Bankmonitor

Banki termékek összehasonlítása

Bankváltási 1×1

  • 2013-06-04
  • szerző: bankmonitor

A bankváltás bonyolultnak és időigényesnek tűnik, de nem kell, hogy ennek minden terhét egyedül viseljük. Mégis hogyan fogj hozzá, ha elszántad magad? Milyen lehetőségeid vannak, és milyen nehézségekkel találhatod szemben magad? A jobb átláthatóság érdekében összeszedtünk néhány gyakorlati jó tanácsot, amelyek a segítségedre lesznek.

Egy bankváltáskor számos teendőd adódik. Már a megfelelő számla felkutatása sem mindig egyszerű. Az új számlát meg kell nyitnod (ha a régire nincs már szükséged, azt be kell záratnod), valamint intézkedned kell jövedelmed átirányításáról. Gondoskodnod kell csoportos beszedéseidről és állandó átutalásaidról is, hogy azok fennakadások nélkül tudjanak teljesülni…

Ennek a bonyolult folyamatnak a megkönnyítésére indította kezdeményezését még 2009-ben a Bankszövetség, melynek eredményeként született az egyszerűsített bankváltás koncepciója egy ajánlásban testet öltve. Az egyszerűsített bankváltás célja az lenne, hogy mindent egy helyen intézhess, azaz ne kelljen régi bankodat külön felkeresned. A bankváltást az újonnan választott banknál kell kezdeményezned, amely az ügyintézéssel járó terheket átvállalja helyetted. Azért ennyire még ne szaladjunk előre, hiszen először meg kell találnod a megfelelő számlacsomagot.

Az új számla kiválasztása

Az oldalunkon található számlacsomag-választó kalkulátor segítségével ez nem jelent gondot. Nincs más dolgod, mint megadni bankolási szokásaidat és pillanatok alatt megtudod, hogy melyik számodra az ideális bankszámla. Fontos, hogy tisztában légy bankhasználati szokásaiddal hiszen, minél részletesebben tudod megadni az adatokat, annál pontosabb eredményt kapsz. Természetesen abban is segítünk, hogy bankolási szokásaid feltérképezéséhez milyen szempontokat érdemes mérlegelned. Ehhez ingyenesen letölthető kiadványunkban gyűjtöttünk össze hasznos ötleteket (
Érthetően és egyszerűen a pénzügyekről – eBook).

A bankváltás elindítása az új banknál

Miután sikerült megtalálnod az ideális számlacsomagot, fel kell keresned a kiválasztott bankot. Néhány banknál lehetőséged van a bankváltást akár online elindítani, de a legtöbb esetben elkerülhetetlen a bankfiókot felkeresni. Nincs más teendőd, mint megnyitni az új számlát, valamint a szükséges formanyomtatvány segítségével kezdeményezni a bankváltást. 

El kell döntened, hogy mit szeretnél:

  1. Csak a régi számládról teljesített fizetési megbízások (csoportos beszedések és állandó átutalások) kerüljenek át az újonnan nyitott bankszámládra, és a régi számlád továbbra is megmaradjon.
  2. A régi számládról teljesített fizetési megbízások kerüljenek át az újonnan nyitott bankszámládra, és ezután a régi számlád is szüntessék meg.

Amennyiben az utóbbi mellett döntesz, szándékodat a formanyomtatványon feltétlenül jelezned kell,
ellenkező esetben a számla továbbra is élő marad.

A teljes bankváltási folyamat (amely keretében a régi számlád is megszüntetésre kerül) nagyságrendileg
30 napot vesz igénybe. Miután felhatalmaztad az új bankot, hogy eljárjon a nevedben, az 5 munkanapon belül értesíti szándékodról régi számlavezetődet. A régi számlavezető 7 munkanapon belül visszaigazolja a kérelmet, vagy értesítést küld az új banknak, hogy elutasítja a kérelmed.

Mi lehet a visszautasítás oka?

Ahhoz, hogy a régi számlád megszüntethető legyen, a bankszámlához tartozó összes banki szerződést meg kell szüntetned, ellenkező esetben a számla lezárása nem lehetséges. 

A teljesség igénye nélkül néhány példa:

  • nem kapcsolódhat a számlához élő bankkártya, sem élő alszámla (pl. megtakarítási számla)
  • nem lehet netbank, vagy SMS tájékoztató szolgáltatás beállítva
  • probléma, ha folyamatban lévő betétlekötéssel rendelkezel
  • folyószámlahiteled, vagy hitelkártyád van esetleg
  • több bank is előírja, hogy a nála felvett hiteled törlesztését kizárólag az ott vezetett bankszámláról teljesítheted, így ilyen esetben sincs lehetőség a számla megszüntetésére

Problémát jelent, ha számládnak több tulajdonosa van, vagy esetleg negatív egyenleget mutat, de még egy kivizsgálás alatt álló panasz is a számlazárás útjába állhat.

