A fejlett világ társadalmainak elöregedésével a nyugdíjrendszerek már egyre kevésbé lesznek képesek ellátni a feladatukat, és ilyen környezetben jelentősen megnövekszik a nyugdíjcélú megtakarítások jelentősége. A magyar állam több olyan konstrukciót is támogat, melyek keretein belül elkezdhetünk takarékoskodni idősebb éveinkre. Most összegyűjtöttük, mit érdemes tudni ezekről a lehetőségekről, és hogyan választhatjuk ki a számunkra legmegfelelőbb megoldást.
A nyugdíjcélú megtakarítások lényege, hogy az aktív dolgozók a havi jövedelmükből rendszeresen tesznek félre pénzt egy számlára, és ezek az összegek befektetésre kerülnek. Mire a megtakarító betölti a nyugdíjkorhatárt, akár egy tízmillió forintos nagyságrendű vagyona is felhalmozódhat ilyen módon, amely megalkothatja idős korának anyagi hátterét. Jelenleg három olyan konstrukció létezik, amelyek kifejezetten ezt a célt szolgálják: a nyugdíj-előtakarékossági számla (NYESZ), az önkéntes nyugdíjpénztár és a nyugdíjbiztosítás.
Ezeknek közös tulajdonságuk, hogy a magyar állam adójóváírással is támogatja az ilyen módokon öngondoskodókat: a megtakarítók 20%-os SZJA-visszatérítést igényelhetnek a befizetéseikre. A három forma azonban számos szempontból különbözik is, ezért minden élethelyzetre egyedileg érdemes megállapítani, hogy melyik lehet a legmegfelelőbb megoldás. A legfontosabb információkat az alábbi táblázat tartalmazza.
Hirdetés
Hirdetés
Nyugdíj-előtakarékossági számla:
A NYESZ-számlák bankoknál és brókercégeknél elérhetők, és legfontosabb tulajdonságuk, hogy a szolgáltató semmilyen segítséget nem nyújt a befektetéseket illetően. Éppen ezért csak azoknak javasolt ez a lehetőség, akik hajlandók foglalkozni a befektetéseikkel, és el tudják sajátítani az ehhez szükséges szakértelmet is. Cserébe viszont rendkívül széles paletta áll rendelkezésre: kedvünkre vásárolhatunk aktív és passzív alapokat, egyedi részvényeket és kötvényeket, állampapírokat stb. Rendszeres fizetési kötelezettség nincs, ezért egyedül a megtakarító felelőssége, hogy mennyi pénzt tesz félre ilyen módon.
Egyszerre csak egy NYESZ-számlánk lehet, ezért érdemes alaposan megfontolni annak kiválasztását. Lényeges szempont az elérhető befektetési kínálat, mivel ez eltér az egyes szolgáltatóknál. NYESZ-számlák csak forinttal nyithatók, bár a megfelelő módszerekkel külföldi (EGT-térségen belüli) értékpapírokat is vásárolhatunk. Érdemes odafigyelni a költségekre is, de ezek általában igen kedvezők. Például maximum 1%-os számlavezetési díjjal kell számolnunk (de legalább évi 2 000 Ft), illetve a kiválasztott befektetési alapok költségeivel, ami passzív alapok esetében alig néhány tized százalék. A tranzakciók költségeit el lehet kerülni, mivel sok szolgáltatónál minden új befizetés első befektetése ingyenes.
Az állami támogatás maximuma itt évente 100 000 Ft, amelynek eléréséhez évi 500 000 Ft befizetése szükséges. Az adójóváírás megtartásának feltétele, hogy csak a tényleges nyugdíjkorhatár betöltésekor férhetünk hozzá a felhalmozott összeghez. Idő előtti „feltörés” esetén büntetésként vissza kell fizetni az összes kapott adójóváírás 120%-át, továbbá a hozam után adózni is kell. Adómentessé akkor válik a megtakarítás, ha legalább 10 évnyi takarékoskodás után érjük el a tényleges nyugdíjkorhatárt. Ha a nyugdíjkorhatárt már betöltöttük, de még nem telt el 10 év az indulás óta, akkor a hozamunkat SZJA és EHO sújtja.
