Öt éven belül a bankfiókok ötöde kerül bezárásra, mert csaknem minden az online világ irányába mutat – német nyelvterületen legalábbis jelenleg ez az uralkodó tendencia. De mi a helyzet idehaza? Mennyire képzelhető el ma Magyarországon, hogy teljesen elszakadjunk bankügyeink intézésekor a személyes kapcsolattartástól? Ezt még azért távolinak tartjuk, de a digitalizálódás kétségkívül megállíthatatlan.
Öt éven belül a bankfiókok ötödét bezárják német nyelvterületen, mert az értékesítés egyre inkább online csatornákra kerül át – derül ki a stuttgarti központú IFUA Horváth & Partners vezetési tanácsadó cég felméréséből, amelyet mintegy száz banki és biztosítási vezető körében végeztek el. A banki vezetők csaknem háromnegyede szerint a bankfiókok jelentősége érezhetően csökken, egyre több ügyfél, egyre többször dönt majd például videokonferencia vagy chat mellett. A válaszolók kétharmada számít arra, hogy mind elfogadottabbá válnak az online ügynökségek, amelyek nem teszik lehetővé a fizikai kapcsolattartást.
Az ügyfelek túlnyomó többsége már ma is az interneten tájékozódik a pénzügyi szolgáltatásokról. Az elkövetkező években jócskán megnő azoknak az aránya is, akik szerződést is online kötnek majd, illetve más online szolgáltatásokat használnak – világított rá a német nyelvterületen elvégzett felmérés.
A fent leírt tendencia idehaza is tetten érhető, bár hogy teljes mértékben elszakadjunk a fizikai kapcsolattartás lehetőségétől, az Magyarországon még igencsak a távoli jövő. Az előrevetített irány azonban jól azonosítható, hiszen napjainkra például kevés olyan banki honlapot találunk, ahol ne volna lehetőség a banki alkalmazottakkal chaten keresztül kapcsolatba lépni. A lehetőség ugyan az általános informálódásban egyelőre kimerül, de ha éppen nincs kedvünk a bank honlapját, hirdetményeit, tájékoztatóit bogarászni, akkor igen hasznos lehet. Videokonferencia, pontosabban videó bankolás terén már nem ennyire rózsás a helyzet, ugyanis egyetlen szereplőt találunk a piacon, amely ügyfelei élhetnek ezzel a lehetőséggel.
Az online szerződéskötés terén is még igencsak gyerekcipőben járunk és az, hogy az elkövetkező években milyen mértékben nő ezek aránya, az – nagyon leegyszerűsítve – egyelőre úgy néz ki, hogy a bankokon múlik. Fontos tisztáznunk, hogy jelen esetben nem egy kiegészítő szolgáltatás megigénylésére gondolunk (pl.: bankkártya igénylése a netbankon), hiszen az ilyen és ehhez hasonló ügyek számos banknál már elintézhetőek. Sokkal inkább az ominózus online számlanyitásról van szó, ami a legtöbb esetben még mindig nem szól másról, minthogy előre rögzítjük az adatainkat a gyorsabb számlanyitás érdekében, de a bankfiók felkeresése továbbra is a legtöbb esetben elkerülhetetlen. Valószínűleg senkit sem lep meg, hogy igény pedig igen is volna az ügyfelek részéről, mégis az AXA és a Gránit Bankot leszámítva idehaza nincs máshol erre lehetőség. Egyedül ennél a két banknál történik a számlacsomagok megnyitása teljes egészében online, azaz anélkül nyitható meg a bankszámla, hogy az ügyfeleknek bankfiókot kellene felkeresniük.
A direkt bankok iránti bizalom növelése érdekében az AXA Bank még elégedettségi garanciát is kínál a számlanyitóknak, amely értelmében minden új ügyfelének fizet, ha 1 év elteltével bármilyen okból úgy döntene, hogy megszünteti a bankszámláját. További aktualitás a banknál, hogy az ügyféligényekre reagálva február 1-jétől kedvezőbb feltételekkel kínálja OKÉ számlacsomagjait, amelynek eredményeképpen az idei évben mintegy húszezer új bankszámla megnyitását reméli. A bank elköteleződése tehát jól látszik, hiszen a megújult számlacsomagoknak, valamint a bankszámlanyitást ösztönző akciónak köszönhetően továbbra is a számlacsomagok élmezőnyében található.
Az egyetlen terület, ahol semmi okunk nem lehet a panaszra, az az online szolgáltatások használata, legalábbis az idehaza tapasztalt pénzügyi innováció egyértelműen erre enged következtetni. Mindennek köszönhetően pedig pénzügyeink menedzselhetősége mára nem csak számítógépen keresztül, hanem már az okostelefonokkal is egyre könnyebbé válik.
Maradt benned kérdés? Véleményed van? Szívesen látjuk! Szólj hozzá írásunkhoz lentebb, vagy írj a jobb oldalon található „Kérdezz tőlünk” felületen! Mindenkinek válaszolunk.