kicsit mélyebbre… 

A funkcionalitáson túl természetesen egyéb szempontok sem elhanyagolhatóak. Nézzük, milyen kihívások elé állítanak a bankok, hogy a szolgáltatásokat használhassuk!

Az AXA MobilosOKÉ regisztrációjához az alkalmazás indítását követően meg kell adni az ügyfélszámunkat (ez a számlakivonaton megtalálható, sokan netbank azonosítóként is ezt használják), ezt követően pedig a banknál megadott mobil elérhetőségünket. Amint az adatok ellenőrzésre kerültek, a számlánkhoz tartozó 6 jegyű ePIN kódból bekért 3 számjegyet kell megadnunk, majd egy SMS érkezik, amiből az abban szereplő 6 jegyű kódot kell beírnunk. Ezt követően választhatjuk meg 6 jegyű ún. mPIN kódunk, ami a későbbi bejelentkezésekhez szükséges.

A regisztráció csak elsőre és főként leírva tűnik bonyolultnak. A egyszeri regisztrációt követően az alkalmazás használatához csupán mPIN kódunk szükséges és ez is csak a belépéshez, mivel a megadott megbízások külön hitelesítést már nem igényelnek.

Az Erste Bank MobilPay és az OTP Bank OTPay alkalmazásánál két lépcsős a regisztrációs folyamat.

Az alkalmazás indítását követően elsőként a telefonunk egy SMS üzenetet vált a bankkal, a telefonszámunk és a készülékünk alkalmazáshoz való hozzárendelése miatt. Sikeres összerendelést követően SMS válaszüzenetben kapunk egy 5 jegyű aktiváló kódot, amit meg kell adnunk. Az alkalmazás regisztrációjának utolsó lépéseként itt is a 6 jegyű mPIN kódunkat kell megadnunk, ami a későbbi belépésekhez, valamit a fizetési műveletek jóváhagyásához kell majd.

Az első kártya aktiválásáig az alkalmazásból fizetési művelet nem indítható, ezért második körben regisztrálnunk kell a bankkártyánkat is (lényeges különbség, hogy az Erste Banknál csak és kizárólag a bank által kibocsátott bankkártyánkat, míg az OTP Banknál bármely bank plasztikját regisztrálhatjuk). A regisztrációhoz nincs egyéb adatra szükség, mint amit az internetes bankkártyás vásárlások során meg szoktunk adni. A kártya regisztrációjának véglegesítéséhez egy 4 jegyű kódot kell beírnunk, amit ha kapunk SMS-t a kártyás vásárlásokról, akkor abban, ellenkező esetben a netbank számlatörténetben, vagy a havi kivonaton találunk meg.

Tehát a rendszeres használat egyik mobilbank esetében sem támaszt komolyabb kihívásokat a felhasználók számára. Az egyes felületek megjelenése letisztult, az alkalmazások pedig egyszerűen és gördülékenyen kezelhetőek. Álljon itt egy kis ízelítő, hogy milyen megoldások születtek a megjelenítésre.

AXA MobilosOKÉ

  

Erste MobilPay

  

OTP OTPay

  

Az irány tehát tökéletes, de a fejlődésnek még jócskán van tere. Ahogy bármilyen mobilalkalmazásnál, úgy a banki applikációknál is igaz: Minél több visszajelzés, észrevétel, és javaslat érkezik a fejlesztők (bank) felé, annál inkább javulhat a szolgáltatás és bővülhet az elérhető funkció köre a jövőben.

A mobilbankokon túl akad azért egyéb alkalmazás is a bankok tarsolyában. A CIB Banknál a fokozott biztonság érdekében már egy jó ideje csak jelszógeneráló eszközzel (token) használhatóak az elektronikus csatornák (pl.: netbank, mobilbank). Tehát a token használata kötelező, de arról mi döntünk, hogy egy kézzel fogható, gyufaskatulya méretű eszközzel szaladgálunk, vagy letöltünk egy alkalmazást a mobilunkra, ami ugyanazt a funkciót tölti be. Talán nem kérdéses, hogy melyik a praktikusabb és kényelmesebb. De egyedi egyelőre a Gránit Bank nemrégiben napvilágot látott alkalmazása is. Ezzel SMS-ek helyett díjmentes online üzenetekkel követhetjük a számlamozgásokat és bankkártya műveleteket, nem kevés költséget megtakarítva a segítségével.

Addig is, főként ha a letölthető alkalmazásokat részesíted előnyben nézd meg, hogy a legújabb funkciókkal felvértezett applikációt kínáló bankoknál milyen feltételek mellett vezethetsz bankszámlát!

Azoknak, akik a többi mobilbankkal is szívesen ismerkednének, a teljesség igénye nélkül készítettünk egy részletesebb táblázatot a letölthető alkalmazások főbb funkcióiról.

Maradt benned kérdés? Véleményed van? Szívesen látjuk! Szólj hozzá írásunkhoz lentebb, vagy írj a jobb oldalon található „Kérdezz tőlünk” felületen! Mindenkinek válaszolunk.

Hirdetés
Hirdetés