Létezik még egy kiskapu, amellyel adómentesen hozzáférhető a NYESZ-számlán lévő egyenleg. Jelenleg ugyanis a NYESZ-számla átalakítható tartós befektetési számlává (TBSZ), és ilyenkor csak az utolsó két évben igénybe vett adójóváírás 120%-át kell visszafizetni. Persze nem biztos, hogy ez a lehetőség mindig létezni fog, így nem ajánlott erre alapozni.
Önkéntes nyugdíjpénztár:
Önkéntes nyugdíjpénztárak léteznek bankok és biztosítók fennhatósága alatt is, de számos nonprofit szervezet is nyújt ilyen szolgáltatást. Jelenleg ez a legnépszerűbb nyugdíjcélú megtakarítási forma, több mint 1,1 millió ügyfél választott már ilyen megoldást. A maximális SZJA-jóváírás itt évi 150 000 forint, de fontos tudni, hogy ebbe a limitbe az egészség- és önsegélyező-pénztári adóvisszatérítések is beleszámítandók.
Az önkéntes nyugdíjpénztárak a NYESZ tökéletes ellentétét képezik abból a szempontból, hogy az ügyfeleknek mennyire kell törődniük a befektetésekkel. A pénztári tagok számára sokkal szűkebb az elérhető befektetési kínálat, és ők csak azt választják ki, hogy a kis számú (3-5) elérhető portfólió közül melyikben szeretnék elhelyezni a megtakarításaikat. A szolgáltató eszerint fog eljárni a futamidő során, hacsak közben nem történik módosítás. Ami jó hír, hogy ezáltal azoknak is lehetőségük adódik részesedni a befektetések hozamából, akik nem tudják/akarják elvállalni a pénzük kezelésének terheit.
A költségek összehasonlíthatósága érdekében a Magyar Nemzeti Bank 2020. január 1-től kezdve arra kötelezte a pénztárakat, hogy hozzák nyilvánosságra a teljes költség-mutatót (TKM). Ez egy százalékos érték, amely önmagában alkalmas arra, hogy megmutassa egy konstrukció éves költségét a kezelt megtakarítási egyenleg arányában. Jelenleg ezek az értékek (portfóliótól és futamidőtől függően) nagyjából 0,5% és 2% között mozognak: pl. egy 1%-os költség azt jelenti, hogy egymillió forintonként évi 10 000 forintba kerül az ügyfélnek a pénztári szolgáltatás.
Ezen pénztári konstrukciók lejárata a tényleges nyugdíjkorhatár betöltésének időpontja. Ha nyugdíjba vonulunk, és már legalább 10 éve takarékoskodtunk, akkor a teljes felhalmozott összeg adómentesen felvehető. Ha elértük a nyugdíjkorhatárt, de még nem telt le a 10 év, akkor a pénzfelvételt SZJA-fizetési kötelezettség terheli.
Előfordulhat továbbá, hogy még nem töltöttük be a nyugdíjkorhatárt, de mégis „feltörnénk” a megtakarítást. Ilyenkor viszonylag bonyolult szabályozással találkozunk: a futamidő első 10 évében egyáltalán nem férhetünk hozzá a pénzünkhöz, 10 év elteltével azonban már adómentesen felvehetjük a hozamokat, háromévente egy alkalommal. Amennyiben a tőkéhez is hozzányúlnánk (ebből a szempontból a kapott adójóváírás is tőkének minősül), akkor SZJA- és EHO-fizetési kötelezettségünk is keletkezik. Az adó alapjául szolgáló tőkerész a 11. év végéig 100%, majd évente 10 százalékponttal csökken, tehát a 12. évtől már csak 90%, és így tovább. Végül a 21. évtől kezdődően a tőke adómentes. Nagyon fontos, hogy ennél az esetnél nem a szerződéskötés időpontjától számítandók az évek, hanem az adott tőkerész tényleges befizetésétől!
Az önkéntes nyugdíjpénztárak hátránya, hogy nem kötelezi erősen az ügyfelek takarékoskodását: ugyan van meghatározott minimális tagdíj, de ha valaki ezt nem fizeti be, akkor sincsenek komoly következmények. Ebből kifolyólag sok esetben csak alacsony összegek gyűlnek össze ezeken a számlákon. Az MNB 2019-es adatai alapján a 60 éven felüli pénztártagok átlagosan 2,3 millió forintos egyenleggel rendelkeznek, a tagok átlagos havi befizetése pedig 6 000 forint körül alakult.
