Kire bízzuk a pénzünket? – erre a kérdésre érdemes jól válaszolni, ha cégvezetőként bankszámla nyitását tervezzük vagy bankváltáson gondolkodunk. Egy jó banki kapcsolat számottevően segítheti cégünk zavartalan működését, ha a szolgáltatás pontosan illeszkedik az igényeinkhez. Fontos azonban figyelni arra is, hogy ne fizessünk többet mindezért, mint amennyit ér.
Kell bankszámla? Mire lesz szükségünk?
Már az elején érdemes tisztázni, hogy bankszámlára minden vállalkozásnak szüksége van, pénzügyeik egy része (például az adófizetési kötelezettségek teljesítése) csak ezen keresztül bonyolítható le. Pénzforgalmi (vállalati, vállalkozói) számlát nyitni ugyanakkor csak a társas vállalkozásoknak (kt., bt., kft., rt.), illetve az áfa fizetésre kötelezetteknek kötelező. Egyéni vállalkozók, ha nem jelentkeztek be az áfa körbe (alanyi adómentesség) a vállalkozásukhoz kapcsolódó banki tranzakcióikat lakossági bankszámláról is bonyolíthatják. Bármelyik csoportba tartozik azonban a vállalkozás érdemes alaposan átgondolnunk ezt a lépést, ahelyett, hogy bemennénk az első bankfiókba, és elfogadnánk azt a konstrukciót, amit ott ajánlanak.
Hirdetés
Hirdetés
Az idő pénz – az elpazarolt órák bosszantóan drágák
Tény, a bankköltség messze nem a legnagyobb kiadása egy vállalkozásnak, a pénzügyi folyamatok gyors, biztonságos, átlátható lebonyolítása viszont mindenre kihat. A kiinduló pont tehát, amikor az ideális banki partnert keressük az, hogy pontosan tudjuk milyen szolgáltatásra van szükségünk. A számlanyitás után tapasztaljuk meg, hogy a pénzforgalom lebonyolítása nehézkes, sokszorosan fizetjük meg annak árát, ha gyorsan, és nem elég körültekintően döntöttünk.
Konkrétabban ez azt jelenti, hogy az alábbi kérdésekre célszerű tudni a választ
- mennyi bevételre, illetve kiadásra számít a következő egy-két évben a cég?
- Milyen formában jelentkeznek a vállalkozás bevételei és kiadásai? Gondolva itt például arra, hogy vevőid készpénzzel, kártyával, utalással fizetnek, és a cég miként teljesíti kötelezettségeit?
- Hány utalásra, készpénzfelvételre lehet szükség egy hónapban? Várhatóan mekkora tételt jelentenek majd ezek a kiadások?
- Fontos-e, hogy a közelben legyen bankfiók például azért, mert a számottevő készpénzes bevételt kell a nap végén rendszeresen befizetni?
- Szükséged van-e POS-terminálra? (Vannak olcsó bankoktól független fizetési megoldások is, de érdemes alaposan megnézni, hogy ezek megfelelnek-e majd az igényeidnek.)
- Milyen csatornán kényelmes intézni a pénzügyeket? Szükség lesz-e internet-, illetve mobilbankra? (Azon túl, hogy kényelmes, ha akár a zsebedben lévő telefonról is intézheted a pénzügyeidet, az utóbbiakról indított tranzakciók díjszabása jellemzően kedvezőbb mint a bankfiókból kezdeményezett ügyleteké.)
- Szükség lesz-e bankkártyára? Milyenre? Hányra?
- Csak forintban vagy esetleg devizában is lesznek ügyletek? (Egyedi, esetenkénti tranzakcióknál jellemzően nem éri meg a deviza alszámla, de a rendszeres devizaforgalomhoz elengedhetetlen.)
- Szükség lehet-e folyószámlahitelre? Tervez-e a cég a közeljövőben hitelt felvenni?
Vannak nullás ajánlatok, de…
A vállalkozói bankszámlák kínálata széles, sok olyan terméket találsz majd, amely az előbbi igényekre adott válaszok alapján felmért igényeket közelíti, a költségekben ugyanakkor jelentős eltérések lehetnek. Cégmérettől, tevékenységtől függően éves viszonylatban akár milliós tételt is jelenthet egy rossz vagy jó döntés, ám itt is fontos a tudatos számlahasználat: a díjtételek ismerete, a fegyelmezett gazdálkodás.
