Bankmonitor

Banki termékek összehasonlítása

Kiemelt banki ügyfél szeretnél lenni? Ezt kell tenned

  • 2015-07-27
  • szerző: bankmonitor

Magyarországon több százezer ember esik bele a bankok úgynevezett prémium ügyfélkörébe, de jórészük nem is tud róla, így nem is él a kínált lehetőségekkel. Ennek a kritériumait ugyanis egyes bankok időről időre gyengítik is, közben pedig a szolgáltatások körét semmivel sem csökkentik. A prémium ügyfelek továbbra is akár költségek nélkül juthatnak hozzá olyan extrákhoz, amelyek nem csak a kényelmüket, de megtakarításaik hozamait is szolgálják. Tekintsük hát át, mit kell teljesíteni egy prémium ügyfélnek, és mit is kaphat akár bármiféle többletköltség nélkül!

Magyarországon 3-400 ezer ember tartozik a bankok úgynevezett prémium ügyfélkörébe. Ők azok, akik az átlagnál nagyobb megtakarításaik vagy jövedelmük miatt a bankok kitüntetett figyelmét élvezhetik. Sokan azonban nincsenek is tisztában azzal, hogy beleesnének ebbe a kategóriába, pedig ezzel – a kényelmi funkciók mellett – akár díjmentesen juthatnának hozzá a megtakarításaik gyarapítását szolgáló, igen hasznos szolgáltatásokhoz. Ezekről bővebben a korábbi, kiterjedt prémium banki körképünkben írtunk.  Az alábbiakban megvizsgáljuk, mi változott a bankok prémium feltételei között november óta, de ennél egy lépéssel tovább is megyünk, és a szolgáltatások költség oldalát is feltérképezzük.

A szükséges feltételek

De mi is kell ahhoz, hogy valaki a legnagyobb bankok prémium ügyfélkörébe tartozhasson? A pénzintézetek általában háromféle kritériumot állíthatnak, amelyek közül már egy teljesülése is elég a kiemelt státuszhoz. A kritériumok között megtalálhatjuk a havi jövedelemnek vagy a megtakarítások állományának egy adott értékhatár fölötti nagyságát, de akár egy nagyobb hitel – és annak pontos törlesztése – is elegendő lehet ahhoz, hogy prémium ügyféllé válhassunk.

Mint az a táblázatban is jól látszik, a belépési korlátok széles keretek között mozognak. Vannak olyan bankok, ahol már 200-250 ezer forintos havi jövedelemmel kiemelt ügyfélként kezelnek, de olyannal is találkozhatunk, ahol ennek a háromszorosa, havi 750 ezer forint szükséges. És ugyanez mondható el a megtakarítások nagyságáról is: a vizsgált tíz pénzintézetből ötnél már egy 5 millió forintos megtakarítás elegendő, de van olyan is, ahol 20 millió forintot várnak el.

A tavalyi körképünkkel összehasonlítva azt láthatjuk, hogy a megtakarítás nagyságát illetően a CIB-nél jelentősen, 12,5 millióról 9 millióra gyengítették a határt, a K&H-nál pedig a 40 év alattiak számára nyílt lehetőség arra, hogy már 3 millió forintos megtakarítással kiemelt ügyféllé váljanak. Ami a rendszeres jövedelmeket illeti, azoknál inkább az emelés volt jellemző: a CIB 400-ról 450 ezerre emelte a korlátot, a Raiffeisennél pedig 280 ezer helyett már 400 ezer forintot kell teljesíteni.

Hogyan változnak a költségeink?

A prémium ügyfélként költségeink három fő forrásból származhatnak:

  • a prémium szolgáltatásért felszámolt költség,
  • a prémium szolgáltatáshoz kötelezően előírt számla költsége,
  • az értékpapírszámla és értékpapír-vásárlás költsége,
  • a kifejezetten prémium ügyfeleknek értékesített termékek (pl. befektetési alapok, vagy strukturált termékek) beépített költségei, melyek sokszor kevésbé átláthatóak az ügyfelek számára, ezekkel a termékekkel következő cikkünkben külön foglalkozunk.

A prémium szolgáltatásért a legtöbb esetben nem kell külön fizetni. Az általunk vizsgált tíz prémium szolgáltatás közül csak kettőnél – az FHB-nál és az MKB-nál – merült fel ilyen költség. Azonban figyelni kell arra, hogy a bankok rendszeresen ellenőrzik az előírt feltételek teljesülését, és amennyiben ezek nem teljesülnek, a szolgáltatásért akár magas költséget számolhatnak fel. Ez történik például a Citibanknál, ahol a megfelelő jövedelem, vagy megtakarítás teljesítéséig a prémium szolgáltatásokért nem kell fizetnünk, amennyiben viszont az elvárt határok alá esünk, a korábban díjmentes szolgáltatásért már havi 10 ezer forintot kell fizetnünk. Hasonlóval találkozhatunk az Erste Prémium számlacsomag esetén is, ahol 2034 forinttal emelkedik meg a havi számlavezetési díj, ha nem felelünk meg az elvárásoknak.

Ugyancsak a kiadásainkat növelheti, ha a prémium szolgáltatáshoz olyan bankszámla megnyitását írják elő, amelynek havi díja magasabb annál, mint amit normál ügyfélként vezetnénk. Természetesen ezek a bankszámlák a magasabb számlavezetési díjért cserébe általában kedvezőbb áron biztosítanak különböző banki szolgáltatásokat. Mindenkinek a saját bankolási szokásai alapján kell megítélnie, kiegyensúlyozzák-e ezek a kedvezmények magasabb havi díjat.

A harmadikként felmerülő költség az értékpapírszámla díja lehet. A tíz legnagyobb bank fele prémium ügyfelei számára nem módosítja, másik fele viszont csökkenti ennek nagyságát. Sőt, több helyen (Erste, FHB) egyenesen nullával tették egyenlővé az értékpapírszámla havi díját. Erre a számlatípusra csak akkor van szükség, ha az ügyfél értékpapírokat (befektetési jegyeket, részvényeket, kötvényeket stb.) is tartani szeretne megtakarításai között, de mivel a kamatkörnyezet most annyira nyomott, hogy a bankbetétek alig kínálnak hozamot, kevés olyan élethelyzet létezik, amiben egy prémium vagyonnal rendelkező ügyfélnek racionális lenne kihagyni az értékpapírokat a megtakarítási szerkezetéből.

Többletköltségként tehát csak a szolgáltatás díja, illetve a magasabb havidíjú számla merülhet fel, de könnyen találni olyan bankot, ahol ezekkel sem kell számolnunk. Kedvezményeket pedig nem csak a bankszámlához és az értékpapírszámlához kapcsolódóan kaphatnak a kiemelt ügyfelek, a Citibanknál például a befektetési jegyek vételi jutalékát is jelentősen csökkentik számukra.

Maradt benned kérdés? Véleményed van? Szívesen látjuk! Szólj hozzá írásunkhoz lentebb! Mindenkinek válaszolunk.

Szólj hozzá te is

Az email címet nem tesszük közzé.


Kérj ingyenes segítséget szakértőnktől!

Kérj ingyenes segítséget szakértőnktől!

Kérdezz minket