Nyugdíjbiztosítás:
A nyugdíjbiztosításokat (nevükből is adódóan) biztosítótársaságok kínálják. Főként a nyugdíjcélok elérésére alkalmasak, de kapcsolódik hozzájuk némi életbiztosítási kiegészítés is. Nagy előnyük, hogy a legszigorúbban ezek kötelezik az ügyfeleket a rendszeres takarékoskodásra, így a futamidő végére valóban jelentős összegeket lehet általuk felépíteni. A befektetési döntéseket itt is a megtakarító hozza meg: válaszhat előre összeállított csomagok közül, vagy megalkothatja a saját portfólióját az elérhető befektetési alapokból.
A másik két alternatívával ellentétben ennek a konstrukciónak a lejárati ideje a szerződéskötéskor érvényes nyugdíjkorhatár, tehát bármi is történjen később, a most szerződő ügyfelek 65 éves korukban adómentesen hozzáférhetnek majd a megtakarításaikhoz. (A nők 40 év után igényelhető nyugdíjának elérése is lejárati időpontnak számít.) Ez azok számára jelenthet előnyt, akik úgy vélik, hogy az évek múlásával valószínűleg egyre magasabbra fog emelkedni az állami nyugdíj korhatára.
Fontos tudni, hogy a nyugdíjbiztosítások általánosságban véve a legdrágább alternatívát jelentik mind közül: a fentebb bemutatott TKM-érték ezeknél gyakran eléri a 4-5%-ot is, bár akadnak a piacon ennél jóval kedvezőbb árazású termékek is. Ha valaki a nyugdíjbiztosítás mellett teszi le a voksát, akkor különös figyelmet kell fordítania a költségekre, mert egy túlzottan drága konstrukció költségei akár a teljes hozamot is elvihetik, ezáltal sok millió forintos veszteséget is okozhatnak a futamidő során.
Ennél a megtakarítási formánál évi 130 000 forint a maximálisan visszaigényelhető SZJA, melyhez évi 650 000 forint befizetésére van szükség. Az adójóváírás megtartásának itt is feltétele, hogy a futamidő lejáratáig tartsuk a megtakarítást. Amennyiben idő előtt akarunk hozzáférni a pénzünkhöz, a kapott adóvisszatérítések 120%-át kell visszafizetnünk büntetésként. A lejárat előtti pénzfelvételt kamatadó is terheli, amennyiben 10 évnél kevesebb idő telt el a futamidő kezdete óta.
A minimális havidíj általában 10-20 000 Ft között alakul, de az ügyfél saját belátása szerint ennél magasabb összegre is szerződhet. Fontos, hogy kellően magas összeggel kezdjük el a takarékoskodást, mert csak így érhetjük el a kitűzött célt. Ugyanakkor bekövetkezhet egy átmeneti fizetési nehézség: ekkor semmiképpen sem javasolt a megtakarítás felmondása, mert (főleg a futamidő első éveiben) ez jelentős tőkeveszteséggel is járhat. Ha van erre lehetőség, akkor érdemes inkább a szüneteltetést vagy a díjcsökkentést választani, ezzel áthidalva a problémás hónapokat.
Összefoglalás:
Egy számottevő nyugdíjmegtakarítás felépítése az egyik legfontosabb pénzügyi cél, amelyet érdemes kitűznünk magunk elé, és aktív éveinkben megvalósítanunk. Erre több különböző lehetőség is adódik, melyek közül mindenki megtalálhatja a számára legalkalmasabbat. Fontos szempont az elérhető befektetési lehetőségek, a hozzáférhetőség és a költségek is: ezeket a táblázatban szemléltettük. Akik egy nyugdíjcélú megtakarítás mellett döntenek, az államtól is kapnak némi támogatást, de ezért cserébe vállalni kell, hogy csak nyugdíjasként fogjuk elkölteni a felhalmozott pénzösszeget. Az optimális megoldás kiválasztásában segítséget nyújthat a Bankmonitor nyugdíj-kalkulátora.