Egy újabb lehetőség a vállalati költségek csökkentésére – Kártyaelfogadás

Egy újabb lehetőség a vállalati költségek csökkentésére – Kártyaelfogadás
Hirdetés
Hirdetés

Cikk2014-05-09
 

Hiába az ingyenes készpénzfelvétel, a vásárlások alkalmával egyre többen választják készpénz helyett a bankkártyát. Érdemes erre felkészülni a kereskedőknek, vendéglátásban tevékenykedő vállalkozásoknak. A kártyaelfogadó terminálok telepítésével jelentős megtakarítás érhető el, és általában a forgalom is megnövekszik.

Az elmúlt években egyre több vásárló tért át a kártyás fizetésre a készpénz helyett, igaz, még mindig jelentős a lemaradás a nyugat-európai országokhoz képest. Valószínűleg a havi két ingyenes pénzfelvétel sem segített a készpénzforgalom visszaszorításában, ugyanakkor a tapasztalatok azt mutatják, hogy
a vásárlói szokások folyamatosan átalakulnak a bankkártyák javára. Ha a vállalkozások nem akarnak lemaradni az ügyfelekért folytatott versenyben, nem árt felkészülni. Sokan már eleve úgy választanak ki egy üzletet vagy éttermet, hogy ott lehet-e kártyával fizetni.

Mik a kártyaelfogadás előnyei?

  • A kártyaelfogadó terminálnak önmagában lehet versenyképességet növelő, forgalmat generáló hatása: azok is nálunk vásárolnak, akik eddig nem tették, mert nem tudták használni a kártyájukat.
  • Amellett, hogy sokan eleve azért választják az adott céget, mert ott tudnak kártyával fizetni, egy felmérés szerint ők általában több, mint 10 százalékkal többet költenek, mint készpénzes társaik.
  • A kapcsolódó kedvezmények miatt egyre többen használnak hitelkártyát is, természetesen ezt a vásárlói kört is csak kártyaelfogadó terminál segítségével lehet kiszolgálni.
  • A turisták többsége is a kártyás vásárlást preferálja. Sőt, a belföldi turisták, illetve ebédlő dolgozók is előszeretettel fizetnek SZÉP kártyával!

A terminál további előnye, hogy
pontosítja, gyorsítja és egyszerűsíti a napi elszámolást, hiszen kevesebbet kell a pénzkezeléssel foglalkozni. A váltástól, a nap végi elszámoláson, bankba történő befizetésen át a hamis bankjegyek kiszűréséig számos feladat elvégzése elhagyható, ráadásul az ezzel járó költségeket is megspórolhatjuk.

Az sem elhanyagolható szempont, hogy
a kártyaelfogadással megakadályozhatjuk, hogy nagy mennyiségű készpénz halmozódjon fel az üzletben, ami biztonsági szempontból komoly kockázatot jelentene. Gondoljunk csak a trafikrablásokra: ha nincs a boltban készpénz, maximum az árukészlet csappanhat meg!

De az helyhez kötött és lassú!

A kártyaelfogadó termináloknak számos típusa létezik. Az analóg terminálokhoz vezetékes telefonra van szükség, ami helyhez kötött, és lassú. De ma már gyakrabban találkozhatunk az széles sávú internet eléréssel vagy mobilhálózatot használó GPRS terminálokkal. Ez utóbbi nincs helyhez kötve, lehet mozgatni is. Míg egy üzlet esetében bőven megteszi az előbbi is, a vendéglátóhelyeknek inkább mobil eszközökre van szüksége.

Milyen díjakkal kell számolni?

A kártyaelfogadással járó költségeket a bankok általában a vállalkozás típusától, forgalmától függő egyedi ajánlatban teszik közzé, ettől függetlenül azonban meg lehet becsülni, hogy milyen kiadásokkal jár ennek a fizetési módnak a bevezetése. A POS készülékek telepítéséért, karbantartásáért, illetve a személyzet betanításáért általában nem kell külön fizetni. A bankok általában néhány ezer forintos havidíjat, valamint – forgalomtól függően – 1-2 százalékos kereskedői jutalékot számolnak fel. Ez azt jelenti, hogy minden 100 forintnyi vásárlás után a vállalkozás számláján 98-99 forint kerül jóváírásra. Bár elsőre soknak tűnhet, a kereskedőket kárpótolhatja, hogy a kártyás vásárlók által generált pluszforgalom mértéke ennél általában jóval nagyobb. A terminálhasználat után felszámított jutalék pontos mértékét ráadásul a bankok a forgalom alapján állapítják meg, így a nagyobb forgalmú üzleteknél jelentősebb engedményt tudnak tenni a bankok.

A pénzintézetek a fenti költségek mellett felszámolhatnak néhány tízezer forintos szerződéskötési díjat, amitől azonban bizonyos forgalom után eltekinthetnek. Cégünknek emellett számolni kell a kártyaterminál és a bank közötti kommunikáció költségeivel is, de sok esetben eleve rendelkezésre áll a telefon- vagy internetkapcsolat, bizonyos esetekben pedig a bank átvállalja az ezzel járó kiadásokat.

Fejlődne a céged? Ehhez hitelre van szükséged? Segítünk!

Széchenyi hitel
Bankmonitor


Mik a feltételei?

Általában kikötés, hogy semmilyen típusú eljárás alatt ne álljon a cég (felszámolás, NAV, stb), illetve magyarországi gazdasági társaság legyen. Egyes bankok kiköthetnek bizonyos számlavezetési múltat, illetve akárcsak egy hitelfelvételnél egy minősítési eljárás alá kell vetni a cégünket. Néhol kérnek egy minimális tranzakció számot, vagy összeget, de ezek általában inkább a költségeket befolyásolják.

Technikai feltételek között általában az áramellátás, telefon, vagy internetvonal szerepel. Ezektől általában meghatározott távolságra tudják telepíteni a POS-t, de természetesen egyedi igények is kielégíthetőek. A már említett mobil terminál esetében pedig akár az ország különböző pontjain lehet ugyanazt a terminált használni, aminek elég néha az akkumulátorát feltölteni.

Ha az igénylés mellett döntünk, érdemes elgondolkodni, hogy milyen típusú terminál felelne meg nekünk leginkább: a nagy sorban állás miatt mindenképp egy gyors, internet alapú POS-re van szükségünk, vagy a vendéglátás miatt okvetlenül a vezeték nélküli megoldást kell előnyben részesítenünk. Érdemes minden elérhető banktól ajánlatot kérni, és kiválasztani azt, ami a leginkább megfelelő a cégünk számára.

Maradt benned kérdés? Véleményed van? Szívesen látjuk! Szólj hozzá írásunkhoz lentebb, vagy írj a jobb oldalon található „Kérdezz tőlünk” felületen! Mindenkinek válaszolunk.

Hirdetés
Hirdetés