Több mint 1800 bankfiók szűnt meg Magyarországon az elmúlt 13 évben, ennek következtében félszázzal nőtt azon települések száma, ahol nincs lehetőség személyes ügyintézésre. Ezzel együtt felértékelődött a mobil- és netbanki szolgáltatások szerepe, amelyeken keresztül mind több dolgot lehet elintézni, általában kedvezőbb díjakon, mintha személyesen tennénk ugyanezt. A Bankmonitor szakértői megnézték, mit intézhetünk el jelenleg az interneten keresztül, illetve milyen díjakat számolnak fel ezekért a bankok. Lelőjük a poént, de bizony ingyenes bankszámlákat is találtunk!
Hirdetés
Hirdetés
Hogyan vehetek fel készpénzt, ha nincs a közelben ATM-je a bankomnak?
Készpénzt bankfiókban, bankjegykiadó automatában és postán egyaránt felvehetünk bankszámláról, a legtöbb helyen ezek valamelyike általában elérhető. Ugyanakkor nagyon nem mindegy, hogy ezek közül hol tesszük, mert havonta 150 ezer forint készpénzt – legfeljebb két részletben – ATM-ből akár ingyenesen is felvehetünk, míg bankfiókokban és a postákon mindenképpen fizetnünk kell ezért.
Arra azonban figyelni kell, hogy ha valamiért nem vonatkozik ránk az ingyenesség (ennek buktatóiról itt írunk részletesen), akkor a pénzfelvétel minimális költsége saját banki ATM-nél 100-800 forint között lesz, míg idegen készüléknél 1000 forint körüli összegre számíthatunk. A teljes fizetendő összeg azonban végül magasabb lesz, mert a díj általában áll egy fix díjból, valamint a felvett összeg meghatározott százalékából. Postán és bankfiókban pénzhez jutni ennél is drágább mulatság, így ha tehetjük, ezt mindenképpen kerüljük. Ugyanakkor jó hír, hogy havonta két alkalommal bármelyik belföldi bankjegykiadó automatából díjmenetesen juthatunk forinthoz, így az nem probléma, ha a bankunknak nincs a közelben ATM-je.
Mit intézhetünk mobil- és netbankon keresztül?
Az online felületeken keresztül elérhető szolgáltatások köre bankonként változó, ám a mindennapi élethez szükséges funkciók mindenhol elérhetőek. Ellenőrizhetjük például az aktuális egyenlegünket, valamint a korábbi tranzakciókat, így azonnal láthatjuk, hogy mikor és mire költöttünk. Az online felületen eseti forintátutalásokat kezdeményezhetünk, valamint csoportos beszedési ás állandó átutalási megbízásokat állíthatunk be magunknak, illetve a két utóbbit pillanatok alatt módosíthatjuk. Megkönnyíti az életünket az is, hogy a rendszeresen ismétlődő eseti átutalásokból sablont készíthetünk, így elég az aktuális összeget átírni – feltéve, hogy ez változik -, és máris küldhetjük az adott összeget.
A postán érkező számlakivonatokat is elfelejthetjük, hiszen a netbankból ez is gyorsan és ingyenesen letölthető. Ez például személyi kölcsön igénylésnél jöhet jól, ahol rendszerint három havi számlakivonatot kell bemutatnunk.
Hasznos funkció az is, hogy a legtöbb mobil- és netbanki felületen egyszerűen módosíthatjuk a készpénzfelvételi és a kártyás vásárlási limitet. Ez például akkor hasznos, ha biztonsági okokból a limiteket kifejezetten alacsonyan tartjuk, ám amikor egy-egy alkalommal nagyobb összegre van szükségünk, akkor ideiglenesen feljebb visszük a korlátot.
A mobilbankolás nagy előnye az is, hogy több bank – OTP Bank (OTP Direkt és SmartBank), Erste Bank (George App), CIB Bank (CIB mobilalkalmazás), MagNet Bank (MagNet Mobilbank), Unicredit Bank (mBanking), MKB (Mobilbank) – esetében az ide érkező push üzenetek kiválthatják a drága SMS-eket, ezek ugyanis jelenleg mindenütt díjmentesek. Ezzel szemben az SMS-ek 20-30 forint körüli költséget jelentenek, ami éves szinten hamar több ezer forintra hízhat. A bank (kérés szerint) mindenről tud automatikus SMS-t vagy push értesítési küldeni: netbanki belépésről, megvalósult vagy meghiúsult vásárlásokról, utalás beérkezéséről, készpénzfelvételről stb.
Teljesen ingyenes bankszámlák is vannak
Sokan hajlamosak megfeledkezni arról, hogy a bankolás „apró” költségei éves szinten bizony tetemes összeggé hízhatnak, így előfordulhat, hogy valaki csaknem százezer forintot fizet ki arra évente, hogy használja a saját pénzét. A magas kiadásért persze sok esetben mi magunk vagyunk a felelősök, gyakori például, hogy valaki a tudtán kívül nem él az ingyenes készpénzfelvétel lehetőségével, például azért, mert ezt nem igényelte meg a bankszámlájára. Ugyancsak jelentős kiadást jelenthet az, ha valaki minden számlamozgásról és netbanki belépésről SMS üzeneteket kér, de a bankfióki utalás és a fiókban vagy postán történő készpénzfelvétel is komoly költség.
És akkor még nem beszéltünk arról, hogy ugyanolyan használat mellett lehet drágább vagy olcsóbb egy számla, sőt, vannak már a piacon teljesen ingyenes számlák. Ez utóbbiak nem összetévesztendőek a pusztán ingyenes számlavezetési díjat kínáló konstrukciókkal, mert ezeknél a számlavezetésen túl a bankkártya, az utalás, a csoportos és az állandó fizetési megbízás is díjmentes, amennyiben pedig az ingyenes készpénzfelvételt is okosan használjuk ki, akkor jó esetben tényleg nem kell egyetlen forintot sem fizetnünk.
Ilyen ingyenes bankszámla például a CIB ECO bankszámla és az UniCredit Partner Aktív Zéró Számlacsomag, ám ez utóbbinál fontos kikötés, hogy kizárólag mobilbankon keresztül ingyenes az utalás, míg a netbanki utalásokért fizetni kell. Meg kell jegyeznünk ugyanakkor, hogy mindkét számla ingyenességének feltétele a Bankmonitoron keresztüli számlanyitás, ezen felül a CIB ECO esetében elvárás, hogy havonta legalább az aktuális minimálbérnek megfelelő összeg érkezzen a számlára, míg az UniCredit Partnet Aktív Zéró számla esetében 75 000 forint a limit.