MNB alapkamat 0.90 % EKB alapkamat 0.00 % REGISZTRÁCIÓ

32 milliárd forintnyi zsebpénz

  • 2013.08.17.
  • szerző: bankmonitor

Abban mindenki egyetért, hogy a magyarok pénzügyi kultúráján van mit csiszolni. Ennek egyik első, és a későbbiekben is legmeghatározóbb elemét a zsebpénzzel való gazdálkodás jelentené. De mennyivel gazdálkodnak a mai fiatalok? Tudnak-e takarékoskodni?

Évi közel 32 milliárd forinttal gazdálkodnak az általános iskolások, derült ki a TakarékPont illetve Marián Béla szociológus kutatásából. Ebben benne van a zsebpénz, az ajándékba kapott pénz, és a munkáért kapott jövedelem. A 2008-as felmérés szerint egy átlagos 8-14 éves havi 4.000 forint felett rendelkezik szabadon. Ennek nagy részészét a zsebpénz teszi ki. Ez átlagosan 3.300 forint. Azt gondolhatnánk, hogy ezt az összeget egy az egyben elköltik, pedig ebből 1-2 ezer forintot megtakarítanak. Ez sokkal jobb megtakarítási ráta, mint amivel a felnőttek rendelkeznek! 

A felnőtt lakosság megtakarítási rátája (a bevételeiből mekkora részt nem költ el), évek óta 10% körül van. És ennek az összegnek csak töredékét helyezik el valamilyen pénzintézet dedikált megtakarítási termékében.  Ám a fiatalok megtakarítási motiváció alapvetően különböznek a felnőttekétől. Sőt korcsoportonként is eltérnek.

A gyerekek és a fiatalok elsősorban közvetlen fogyasztási célok érdekében hajlandóak takarékoskodni (például műszaki cikkek, utazások, nyaralások, fesztiválok), míg a serdülőkorúak és az egyetemisták már valamilyen cél érdekében tesznek félre, akár fél éven keresztül, vagy hosszabb időn át. Ilyen célok a képzési kiadások, nyelvvizsga költségei, vagy éppen a jogosítvány megszerzése. 

Bankmonitor

Keress a legjobb
Bankbetét
ajánlatok között!

TOVÁBB A KALKULÁTORHOZ

Az, hogy a meg nem takarított összeget mire költik a gyerekek, abban is érdemes a szülőknek iránymutatást adni. Azok a gyerekek, akiknek segítik a szüleik a pénzügyi orientációjukat, azok sokkal inkább preferálják a megtakarítást, jövőorientáltak, tudatosabbak és ezért több a megtakarításuk.  Ilyen segítség lehet, ha javasoljuk a csemetének, hogy tartsa nyilván a bevételeit és a kiadásait, illetve ha iránymutatást adunk a pénz elköltésére is. Ennek az ellenőrző szerepnek nagyobb súlya van a pénzügyi szocializációban, mint magának a zsebpénznek.

Mi magyarok sokszor hozunk rossz pénzügyi döntéseket. Ezek sok esetben az egész gazdaságra kihatnak. Túl sok készpénzt használunk, túl kevesen vannak a rendszeresen takarékoskodók, és ők sem optimálisan választanak a pénzügyi termékek közül. Ezért is lenne fontos, hogy a felnövő generáció egyre inkább pallérozottabb legyen pénzügyi téren. Ehhez természetesen a szülőknek maguknak is meg kell változniuk, mert a rossz minta is tovább másolódhat.

Bankmonitor

Keress a legjobb
Bankmonitor
ajánlatok között!

TOVÁBB A KALKULÁTORHOZ


Maradt benned kérdés? Véleményed van? Szívesen látjuk! Szólj hozzá írásunkhoz lentebb, vagy írj a jobb oldalon található “Kérdezz tőlünk” felületen! Mindenkinek válaszolunk.

Szólj hozzá te is

Az email címet nem tesszük közzé.


Szakértői cikkek

Mobilfizetés

Szakértői cikkek

Vállalatfinanszírozási hírek

A Bankmonitor

Velünk időt és pénzt spórolhatsz mert nem kell bemenned egyesével minden bankba. Kalkulátorainkkal összehasonlíthatod a lakossági és vállalati pénzügyi termékeket és a döntésben személyesen is segítünk.

A Bankmonitor Csapata

Blogajánló

  • alapblog

    Diplomás-arány

    Diplomások aránya a 30-34 éves korosztályban, régiókra lebontva. Leegyszerűsítve, a ma diplomása a jövő gazdasági növekedése, hiszen magasan képzett munkaerőből globális hiány van, ezért ahol...

  • Lakásfókusz

    Már az irodában is otthon érezhetjük magunkat

    A munkahelyünkre igencsak ritkán gondolunk úgy, mint egy nyugodt, otthonos helyre, ahová a kötelességeinken túl is szívesen járunk be. Ezen kíván változtatni a myhive nevű vadiúj irodamárka, amely az otthonos megvalósítást ötvözi a modern irodák sajátosságaival. A márka nemrég debütált Magyarországon, aminek köszönhetően öt irodaház is teljesen átalakul.