Fontos figyelni arra is, hogy a vállalkozói számlák között is találhatóak nullás bankszámlák, ezek azonban sok esetben induló akciókat jelentenek – a cél az új ügyfelek megnyerése, így elengedhetetlen ezeknek az ajánlatoknak az alapos áttekintése is. Mennyi időre? Pontosan mire vonatkozik például az ingyenesség.
Nem jelenti ugyanakkor ez azt, hogy ne lehetne valóban attraktív egy ilyen megoldás. A Raiffeisen Bank például az év végéig több számlacsomagot is az első évben díjmentes számlavezetéssel kínál. Emellett ingyenes az első évben a bankkártya, a netbank és a mobilapplikáció is, sőt, az átutalások után is csak a tranzakciós illetéket kell megfizetni az első 9 hónapban. Ilyen lehetőségnél is fontos alaposan megvizsgálni, hogy illeszkednek-e az igényeid a kínált szolgáltatáshoz: a részletekről itt tájékozódhatsz bővebben.
Eltérő életszakaszok, sajátos tevékenységek – mennyire jók a speciális banki csomagok?
Induló vállalkozások, illetve egyes szakmák képviselői (jogászok, orvosok, gyógyszerészek) sok banknál találkozhatnak nekik szóló speciális ajánlatokkal. Ezeknek az ajánlatoknak az összeállításánál a bankok valóban figyelnek arra, hogy az adott cég életszakaszához, a szakma igényeihez illeszkedjen a szolgáltatás és a díjszabás. Ezek is típustermékek azonban, célszerű alaposan megvizsgálni tehát itt is azt, hogy mit kap a cég, mennyiért és megfelel-e azoknak az igényeknek a szolgáltatás, amit az előbb felsorolt kérdések megválaszolásával feltérképezett a cég. Természetesen, a költségeket is célszerű összevetni az általános számlák várható kiadásaival.
Az induló vállalkozásoknak kínálat csomagoknál például a bankok többsége jellemzően azzal számol, hogy cég árbevétele még alacsonyabb, illetve a fizetési kötelezettségek nagy része bér vagy NAV kötelezettség. Így sokszor alacsony a számlavezetési díj, néhány átutalás megléte esetén kedvezmény biztosított ezeknél a konstrukcióknál. Ha egy cég nem így indul, nem biztos, hogy ez lesz számára a megfelelő csomag.
Van amikor egyedi ajánlat is elérhető
Nagyobb pénzforgalommal rendelkező vállalkozások adott esetben egyedi ajánlatra is számíthatnak ugyanakkor. A várható számlaforgalom bemutatása az igényeinkhez jobban illeszkedő, kedvezőbb ajánlat elkészítéséhez is támpontot adhat tehát a bankunknak. Az egyedi ajánlatadás minden banknál más forgalmi szinthez kötött, olyan megoldás is elképzelhető, hogy a kritikus tételekre kedvezőbb díjtételt, „kedvezményt” adnak. (Ilyen lehet például a készpénz befizetésre nyújtott kedvezmény, ha az árbevételünk jellemzően készpénzben keletkezik).
Kövessük a változásokat
Cégünk folyamatosan fejlődik, reagál a változásokra. Fontos, hogy terveink, stratégiánk alakításának fontos része legyen banki kapcsolataink karbantartása is. Ha nő a cég más megoldás kell, ha változnak piacai, vevői, nem biztos, hogy pénzügyeink korábbi lebonyolítása nem szorul módosításra. Legalább egy-két évente érdemes ránézni erre a területre is, ha más okunk nem lenne erre gondoljunk arra, hogy tevékenységünk egyéb területein milyen technológiai változások zajlottak le – ezen a területen is folyamatosan vannak egyre kényelmesebb, s ezzel együtt jóval olcsóbb megoldások is. Fontos látni mindemellett azt is, hogy a lojalitást sokszor a bankok (sem) díjazzák, ám nyitottak általában a változásra, ha nem szeretnének ügyfelet veszíteni.