Betöltés

Hitted volna? Tízből csak négy magyar fizet bankkártyával

szerző: Bankmonitor.hu
2014-04-26

A készpénzhasználat drága. Mégis rekordszinten van a lakossági készpénzállomány. Ez vajon máshol is így van, vagy csak magyar sajátosság? A készpénzkímélő fizetési módok, például a bank- vagy hitelkártya mennyire elterjedt nálunk és mennyire Európában? Egy nemzetközi felmérés kapcsán ezekre a kérdésekre kerestünk választ Mile Gabriellával a felmérést végző Nielsen üzletfejlesztési vezetőjével.

Bankmonitor.hu: Sokan gondolják, a bankkártya csak egy szükséges rossz. Önök nemrégiben felmérték, mennyire elterjedt ez a fizetési mód Magyarországon. Mit mutatnak a számok?Mile Gabriella: A Nielsen felmérése nem terjedt ki sem a készpénzhasználat költségeinek megítélésére, és arra sem, hogyan minősítse a fogyasztók bankkártya használatát. Így ezekkel az összefüggesekkel kapcsolatban nem tudunk érvényes választ adni. A kutatás feltárta, hogy tízből négy magyar ember fizet rendszeresen bank- vagy hitelkártyával. A többség, 57 százalék azonban a készpénzt részesíti előnyben.

Meglepő számok ezek, hiszen a reprezentatív felmérés az internet eléréssel rendelkezők fizetési szokásait vizsgálta. Akkor biztos van adatuk arra is, hogy mennyire szeretünk online fizetni?Mi nem minősítjük a számokat. Mivel hipotézis nem volt, igy meglepetés sincs. Azt, hogy mennyire szeretünk online fizetni, nem feltétlenül mutatják a használat számai.  Az arány nem túlságosan magas, mindössze 3 százalékos. Ám e téren nem olyan rossz a helyzet, mert az európai átlag alig valamivel magasabb, csak 6 százalékos.

A lakossági készpénzállomány a jegybank adatai szerint rekordszinten van Magyarországon. Európai összehasonlításban hogyan állunk a készpénzhasználat tekintetében?Harmincegy európai ország közül csak nyolcban használnak több készpénzt. Például a mi 60 százalékunkkal szemben a görögök 84 százaléka mondta azt, hogy így fizet. Meglepő, de az osztrákok is sokat használnak készpénzt: 63 százalékuknál ez az elsődleges fizetési eszköz. Hogy egy másik végletet is említsünk: a franciáknak és a norvégoknak mindössze 15 százaléka esküszik a készpénzhasználatra.

ujmile20140425.jpg

Bankkártya használat tekintetében is ilyen vegyes a kép?A magyarok 37 százaléka fizet bankkártyával. Nem állunk rosszul, hiszen az európai átlag mindössze 21 százalékos. Irigyelhetjük viszont a hollandokat, akiknél ez az arány 69 százalék.

A devizahitelek problémája miatt arról lehetett hallani, hogy a magyarok elfordultak a hitelkártyától.Nincs adatunk arra, hogy a magyarok elfordultak volna a hitelkártyától. A fizetés gyakorisága nem feltétlenül függ össze a kedveltséggel. A felmérésben szereplőknek mindössze 3 százaléka fizet hitelkártyával. Az európai átlag 22 százalékos. De például a franciák 59, a törökök pedig 50 százalékban vásárolnak hitelkártyával.

A mobiltelefonos előfizetéseknél lehet látni, hogy egy embernek akár több telefonja is van. Igaz ez a bankkártyákra is?A magyarok 70 százalékának csak egyetlen kártyája van, az európai átlag jóval kedvezőbb, 54 százalékos. Itt is vannak extrém példák: Törökországban például minden emberre 2,1 darab plasztiklap jut.

