Kell-e tartanunk a folyamatosan csökkenő áraktól?

2014. 07. 11. szerző: bankmonitor

Júniusban a fogyasztói árak átlagosan 0,3%-kal voltak alacsonyabbak, mint 2013 azonos időszakában. A háztartási árszínvonal így már zsinórban harmadszor csökkent az egy évvel korábbi szinthez képest. Az árak csökkenésével párhuzamosan pénzünk vásárlóereje növekszik. Mindenki örül, igaz? Azonban az úgynevezett deflációs spirál – a fogyasztói árak folyamatos csökkenése következtében fellépő gazdasági visszaesés – kialakulása esetén hamar megüthetjük a bokánkat. Utánajártunk, mennyire valószínű ez a forgatókönyv!

Az elmúlt évben a tartós fogyasztási cikkek, a ruházkodási cikkek, az élelmiszerek valamint a háztartási energia ára csökkent, mialatt a szolgáltatások, a szeszes italok, a dohányáruk és az üzemanyagárak drágultak.  A rezsicsökkentésnek köszönhetően legjobban a háztartási energiaárak mérséklődtek 12,3%-kal. Azonban akadt kivétel is az átlagos árcsökkenés ellenére: a szeszes italok és a dohányáruk 7%-ot meghaladóan drágultak.

kiadasiszerkezet_20140711

Az árszínvonal csökkenése, azaz a defláció kedvező hatása, hogy reálértéken az egy évvel ezelőtt megtakarított
pénzünk többet ér, mint korábban. Ez alapján mindenki azt szeretné, hogyha az árak megállíthatatlanul esnének, hiszen akkor később arányaiban többet tudnának vásárolni. De akkor a Jegybank az inflációs célkövetés jegyében, az árstabilitás érdekében miért éppen 3%-os középtávú inflációs célt határozott meg?

Miért veszélyes hosszú távon az árcsökkenés?

A defláció legnagyobb veszélye abban rejlik, hogy egy önmagát gerjesztő folyamat, mely komoly gazdasági visszaeséssel jár.

deflaciosspiral

  1. Deflációs környezetben, azaz tartósan csökkenő árak mellett a lakosság elhalasztja kiadásainak egy részét, annak reményében, hogy néhány hónappal később ugyanazt a terméket alacsonyabb árcédula mellett vásárolja meg.
  2. A visszaeső értékesítési volumen hatására csökken a vállalatok jövedelmezősége, ezért elállnak beruházási terveiktől.
  3. Nincs szükség az eddig előállított termékek és szolgáltatások szintjére (mennyiségére), így megindul a gyártókapacitások és a munkaerő leépítse.
  4. Mivel alacsonyabb foglalkoztatási szint mellett is elő lehet állítani a kereslet kielégítéséhez szükséges javakat, ez elbocsátásokhoz vezet, ami a munkanélküliség növekedését eredményezi.
  5. A keresőképesek számának csökkenése alacsonyabb rendelkezésre álló, azaz fogyasztásra elkölthető jövedelmet eredményez, tehát lecsökken a fizetőképes kereslet.
  6. Az alacsonyabb kereslet az árak csökkenését vonja maga után.
  7. A kör bezárul, a hatások egymást erősítik, a gazdaság teljesítménye visszaesik (csökken a jólét és a GDP).

Szerencsére fellélegezhetünk, ugyanis hazánkban a legtöbb jel arra mutat, hogy a fenti folyamat (Japánnal ellentétben) nem fog megvalósulni, mivel:

  • Az idei GDP növekedés az MNB legfrissebb előrejelzése szerint bőven 2% fölé várható
  • Az alacsony kamatkörnyezet fogyasztás ösztönző hatású (továbbá nagy valószínűséggel még nem értünk el az alapkamat-csökkentési sorozat végére, a kamatvágás újabb munícióval látná el a belső keresletet)
  • A negatív előjelű inflációs adathoz jelentős mértékben hozzájárult a rezsicsökkentés, azaz kormányzati beavatkozás
  • Az árak csökkenéséért nem recessziós környezet a felelős
  • A foglalkoztatottak száma majdnem 200 ezer fővel bővült 
  • A bruttó átlagkeresetek 2,4%-kal emelkedtek
  • Az ipari termelés a KSH előzetes becslése szerint közel 10%-kal nőtt májusban 

Maradt benned kérdés? Véleményed van? Szívesen látjuk! Szólj hozzá írásunkhoz lentebb, vagy írj a jobb oldalon található “Kérdezz tőlünk” felületen! Mindenkinek válaszolunk.

Címkék:

Szólj hozzá te is

Az email címet nem tesszük közzé.


Szakértői cikkek

Személyi kölcsön tudnivalók

A cikksorozat támogatója logo

A Bankmonitor

Velünk időt és pénzt spórolhatsz mert nem kell bemenned egyesével minden bankba. Kalkulátorainkkal összehasonlíthatod a lakossági és vállalati pénzügyi termékeket és a döntésben személyesen is segítünk.

A Bankmonitor Csapata

Szakértői cikkek

Lakáshitel tudnivalók

A cikksorozat támogatója logo

Kapcsolódó tartalmak

A párnacihánál biztosabb helyet is találhatsz a pénzednek!

2018. 04. 26.

Az alacsony kamatok következtében sokan döntenek úgy, hogy a bankszámlájukon hagyják a felhasználatlan pénzösszegeket, vagy éppen készpénzben tartják azt. Ennek nyilvánvalóan megvannak a biztonsági kockázatai, ráadásul nem feledkezhetünk meg a...

Mindenünket elviszi az infláció?

2018. 03. 15.

Alattomos az infláció, mert szinte észre sem vesszük, de két évtized után könnyedén elviheti a pénzünk értékének közel felét. Egy egyszerű példán mutatjuk be, hogy mennyire kell odafigyelni az áremelkedésre....

Havi 5000-ből milliomossá teheted a gyermeked

2018. 03. 11.

Sok megkeresést kapunk mostanában érdeklődőktől, hogy miként tudnának a gyermeküknek nagyobb megtakarítást összegyűjteni. Érthetetlen módon először egy bankszámla ugrik be nekik, miközben ott van a Start-számla és a babakötvény, amivel...

Az eszközárak elszállása fenyegetőbb, mint az infláció?

2018. 02. 03.

Az infláció nagyon sokáig az egyik legfontosabb mutató volt a jegybankok számára, azonban az elmúlt évtizedekben az intézkedéseket irányító összefüggések gyökeresen megváltoztak. Egyre inkább az extrém eszközárak időközönkénti kialakulása okozza...

Blogajánló

  • alapblog

    Párbeszéd a gazdaságról 9.

    Újraindítjuk az MNB-vel és az Inforádióval közös, Párbeszéd a gazdaságról című sorozatunkat. Az első adást ma este hallgathatják meg az Inforádión, 19.00 órai kezdettel. Ebben...

  • Lakásfókusz

    Már az irodában is otthon érezhetjük magunkat

    A munkahelyünkre igencsak ritkán gondolunk úgy, mint egy nyugodt, otthonos helyre, ahová a kötelességeinken túl is szívesen járunk be. Ezen kíván változtatni a myhive nevű vadiúj irodamárka, amely az otthonos megvalósítást ötvözi a modern irodák sajátosságaival. A márka nemrég debütált Magyarországon, aminek köszönhetően öt irodaház is teljesen átalakul.