Betöltés

A bankodtól erre számíts, ha nem megy a kártyás fizetés

szerző: Bankmonitor.hu
2018-07-19

Magyarországon az elmúlt bő egy hónapban kétszer is probléma volt a kártyás fizetéssel. A helyzet relatíve gyorsan megoldódott, azonban belefutottunk olyan esetekbe, amikor valamilyen kárunk származott a hibából. Annak jártunk cikkünkben utána, hogy az ablakon kidobott pénznek búcsút inthetünk, vagy van visszaszerzésére remény. A rövid válaszunk, hogy attól függ…

A Bankmonitor.hu ingyenes szolgáltatásokat nyújtó weboldal: több, mint 30 bank és pénzügyi szolgáltató több ezer termékének objektív összehasonlítása, szakértői írások a jó és megalapozott pénzügyi döntésekért. Tájékoztatáson túl konkrét támogatást is nyújtunk a kiválasztott banki termék szerződésének megkötésében. Jelen írásunkhoz hasznos kiegészítést adhat számodra a bankszámla kalkulátorunk.

Meglepő jelenségnek voltunk tanúi az utóbbi bő egy hónapban, ugyanis mind a két nagy kártyatársaság (Mastercard, Visa) rendszerében is fennakadás volt, ami miatt Magyarországon nem lehetett egy rövid ideig használni a kártyákat például bolti fizetésre.

A kártyatársaságok jelzései alapján a probléma csak átmeneti volt, és minden visszatért a rendes kerékvágásba, azonban megmutatta, hogy mennyire nagy fejtörést tud okozni egy ilyen kimaradás. A téma kapcsán annak jártunk utána, hogy ha például többször vonnak le egy összeget tőlünk vagy esetleg valakinek a hibájából extra költségeink jelentkeznének (pl. készpénzfelvételi díj), akkor annak megtérítésére számíthatunk-e.

Az első és legfontosabb, hogy vegyük fel azonnal a probléma észlelése után a számlavezető bankunkkal a kapcsolatot. Ilyenkor ez nehézségbe is ütközhet, hiszen sokan szembesülhetnek ugyanazzal a problémával, de ez ne tántorítson el bennünket. Minden bizonyíték jól jöhet a kezünkben, ezért őrizzük meg a hibával érintett kártyás fizetésről szóló bizonylatot vagy éppen az azt követő kártyás készpénzfelvétel bizonylatát. Azért is ajánlatos ezt tenni, mert később a havi számlakivonattal is össze tudjuk vetni az eredményeket.

A legtöbb esetben erre nem is lesz szükség, de előfordulhattak olyan esetek kisebb számban, amikor viszont már gondolkodóba esünk és szeretnénk az eredeti helyzet azonnali helyreállítását. Ilyenek lehetnek a teljesség igénye nélkül:

  • valamiért boltban fizetnénk, a terminál elutasítja a fizetést, viszont a számlánkat megterhelik az összeggel (esetleg egy költés kétszer jelenik meg a több próbálkozás miatt),
  • kártyával fizetnénk, de nem tudunk, ezért készpénzt kell felvenni, aminek költségét a bank beterheli,
  • hitelkártyával fizetnénk, de nem tudunk, ezért visszatérítést sem kapunk,
  • kártyával foglalnánk le egy szállást, de nem tudjuk megtenni és elfogynak a szabad szobák, így kárunk keletkezik.

A legkönnyebb a felsorolásban az első eset, mivel erre a pénzforgalmi szolgáltatásról szóló törvényben is találunk instrukciót. Ha ugyanazt a pénzt kétszer vonták le, vagy hibásan levontak tőlünk összeget, akkor azt a bankunknak kötelessége megtéríteni számunkra és az eredeti, fizetés előtti helyzetet helyreállítani haladéktalanul.

Hozzátesszük, hogy lehet el sem jut erre a szintre az ügy, mert például a boltban jó fejek lesznek és a visszautasítás ellenére nem szólnak semmit, mert például bemutattuk az egyenlegközlő banki SMS-t. Ezzel viszont a bolt fut kockázatot, ugyanis lehet, hogy átmenetileg tévesen a bank beterheli a számlánkat, majd később jön egy SMS, hogy a terhelést sztornózza. Így akár rá is fázhat a kártyaelfogadó bolt.

