Talán meglepő, de még mindig 800-900 ezer magyar kapja készpénzben a fizetését, ami egy lakáshitel igénylésekor nehézséget jelenthet. A koronavírus veszélyhelyzet miatt ugyanis több olyan bank sem fogadja el most ezt a jövedelmet, amelyiknél korábban nem jelentett problémát a dolog. Persze azért van megoldás.
A készpénzes jövedelem önmagában még nem jelenti azt, hogy a munkavállaló nem kaphat lakáshitelt, ám vannak a dolognak olyan sajátosságai, amelyekkel mindenképp érdemes tisztában lenni. A munkabér ebben az esetben nem bankszámlára érkezik, ezért nav jövedelemigazolásra lesz szükség, amiből a bank láthatja, az igénylőnek lesz miből fizetnie a törlesztőket. Ezen kívül kell még egy munkáltatói igazolás, ami mutatja, hogy van legalább 3 hónap munkaviszony, illetve letelt a 3-6 hónap próbaidő. Rossz hír ugyanakkor, hogy a koronavírus miatti veszélyhelyzet hatására a bankok óvatosabbak lettek és a korábbiaknál kevesebb kockázatot vállalnak.
Ennek egyik folyománya, hogy néhányuk ideiglenesen nem fogadják el a készpénzes jövedelmet, ami problémát jelenthet, ha csak egy kereső van, illetve akkor, ha a másik adós jövedelme önmagában nem elegendő a kért hitelösszeghez.
Hogy mennyi hitelt kaphatsz a bankodtól, az az igazolt jövedelmed nagyságától függ, ha pedig több adós is van, akkor a jövedelmük természetesen összeadódik. A havi jövedelem/havi hiteltörlesztők arányt jogszabály maximálja, eszerint például egy 10 éves kamatperiódusú jelzáloghitel esetében a kereset felénél nem lehet többet törlesztésre fordítani. (Ez 500 ezer Ft alatti nettóra igaz, ha ezt eléri a jövedelem, akkor 60% a jogszabályi plafon.) Jelen helyzetben azonban a bankok nem mennek el a falig, így ha lakáshitelt szeretnél, körülbelül 35-40%-os aránnyal érdemes kalkulálnod, vagyis több jövedelem kell ugyanakkor lakáskölcsön felvételéhez. Ezért lehet nagy érvágás az, ha a bank nem fogadja el valakinek a készpénzes jövedelmét.
Van egy másik probléma is a készpénzes jövedelem kapcsán, ami most azonban még akár jól is jöhet. A bank az esetükben ugyanis nem az aktuális, hanem a legutolsó lezárt évben elért jövedelmet nézi a hitelbírálat során. Hiába keres tehát valaki akár havi 500 ezer Ft nettót 2020-ban, ha az előző évben kevés jövedelme volt, akkor könnyen előfordulhat, hogy nem lesz hitelképes. Persze ez fordítva is igaz: ha az igénylő bérét a koronavírus veszélyhelyzet miatt csökkentették, akkor ez nem fogja befolyásolni a hitelképességét. Persze egészen más a helyzet akkor, ha elbocsátás történik, esetleg fizetés nélküli szabadságra kényszerült valaki a mostani helyzetben, akkor sajnos szó sem lehet hitelfelvételről.
Amennyiben sikerült megtalálni azokat a bankokat, amelyek elfogadnak készpénzes jövedelmet, akkor szükség lesz majd egy munkáltatói és egy NAV jövedelemigazolásra. Az előbbit értelem szerűen a munkáltatótól kell beszerezni, míg az utóbbit az adóhatóság állítja ki. Készpénzes jövedelemnél is szükséges a 2-3 havi bankszámlakivonat, hiába nem látszik azon a bérátutalás.
Hirdetés
Hirdetés
NAV jövedelemigazolás beszerzése:
Bármelyik NAV ügyfélszolgálaton: Előzetes időpont-foglalással sorban állás nélkül intézhető. Ám azt tudnod kell, hogy az igazolást – ha éppen leterhelt a hatóság – nem feltétlenül kapod meg azonnal, az eljárás maximális határideje 6 nap. Az igénylést nem csak az nyújthatja be, akinek a jövedelemigazolására szükség van, de ebben az esetben meghatalmazásról kell gondoskodni. Ha több személy jövedelemigazolására van szükség, akkor természetesen mindegyiküktől kell meghatalmazás. Ha gyorsítani szeretnél az ügymeneten, akkor ITT letöltheted és előre kitöltheted a formanyomtatványt.
Postai úton: a papír alapú igénylés postai úton is beadható, ebben az esetben a jövedelemigazolást is postán kapod majd meg. Legegyszerűbb, ha ehhez ITT letöltöd, majd kinyomtatod a szükséges formanyomtatványt.
Telefonon: erre akkor van csak lehetőséged, ha rendelkezel a telefonos ügyintézéshez szükséges kóddal, amivel azonosítani tudod magad. A kódot a megfelelő nyomtatványon tudod megigényelni, amit ITT tölthetsz le. A kód elkészítése azonban napokig is eltarthat! Ha már rendelkezel NAV telefonos azonosítóval, akkor egyszerűbb a helyzet: a jövedelemigazolás kiállításához mindössze a NAV Ügyfél tájékoztató vonalát (06/40/20-21-22-es telefonszámon) kell felhívnod.
Interneten, az Ügyfélkapun keresztül: leggyorsabb természetesen, ha mindent az interneten intézel. Ehhez 3 dologra van szükséged:
- Ügyfélkapu regisztrációra: ha nincs még Ügyfélkapu regisztrációd, akkor a NAV ügyfélszolgálatán vagy bármelyik okmányirodában regisztrálhatsz hozzáférést.
- Az Általános Nyomtatványkitöltő program (ÁNYK) letöltésére és telepítésére a NAV weboldaláról.
- Az IGAZOL nyomtatványkitöltő program letöltésére és telepítésére a NAV weboldaláról. Letöltés után a nyomtatványt telepíteni kell, ami ezután megjelenik az ÁNYK-ban (Adatok/Új nyomtatvány), ahol elektronikusan kitölthető, kinyomtatható vagy akár az Ügyfélkapun keresztül azonnal el is küldhető a NAV részére. (Az elektronikus kitöltés előnye, hogy a program figyelmeztet az esetleges hibákra.)