Bármennyire is meglepő, de valóban nyithatunk ma már úgy bankszámlát, hogy ahhoz ne kelljen a lakásból kitenni a lábunkat. Ehhez csak okostelefonra, internetre, néhány okmányra és egy videós bejelentkezésre van szükség. A legjobb az egészben, hogy a kevesebb, mint fél óra alatt elvégezhető folyamat végén akár órákon belül fizethetünk a mobilunkkal. Nincs mit mondani, biztosak vagyunk benne, hogy ez az év legnagyobb dobása. 1
A 2017-es év vitathatatlanul legnagyobb újítása a bankszektorban, hogy néhány hete hivatalosan is elindulhatott a fizikai megjelenést nélkülöző bankszámlanyitás. Eddig az volt az általános, hogy ha bankot választottunk vagy váltottunk, hogy be kellett menni a hozzánk közel eső bankfiókba, kivárni a sorunkat és azonosítás után a szerződéseket aláírva túl is voltunk a procedúrán.
Ez mondani sem kell, hogy a 21. században, az okostelefonok és tabletek korában némileg elavult megoldás. Ezért is indult el egész Európán belül egy jogalkotási folyamat, ami hozzánk, végleges formában nyáron érkezett meg. És a jegybank július 19-én megjelent rendelete alapján már meg is valósítható az általunk csak foteles bankszámlának titulált számlanyitás.
Nekünk banálisnak tűnő kérdéseket kellett ebben kezelni, így azt, hogy
- miként lehet távolról, elektronikus úton, valós időben az ügyfél-azonosítást elvégezni, és
- a számlanyitáshoz szükséges szerződések aláírását miként lehet helyettesíteni.
És láss csodát, mind a kettőre sikerült mindenki számára megnyugtató választ találni. Ebből mi csak annyit látunk, hogy akár az esti időjárás jelentés után az okostelefonunkkal a net és videó chat segítségével 10-15 perc alatt megnyithatunk egy bankszámlát. Egyelőre két bank (Gránit Bank, MKB Bank) tette elérhető ezt a szolgáltatást, és most bemutatjuk, hogy hogyan is néz ki a folyamat.
Nézd meg, melyik a legolcsóbb bankszámla, ami az elvárásaidnak is megfelel!
Hirdetés
Hirdetés
Lássuk a lépéseket sorrendben!
1) A kezdetek
Talán ez mind közül a leginkább energiaigényes rész, de ez sem megterhelő, hiszen nem sokkal nehezebb, mint amikor egy oldalra beregisztrálunk és saját fiókot hozunk létre. Három fontos teendő van ennél a résznél.
Egyrészt kiválasztjuk, hogy pontosan melyik számlacsomagot és ehhez kapcsolva milyen szolgáltatásokat kérünk. Mind a két bank kedvezményes számlacsomaggal népszerűsíti az online számlanyitást, sőt alkalmasint a leggyorsabbak még néhány ezer forintos jóváírást is kaphatnak ingyenesen.
Másrészt, van több nyilatkozat is, amit el kell fogadnunk a számlanyitás miatt. Ezekről általában az ember személyes megjelenéskor is csak túl akar esni, ezért ezt itt sem lehet megúszni. De ne feledjük, azért olvassunk utána a nyilatkozatoknak, mielőtt azokat elfogadnánk. Mindegyik a mi biztonságunkat szolgálja, így megéri.
Végül, de nem utolsó sorban természetesen a személyes adatainkat is meg kell adni, mert ezek alapján tudjuk csak megnyitni a nevünkre szóló bankszámlát. Egyelőre ennyi is, ha ezzel megvagyunk, akkor már ugorhatunk is a videó chatre.
2) Távoli ügyfél-azonosítás videón keresztül
A leglényegesebb rész a videó alapú azonosítás, amit minden esetben köztelezően el kell végeznie egy banknak, ha egy új ügyféllel kerül kapcsolatba. A Gránit és az MKB is lehetővé teszi, hogy a böngészőn keresztül érjük el a videó chatet, viszont a Gránitnál a mobilos felhasználók külön alkalmazásból férhetnek hozzá a videóbanki szolgáltatáshoz, ami egyébként a mobilbanki applikációjukból is könnyedén elindítható. Fontos, hogy hétköznap akár este kilencig, vagy hétvégén hatig is nyithatunk számlát, ami mondani sem kell, hogy mennyire kényelmes a banki nyitvatartási időt ismerve.
Lényeg a lényegben, hogy az adatainak megkapja a bank rendszere és azonnal átirányítanak bennünket a kezelőhöz. Itt egyrészt adategyeztetésre kerül sor, de ami ennél is fontosabb, megbizonyosodnak arról, hogy valóban mi vagyunk azok, akik a bankszámlát igényelni akarjuk. Ehhez a személyi igazolványunkra és a lakcímkártyánkra lesz szükség. Ezt nem elég csak felmutatni, hanem úgy kell mozgatni, hogy a biztonsági elemei láthatóvá váljanak.
A folyamat része az is, hogy kapni fogunk egy kódot az e-mail címünkre vagy a mobilunkra SMS-ben, amit az azonosítás részeként be kell írnunk vagy diktálnunk. Ha megnézzük, hogy melyik lehet a leügyfélbarátabb megoldás, akkor valószínűleg a legtöbben okostelefonról fognak számlanyitást kezdeményezni, bár megoldható lenne laptopról vagy PC-ről is, de itt nehézkesebb a kamera és a mikrofon használata.
3) Lezárás és valós használat
Ha végeztünk a videó chat körülbelül 10 perces procedúrájával, akkor nyugodtan hátra dőlhetünk és csak meg kell várnunk, hogy a bank jelentkezzen, és esetlegesen az aktiváló kódot és információkat megkapjuk.
A Gránit Bank aznap, vagy legkésőbb a következő banki munkanapon teljes körűen használhatóvá teszi a számlánkat. Sőt, ha Gránit Most kártyát igényeltünk, akkor azt 1-2 munkanapon belül meg is kapjuk és használhatjuk fizetésre. A kártyánk virtualizálását követően akár a mobilunkat is használhatjuk fizetésre.
Az MKB Banknál azt ígérik, hogy a hétköznap és hétvégén hatig beérkező igényekre 2 órán belül válaszolnak. Az MKB-nál, ha az MKB Pay alkalmazásba virtualizált kártyát igénylünk, akkor a kártyaadatokat SMS-ben fogjuk megkapni, és jó eséllyel már aznap használhatnánk a mobilunkat fizetésre.
Röviden, nemcsak, hogy nem kell otthonról kitennünk a lábunkat a számlanyitáshoz, a bankkártyánkra sem kell bő egy hetet várni, hiszen a mobilunkkal nagyon gyorsan tudunk majd fizetni. A legtöbb terminál támogatja az egyérintéses fizetést, vagyis gondtalanul költekezhetünk.