Betöltés

Drága szórakozás: dombornyomott kártya

szerző: Bankmonitor.hu
2013-01-28

Vannak olyan vásárlói beidegződések, amik nehezen változnak: a kínai termékek rosszak, a márkás termékek magasabb minőségűek… és a dombornyomott kártyák jobbak. De valóban jobbak, vagy csak a költségük magasabb?

A bankkártya egy összefoglaló név a hitelkártyára és betéti kártyára. A hitelkártya mögött egy hitelkeret áll, míg a betéti kártya mögött a bankban elhelyezett pénz. Most csak az utóbbit vizsgáltuk, ráadásul csak azokat, amikhez nem tartoznak más társaságok, mint a kártyát kibocsátó bank és a kártyatársaság. Nézzünk egy egyszerű példát: OTP MasaterCard Standard. Itt a kibocsátó bank az OTP, amíg az kártyatársaság a MasterCard. Kibocsátó bankokat általában ismerjük, de a két legnagyobb kártyatársaság neve is ismerősen cseng: VISA és a már említett MasterCard. (Rajtuk kívül talál még második és a harmadik legismertebb az American Express és a Diners Club.)

A kártyák alapvetően két kategóriába sorolódnak, attól függően, hogy a rajtuk szereplő számok a kártya síkjából kiemelkednek (kidomborodnak) vagy sem. Így a dombornyomott és a nem dombornyomott (Unembossed) kártyákat különböztetünk meg. A domborításnak korábban az volt a funkciója, hogy a kártyákról egy papír segítségével könnyen lemásolták a számokat a fizetetésünkkor. Emiatt a domobornyomott kártyákat szívesebben elfogadták (az internet kora előtt) a nem dombornyomott társaiknál. Ám manapság ezt az információt tartalmazza a mágnescsík illetve a chip. Tehát egy kártyaterminál számára mindegy, hogy domobornyomott vagy nem dombornyomott kártyát olvas le. A biztonság növelése érdekében általában mindkét típusú kártya használatához meg kell adnom a PIN kódom. Így a korábbi különbség, miszerint a dombornyomott kártyával bizonyos esetekben nem kell PIN kódot használni mára már marginálisra szűkült.

bankátytípusok kártyatársaságok szerit

Ellentétben a közhiedelemmel nem a kártyatársaságok korlátozzák egy-egy  nem dombornyomott kártya felhasználását, hanem maga a kibocsátó bank. Azaz, ha van egy Visa Electron kártyám (és a kibocsátó bankom nem korlátozta a használatát) azzal is vásárolhatok interneten illetve használhatom külföldön is. A kártyatársaságok elfogadják a saját logójukkal kibocsátott  bármely kártyát. (Azaz ahol ki van írva, hogy MasterCard, ott alapesetben elfogadják a Cirrus, a Maestro és a MasterCardokat is.) Ám sok esetben a saját bankom a korlátozásokkal terel a dombornyomott kártyák felé. Természetesen nem ok nélkül: ezek a kártyáknak általában jóval magasabb az éves díja (átlagosan közel 5000 forint, a nem dombornyomott átlagos 2000 forintjához képest). Ha szétszórtak vagyunk és mindent elhagyunk, akkor különösen nem éri meg nekünk a nagyobb presztízsű kártya, mert az átlagos  letiltási díja közel 10.000 forint szemben a szimpla kártya 1.500 forintjával. Ha pedig igazán prémium kártyát szeretnék magunknak szépen csillogó aranykártya személyében, az átlagosan 17.000 forintunkba kerül évenként, míg az átlagos letiltási díja még az egyszerű dombornyomott társainál is magasabb.

Ezekért a díjakért azért elvárja az ügyfél is, hogy valami plusz szolgáltatás is tartozzon a dombornyomott kártyájához. De az igazság itt is az, mint az internetes fizetésnél: minden a kibocsátó banktól függ. Van, ahol az éves kártyadíj tartalmaz már valamilyen utas és balesetbiztosítást (általában külföldi utazásra van biztosítva az ügyfél 30 vagy 60 napra), de van ahol a dombornyomott kártyához nem járt biztosítás, csak nagyobb éves kártyadíj. (Azt is érdemes figyelembe venni, hogy a nem dombornyomott kártyához is lehet kiegészítő biztosítást vásárolni. ) Az viszont általánosnak mondható, hogy a kártyalimitek (készpénzfelvétel illetve vásárlás) magasabbak a domobornyomott kártyák esetében a nem dombornyomott társaikhoz képest.

Manapság a számlacsomagok annyira komplexekké váltak, hogy nem lehet elkülöníteni a betéti kártyák költségeit a számlacsomagok költségeitől. Van olyan bank, aki a számlacsomag keretén belül kártya éves díjából ad kedvezményt vagy az első évet ingyenesen kínálja vagy akár kártyadíjat sem számol fel a bank, csak a díjcsomag díját. Ám olyannal is találkozunk, hogy bizonyos számlacsomaghoz nem lehet csak nem dombornyomott kártyát igényelni vagy fordítva: csak dombornyomott kártyát csatolhatunk a számlánkhoz az adott díjcsomagban.