Előfordulhat, hogy a bankváltási formanyomtatványon megadott adatok helytelenek. Például hibás a feltüntetett számlaszám, vagy éppen nem megfelelő az aláírás.

Persze nem minden bankváltás végződik visszautasítással. Ilyenkor a régi számlavezető visszaigazolását követően az új bank 7 munkanapon belül beállítja a fizetési megbízásokat, régi számlavezetőd pedig kérésednek megfelelően lezárja a számládat.

Viszonylag ritka, hogy valaki nem rendelkezik legalább bankkártyával és/vagy netbanki szolgáltatással, nem beszélve arról, hogy legtöbbször jóval több szálon kötődünk számlavezető bankunkhoz. Ezért az esetek túlnyomó részében sajnos elengedhetetlen, hogy régi számlavezetőnket is felkeressük, ha bankváltásra adjuk a fejünket.

Amit érdemes szem előtt tartani

  • Régi számlád megszüntetéséért bankod díjat számíthat fel, ezért ügyelj arra, hogy a számlán rendelkezésre álljon a kellő fedezet.
     
  • Ne feledkezz meg a régi számládra érkező munkabéred, egyéb rendszeres és eseti jövedelmeid átirányításáról. Munkáltatód értesítésében a legtöbb bank is segítséget nyújt részedre.
  • Az egyszerűsített bankváltás nagy előnye, hogy nem kell bíbelődnöd a fizetési megbízásokkal (törölni, újra megadni, szolgáltatókkal egyeztetni), ugyanis ez a feladat a bankokra hárul. Azért azt fontos tudni, hogy a gyakorlatban adódhatnak fennakadások. Aki rendelkezik csoportos beszedési megbízással, jól tudja, hogy van bizonyos átfutási ideje annak, mire a szolgáltató a megbízást feldolgozza. Többek között ezért is javasolt a régi számlát még 1-2 hónapig megtartani, valamint kellő fedezetet biztosítani, hogy a megbízások szükség esetén onnan tudjanak teljesülni.
  • Új bankkártyád kézhezvételéig akár 2-3 hét is eltelhet, ami szintén amellett szól, hogy érdemes régi számlád ideiglenesen fenntartani. Korábbi bankkártyád ugyan telefonon keresztül is le tudod tiltatni, de érdemesebb inkább bankfiókban leadni. Míg a kártya telefonos letiltása általában díjköteles (ez főként dombornyomott kártyák esetében jelent komoly költséget), addig a fiókban történő leadás díjmentes, sőt a kártya éves díjának időarányos részét is visszatérítik ilyen esetben.
  • Folyószámlahiteled kihasznált részét annak megszüntetésekor a kamatokkal és az egyéb díjakkal együtt vissza kell fizetned, valamint előfordulhat, hogy az új banknál ilyen szolgáltatást egy meghatározott ideig nem vehetsz majd igénybe (általában 1-3 hónap munkabér jóváírást szoktak a bankok feltételként előírni).

Sajnos a hatályos szabályozás értelmében a bankváltás sikeressége számos akadályba ütközhet, de szerencsére egyáltalán nem lehetetlen. A folyamat további egyszerűsítése érdekében már
a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (Felügyelet) is ajánlásokat fogalmazott meg a bankok részére. Számottevő változást ezek sajnos még nem eredményeztek, de mindenképpen bíztató: a Felügyelet is felismerte, hogy a folyamat nagyobb hangsúlyt és további egyszerűsítéseket igényel.



Természetesen az egyszerűsített bankváltás csak egy lehetőség, a bankváltás banki közreműködés nélkül is kivitelezhető. Megítélésünk szerint a személyes közreműködés (régi bankodnál) elengedhetetlen, mindamellett érdemes kihasználnod az egyszerűsített bankváltás által kínált lehetőségeket. Rengeteg bosszúságtól kímélheted meg magad, ha rendszeres (főként csoportos beszedési) megbízásaid áthelyezését a folyamat keretében kezdeményezed. Ahogy azt már említettük ilyenkor is adódhatnak fennakadások, de ez egy normál bankváltáskor sincs máshogy. Aki mégis inkább egyedül vág neki a váltásnak, azoknak is érdemes megfogadni tanácsainkat.

Maradt benned kérdés? Véleményed van? Szívesen látjuk! Szólj hozzá írásunkhoz lentebb, vagy írj a jobb oldalon található “Kérdezz tőlünk” felületen! Mindenkinek válaszolunk.

Szólj hozzá te is

Az email címet nem tesszük közzé.


Kérj ingyenes segítséget szakértőnktől!

Kérj ingyenes segítséget szakértőnktől!

Kérdezz minket