Azt jósolják, nemsokára a mobiltelefonunk lesz a pénztárcánk. Mit szólnak ehhez az emberek?Előrejlezésre a kutatás nem vonatkozott. Ami feltett kérdéseket illeti, megoszlanak a válaszok; 38 százalék szívesen fizetne okostelefonjával vagy tabletjével, ha az biztonságosan tudja kezelni az adatait. 36 százalék egyértelműen elutasító az újfajta fizetési módszerrel szemben, 26 százalékuk pedig megfontolná. Sok függ tehát attól, hogy a kifejlesztett elektronikus pénztárca mennyire használható majd biztonságosan a virtuális közegben.

Szeretnél hitelkártyát? Kalkulátorunkkal most könnyen kiválaszthatod a neked leginkább megfelelőt!

Bankmonitor

Keress a legjobb
Hitelkártya
ajánlatok között!

Tovább a kalkulátorhoz

Maradt benned kérdés? Véleményed van? Szívesen látjuk! Szólj hozzá írásunkhoz lentebb, vagy írj a jobb oldalon található “Kérdezz tőlünk” felületen! Mindenkinek válaszolunk.

Címkék:

Szólj hozzá te is

A Bankmonitor szakértői törekednek a fórumban felmerülő kérdésekre maximálisan pontos választ adni. Ennek következtében ha egy kérdés megválaszolásához pénzügyi területen kívüli (pl. mélyebb jogi) ismeretek is szükségesek, nem minden esetben tudjuk rövid időn belül vállalni a válaszadást. Köszönjük a megértést!

Az email címet nem tesszük közzé.


Szakértői cikkek

Személyi kölcsön tudnivalók

A cikksorozat támogatója logo

A Bankmonitor

Velünk időt és pénzt spórolhatsz mert nem kell bemenned egyesével minden bankba. Kalkulátorainkkal összehasonlíthatod a lakossági és vállalati pénzügyi termékeket és a döntésben személyesen is segítünk.

Kapcsolódó tartalmak

A hitelkártya előnyei és hátrányai

2018. 09. 06.

Szeretnéd a bank pénzét ingyen használni? Örülnél, ha a kártyás vásárlásaid után pénzt kapnál vissza az elköltött pénzedből? Elégedett lennél, ha végre Te is kapnál pénzt a bankodtól? Be tudod...

Mit kell tudni a teljes hiteldíj mutatóról, a THM-ről?

2018. 09. 03.

A mindennapi életben minden hitelnél találkozunk egy sokak számára rejtélyes fogalommal. A teljes hiteldíj mutatóra (THM) gondolunk. Miért van szükség erre a mutatóra? Mit jelent ez az általánosan használt fogalom?...

Hiteltörlesztési kisokos: rendezd le a hiteleidet!

2018. 08. 31.

Sok embernek gondot okoz, hogy a hiteleinek törlesztését a lehető legkönnyebben meg tudja oldani. Ha Te is köztük vagy, írásunkból megtudhatod, melyik hitelnél milyen törlesztési móddal és ütemezéssel járhatsz a...

Mit kell tudni a hitelkiváltásról?

2018. 08. 22.

A hitelkiváltás nem egyszerű téma. Sokan nem tudnak arról, mennyivel jobban járnának, ha egy hitelkiváltással megszabadulnának eddigi hiteleiktől, és a fáradságukért cserébe olcsóbban megúsznák a hiteltörlesztést. A CashMester új részében...

Blogajánló

  • alapblog

    Az emberek vagy a számok fontosabbak?

    Mi hajtja a növekedést? A világ gazdaságainak teljesítménymérésére közkedvelt mutatószám az egy főre jutó GDP. A számításoknál az összehasonlíthatóság és pontosság miatt több változatot is...

  • Lakásfókusz

    Már az irodában is otthon érezhetjük magunkat

    A munkahelyünkre igencsak ritkán gondolunk úgy, mint egy nyugodt, otthonos helyre, ahová a kötelességeinken túl is szívesen járunk be. Ezen kíván változtatni a myhive nevű vadiúj irodamárka, amely az otthonos megvalósítást ötvözi a modern irodák sajátosságaival. A márka nemrég debütált Magyarországon, aminek köszönhetően öt irodaház is teljesen átalakul.