2% alatt az éves infláció: egyszerre volt drágulás és árcsökkenés, ez tartotta alacsonyan az indexet

2013. 07. 12. szerző: bankmonitor

Júniusban a fogyasztói árak 1,9%-kal voltak magasabbak, mint egy évvel korábban. Az alacsony éves árnövekedés fő oka a jelentős rezsicsökkentés. A tartós fogyasztási cikkek ára szintén csökkent, viszont a szeszes italok, dohányáruk, az élelmiszerek és a szolgáltatások drágultak az utóbbi egy évben.

Az inflációs index megmutatja, mennyivel kell többet (vagy kevesebbet) fizetnünk egy-egy áruért vagy szolgáltatásért egy bizonyos idő elteltével. A liszt 12,7%-os egy éves inflációs értéke azt mutatja például, hogy a liszt ára 2012. június óta 100-ról 127 forintra nőtt átlagosan. Az utóbbi egy hónapban az árak összességében 0,2%-os mértékben emelkedtek.

Az élelmiszerek árai az átlagosnál nagyobb mértékben, 4,1%-kal emelkedtek. Ezen belül jelentősen nőtt az idényáras élelmiszerek (21,3%) és a liszt (12,7%) ára például. Ugyanakkor például a tojás ára jelentősen csökkent. Az árnövekedések és árcsökkenések kölcsönhatása a teljes árváltozást mutató 4,1%.

fo_valtozasok_inflacio_2013.07.12

Jelentős, 8,8%-os emelkedés volt a szeszes italoknál és a dohányáruknál. A szolgáltatások ára szintén átlag felett nőtt (4,0%), ezen belül a szemétszállítás 7,6, a helyi tömegközlekedés 5,3%-kal drágult.

A háztartási energia esetében 8,7%-os árcsökkenés volt, ami elsősorban a rezsicsökkentés hatásának tudható be. A vezetékes gázért és az elektromos energiáért egyaránt 10%-kal kellett kevesebbet fizetni, míg a távfűtés ára 11,7%-kal csökkent 2012. júniushoz képest.

A teljes képhez hozzá tartozik, hogy közel azonos áron maradtak a ruházkodási cikkek és az üzemanyagok is. Előbbiek ára 0,1%-al csökkent, míg az üzemanyag ára 0,1%-al nőtt.

Ha többet is meg szeretnél tudni a mindennapi pénzügyekről, olvasd ingyenesen letölthető e-bookunkat:

Bankmonitor

Keress a legjobb
Bankmonitor
ajánlatok között!

Tovább a kalkulátorhoz

Maradt benned kérdés? Véleményed van? Szívesen látjuk! Szólj hozzá írásunkhoz lentebb, vagy írj a jobb oldalon található “Kérdezz tőlünk” felületen! Mindenkinek válaszolunk.

Szólj hozzá te is

Az email címet nem tesszük közzé.


Szakértői cikkek

Személyi kölcsön tudnivalók

A cikksorozat támogatója logo

A Bankmonitor

Velünk időt és pénzt spórolhatsz mert nem kell bemenned egyesével minden bankba. Kalkulátorainkkal összehasonlíthatod a lakossági és vállalati pénzügyi termékeket és a döntésben személyesen is segítünk.

A Bankmonitor Csapata

Szakértői cikkek

Lakáshitel tudnivalók

A cikksorozat támogatója logo

Kapcsolódó tartalmak

Mégiscsak boldogít a pénz?

2018. 05. 21.

A mondás úgy tartja, hogy a pénz nem boldogít. Mindenki felhozhatja a saját érveit a téma mellett és ellen, ugyanakkor kétségtelenül van egy pont, ameddig a pénz jelentősen növeli a...

Nem érdemes esésre várni a lakáspiacon!

2018. 05. 20.

Az ingatlanárak az elmúlt két évben a fővárosban 40%-kal, míg országos szinten 24%-kal is feljebb kerültek. Ilyen körülmények között egyre nehezebb is ingatlanhoz jutni, hiszen az átlagbérekből kiindulva, a lokációtól...

Heti termés: minden célra más lakástakarék jó?

Mennyi CSOK-kal kalkulálhatsz, adott célra melyik lakástakarék a legjobb, és hogyan férhetsz hozzá az egyes megtakarításokhoz. Többek között ezekkel a témákkal foglalkoztunk a héten, és most összefoglaljuk a lényeget! Használd hitelkalkulátorunk az...

Blogajánló

  • alapblog

    Észt tervek

    Csökkentsük az állami alkalmazottak számát 50%-kal, a köztársasági elnököt csak egy ciklusra lehessen megválasztani, legyen még függetlenebb a bíróság. 28 ismert észt üzletember összeállt és...

  • Lakásfókusz

    Már az irodában is otthon érezhetjük magunkat

    A munkahelyünkre igencsak ritkán gondolunk úgy, mint egy nyugodt, otthonos helyre, ahová a kötelességeinken túl is szívesen járunk be. Ezen kíván változtatni a myhive nevű vadiúj irodamárka, amely az otthonos megvalósítást ötvözi a modern irodák sajátosságaival. A márka nemrég debütált Magyarországon, aminek köszönhetően öt irodaház is teljesen átalakul.