Összefoglalva elmondható, ha ritkán utazunk külföldre, és ott is inkább a készpénzt favorizáljuk, akkor nem valószínű, hogy megéri nekünk egy dombornyomott kártya. Akinek fontos a kártyához kapcsolódó biztosítás (ha a kártya éves díja tartalmazza ezt), olyan extra szolgáltatásokat szeretne igénybe venni, mint a repülőtéri elegáns váró vagy készpénz gyorssegély külföldön, illetve soron kívüli sürgősségi kártyapótlás, az válaszon dombornyomott kártyát (azon belül is inkább arany vagy más presztízskártyát). Viszont ne lepődjünk meg az akár háromszoros kártyaköltségeken.

5 Hozzászólás

  1. pdw

    Az a lenyeg, hogy azt felejtse el mindenki hogy csak a dombornyomott jo az internetes vasarlasra.
    Ez 10 eve igaz volt manapsag azonban netto baromsag.

  2. Roland

    Jó lett volna,ha a befektetési kártyát(ákat) is megemlítitek,mely pl a BBanknál van,melyhez pénzpiaci alappal kombinálva még pénzt is hoz a házhoz,vagy másképp nézve csökkenti a kártya fenntartási kölségeit.Esetleg erről is készíthetnétek egy cikket.

  3. bankmonitor.hu

    A befektetési kártya ma Magyarországon nagyon alacsony piaci részesedéssel bír. Az írás célja a dombornyomott és nem dombornyomott kártyákkal kapcsolatos alapinformációk bemutatása volt.
    Mindenesetre a befektetési kártya, mint téma felvetése hasznos volt (köszönjük!!!), a közeljövőben foglalkozni fogunk vele (különösen azért, mert a kártyához befektetési alap kapcsolódik és a múlt héttől a befektetési alapok is felkerültek a Bankmonitor által követett termékek közé)

  4. gbsimon

    Viszont a betétek és a banszámlák mellet ma a legjobb befektetés a credit (hitel) kártya. Szívesen vennék egy összehasonlító elemző cikket.
    Sokan félnek tőle, mert bután használják, nincs elmagyarázva. Sok ögyfelem megeszi a “piros mosolygós esernyős” bank reklámját anno, 8% most 7,5 2 hónapra. A különbség meg 10-20 millónál látszik alatta kuka. Több a hozama egy jó credit kártyának éves szinten 🙂

  5. G.Ari

    Több olyan netes áruház van,amely nem fogadta el a sima ,nem dombornyomott OTP MasterCard kártyámat.

Szólj hozzá te is

A Bankmonitor szakértői törekednek a fórumban felmerülő kérdésekre maximálisan pontos választ adni. Ennek következtében ha egy kérdés megválaszolásához pénzügyi területen kívüli (pl. mélyebb jogi) ismeretek is szükségesek, nem minden esetben tudjuk rövid időn belül vállalni a válaszadást. Köszönjük a megértést!

Az email címet nem tesszük közzé.


Szakértői cikkek

Személyi kölcsön tudnivalók

A cikksorozat támogatója logo

A Bankmonitor

Velünk időt és pénzt spórolhatsz mert nem kell bemenned egyesével minden bankba. Kalkulátorainkkal összehasonlíthatod a lakossági és vállalati pénzügyi termékeket és a döntésben személyesen is segítünk.

Kapcsolódó tartalmak

Mennyi lakáshitelt vehetek fel 2018 októberétől?

2018. 09. 19.

Az MNB megváltoztatta a lakáshitelekre vonatkozó szabályozást. Az alábbiakban bemutatjuk, hogy a jelenlegi kamatok mellett, különböző havi jövedelmeknél mekkora lakáshitelt lehet felvenni októbertől. Mi változik? Korábban lakáshitel felvétele esetén az...

Hogyan válasszunk állampapírt?

A lakossági állampapírok a hosszú futamidő esetében változó kamatozásúak: prémium és bónusz állampapírok. Éppen ezért nemcsak az éppen aktuális kamatokat, hanem a következő években várható tendenciákat is érdemes figyelembe vennünk...

A legolcsóbb bankszámlák átlagos jövedelemhez

Túl drága a bankszámlád? Szeretnéd költségeidet lejjebb szorítani? Az olcsóbb bankoláshoz célszerű a számlacsomagjaink költségeit szabályos időközönként átnézni. Ha egy évre tervezel, megmutatjuk, melyik megoldás lesz a legkedvezőbb a számodra....

Blogajánló

  • Lakásfókusz

    Már az irodában is otthon érezhetjük magunkat

    A munkahelyünkre igencsak ritkán gondolunk úgy, mint egy nyugodt, otthonos helyre, ahová a kötelességeinken túl is szívesen járunk be. Ezen kíván változtatni a myhive nevű vadiúj irodamárka, amely az otthonos megvalósítást ötvözi a modern irodák sajátosságaival. A márka nemrég debütált Magyarországon, aminek köszönhetően öt irodaház is teljesen átalakul.