A többi felsorolásban szereplő példa azonban már sokkal keményebb dió és a banki hatáskörbe tartozik annak eldöntése, hogy jogos volt-e a panaszunk vagy sem. Több bank ügyfélszolgálatát és a felügyeletet is megkerestük a kérdésünkkel és mindenhol azt a választ kaptuk vissza, hogy ki kell várni a bank döntését.

A panaszokat maximum 30 nap alatt vizsgálják ki és ezt követően értesítenek bennünket az eredményről. Amennyiben ezzel megvannak, akkor a mi döntésünkön múlik, hogy megelégszünk/beletörődünk az eredménybe vagy sem. Ha nem a javunkra dönt a bank, akkor megtehetjük, hogy a felügyelethez fordulunk és esetlegesen békéltető testület előtt próbálunk közös nevezőre jutni a kérdésben.

Nincs arra garancia, hogy a „kárunkat” megtérítik, mert egyedi elbírálás van érvényben és minden eset más és más. A bank politikájától függ, hogy mennyire fér bele neki az ügyfél számára kedvezőtlen döntést hozni, vagy bevállalni a kárrendezést. Miután ezzel szembesültünk, ott látjuk a legkisebb esélyét a kártérítésnek, ha például egy foglalásról lemaradunk a kártya átmeneti használhatatlansága miatt. A többi esetben viszont nem nulláznánk le egyértelműen a hiba miatti kárrendezés esélyét.

A megfelelő bankszámla kiválasztása bonyolult feladat, de egy jó döntéssel tízezreket spórolhatsz meg évente. A Bankmonitor.hu Bankszámla kalkulátora pontosan ebben segít, mert egyszerűen, egy kattintással összehasonlíthatod a számlacsomagokat: 14 bank ajánlatai egy helyen. De ez nem minden: a Bankmonitor kiemelt és ingyenes szolgáltatása keretében kényelmes, gyors szerződéskötést kínál számodra.

A legjobb 0 Ft-os bankszámla ajánlatunk

Szólj hozzá te is

A Bankmonitor szakértői törekednek a fórumban felmerülő kérdésekre maximálisan pontos választ adni. Ennek következtében ha egy kérdés megválaszolásához pénzügyi területen kívüli (pl. mélyebb jogi) ismeretek is szükségesek, nem minden esetben tudjuk rövid időn belül vállalni a válaszadást. Köszönjük a megértést!

Az email címet nem tesszük közzé.


Szakértői cikkek

Mobilfizetési megoldások

A cikksorozat támogatója logo

A Bankmonitor

Velünk időt és pénzt spórolhatsz mert nem kell bemenned egyesével minden bankba. Kalkulátorainkkal összehasonlíthatod a lakossági és vállalati pénzügyi termékeket és a döntésben személyesen is segítünk.

Kapcsolódó tartalmak

Szeretnél kivételezett lenni a bankban? Ezt Neked találták ki!

2018. 10. 08.

A magyarok körében egyre növekszik a nagyobb jövedelemmel és a számottevő vagyonnal rendelkezők száma. A pénzintézetek az átlagos ügyfeleknél jobb jövedelmi helyzetben lévő, vagyonosabb ügyfelek (úgynevezett prémium ügyfelek) számára külön...

Blogajánló

  • alapblog

    Dollár le, arany fel

    Kína nagyhatalmi érdekekből stabil világpénzzé akarja tenni a jüant, hozzájárulva a dollár trónfosztásához. Az amerikai fizetőeszköznek áll ugyan egyelőre a világ, de már nem sokáig....

  • Lakásfókusz

    Már az irodában is otthon érezhetjük magunkat

    A munkahelyünkre igencsak ritkán gondolunk úgy, mint egy nyugodt, otthonos helyre, ahová a kötelességeinken túl is szívesen járunk be. Ezen kíván változtatni a myhive nevű vadiúj irodamárka, amely az otthonos megvalósítást ötvözi a modern irodák sajátosságaival. A márka nemrég debütált Magyarországon, aminek köszönhetően öt irodaház is teljesen átalakul.