Betöltés

A tőzsde olyan, mint a szépségverseny – A Bitcoin a legjobb példa rá?

szerző: Bankmonitor
2018-01-27

A híres közgazdásztól, Keynes-től származik a mondás, hogy a tőzsde tulajdonképpen úgy működik, mint egy szépségverseny: akkor tudod eltalálni, hogy ki lesz a győztes, ha jól sejted, hogy a többiek melyik indulóra szavaznak. Ebben sok igazság van, ráadásul egész jól lekövethető a jelenség a most sokak által nyertesnek tartott befektetések körében is. Ilyen például a Bitocoin illetve az összes többi kriptodeviza, vagy, hogy ne menjünk messzire hazánkban a hatalmas szárnyaláson túl lévő kisrészvények esete is. Az Alapblog egyik írásában éppen ezt a témát vesézgeti.

A befektetések világában viszonylag gyakori, hogy egy adott eszközt nem a valós értéke miatt vásárolnak, hanem éppen spekuláció adja a legfőbb motivációt. Rövidtávon valóban óriási szerepe van a tőzsdén rózsaszín ködnek és a pszichológiának, és kevésbé számít, hogy valójában mi a fundamentális érték. Erre utal a Keynes-nek tulajdonított mondás is.

Amennyiben megnézed a kriptodeviza őrület körül is hasonló zajlik le, hiszen az elérhető nyereség miatt épült ki ekkora felhajtás . Senki sem szeretne igazán kimaradni a buliból, habár amiért valós értéke lehetne ennek a befektetésnek (a blokklánc, mint forradalmi fizetési technológia), annak jelenleg még számos akadálya van. Ahogy a dotcom lufi idején az internet volt a hívószó, most is elég egy részvény árfolyamának felrobbanásához a blokklánc technológia megemlítése.

A befektetők hazánkban sem akarnak lemaradni a nagy nyerési lehetőségekről, nem véletlen, hogy a csak „Mészáros papíroknak” nevezett részvények is mennyit szárnyaltak. Ebből is látszik, hogy buborékok nagyon könnyen létrejönnek, ugyanakkor hosszú távon jobban kifizetődő lehet, ha mégis az általunk győztesnek vélt jelöltre szavazunk a szépségversenyen. Igaz Keynes másik híres mondása szerint hosszú távon mindenki halott… Az Alapblog „Mészáros & Keynes” című írásában részletesebben is olvashatsz erről a témáról.

Címkék:

Szólj hozzá te is

A Bankmonitor szakértői törekednek a fórumban felmerülő kérdésekre maximálisan pontos választ adni. Ennek következtében ha egy kérdés megválaszolásához pénzügyi területen kívüli (pl. mélyebb jogi) ismeretek is szükségesek, nem minden esetben tudjuk rövid időn belül vállalni a válaszadást. Köszönjük a megértést!

Az email címet nem tesszük közzé.


Szakértői cikkek

Mobilfizetési megoldások

A cikksorozat támogatója logo

A Bankmonitor

Velünk időt és pénzt spórolhatsz mert nem kell bemenned egyesével minden bankba. Kalkulátorainkkal összehasonlíthatod a lakossági és vállalati pénzügyi termékeket és a döntésben személyesen is segítünk.

Kapcsolódó tartalmak

Így hallgatnak a jegybankok

2018. 10. 13.

A fogyasztói árinfláció a jegybankok szerint rendben van. Vagyis talán ennek köszönhető, hogy ölbe tett kézzel nézik, ahogy az árak emelkednek. A 2000-es évek közepén, még a 2008-as válság előtt...

Ez a jövő vár a magyarokra

2018. 10. 06.

A 2008-ban megtapasztalt nagy egyensúlytalanságok megszűntek Magyarországon és egy hirtelen összeomlás réme elég elképzelhetetlennek látszik. Azonban a gazdasági növekedés mértékének fennmaradását sokan egyre kevésbé tudják elképzelni. Köztük van a Citadella...

Befektetésnél a legfontosabb: dönts felelősen, ne veszíts pénzt!

2018. 10. 05.

Cikkünkben megmutatjuk, mit érdemes fontolóra vennünk, amikor a pénzünket befektetjük. Először bemutatunk két, veszélyeket felelevenítő példát, utána pedig felajánlunk helyettük 2 értelmesebb alternatív lehetőséget arra, ha a pénzedet be szeretnéd...

A világ és benne Hazánk egy hitelminősítő szemével

2018. 09. 29.

A Fitch a 3 legnagyobb és legismertebb hitelminősítő egyike. A cég Nyugat-Európa osztályán dolgozó, a portugál és a francia hitelbesorolásért felelő vezető elemzője, Kiss Gergely Balásy Zsoltnak adott interjút. Így...

Blogajánló

  • Lakásfókusz

    Már az irodában is otthon érezhetjük magunkat

    A munkahelyünkre igencsak ritkán gondolunk úgy, mint egy nyugodt, otthonos helyre, ahová a kötelességeinken túl is szívesen járunk be. Ezen kíván változtatni a myhive nevű vadiúj irodamárka, amely az otthonos megvalósítást ötvözi a modern irodák sajátosságaival. A márka nemrég debütált Magyarországon, aminek köszönhetően öt irodaház is teljesen átalakul.