A járvány miatt, aki csak teheti, kerüli a személyes ügyintézést, ez pedig különösen népszerűvé teszi a digitális bankolást és az online ügyintézést. A Bankmonitor szakértői ezért utánajártak, hol és milyen módon lehet jelenleg otthonról bankszámlát nyitni. Az online ügyintézés mellett azonban az is nagyon fontos, hogy milyen támogató anyagok, segédletek érhetők el a pénzintézet honlapján, amelyek segítséget nyújthatnak az ideális számlacsomag kiválasztásában.
Ma már a hétköznapi élet elengedhetetlen kelléke egy bankszámla, éppen ezért egyáltalán nem mindegy, milyen csomagot választ az ember. Az elérhető szolgáltatások minőségi és ára mindig is nagyon fontos volt, a járvány kitörése óta azonban az is számít, hogy a számlanyitást, a megbízásokat el lehet-e intézni otthonról.
Mit lehet megtudni az egyes pénzintézetek honlapjáról?
Valamennyi bank honlapján részletes leírás, tájékoztatás található az egyes számlacsomagokról. Legtöbbször a számla díjait tartalmazó hirdetmény mellett szöveges leírások is fellelhetők, sőt, több pénzintézet a számla ismertetőjében arra is iránymutatást nyújt, hogy melyik társadalmi csoport – fiatalok, nyugdíjasok, magas jövedelműek – számára lehet ideális az adott csomag.
Sokan azonban arra is kíváncsiak, hogy a saját bankolási szokásaik alapján melyik csomag lenne az ideális választás és az mennyibe kerülne havonta. Ennek megfelelő bankspecifikus számlakalkulátorral azonban már nem rendelkezik valamennyi pénzintézet: a Budapest Bank, a CIB Bank, az ERSTE Bank, a Gránit Bank, a K&H Bank, a MagNet Bank, valamint a Raiffeisen Bank honlapján van kalkulátor, amely segít a megfelelő csomag kiválasztásában és megmutatja a számlaköltségeket.
Az OTP Banknak volt korábban számlakalkulátora, azt azonban az ügyfeleknek csupán kis része használta, ezért megszüntették. Ez a magatartás – a számlát igénylő ügyfelek részéről – nem volt túl szerencsés, érdemes ugyanis a valós pénzügyi szokásoknak megfelelő számlát és annak költségét minél pontosabban, egy kalkulátor segítségével megismerni.
Az egyes bankok kalkulátorai azonban természetesen csak saját számlacsomagjaik díjait mutatják meg. Így a különböző banki ajánlatokat nem lehet velük összehasonlítani. Éppen ezért első lépésként jobban megérheti egy összehasonlító oldalon kalkulálni és valamennyi bank ajánlatát megismerve választani. Például a Bankmonitor Bankszámla Kalkulátora 14 bank aktuális ajánlata közül mutatja meg az érdeklődők számára a megadott szokásoknak leginkább megfelelőket.
Hirdetés
Hirdetés
Hol lehet online számlát nyitni?
A legolcsóbb csomag kiválasztása mellett egyre lényegesebb az is, hogy mennyire kényelmesen és biztonságosan lehet megnyitni a kiválasztott számlát. Jelenleg valamennyi banknál leadhatja a kiválasztott számlára érdeklődését az ügyfél, illetve feltehet a honlapon kérdéseket a csomaggal kapcsolatban. Ez nem jelent feltétlenül online számlanyitást, ettől függetlenül érdemes a honlapon leadni az érdeklődést, így minden részletet megtudhat bárki a számláról anélkül, hogy a fiókba be kellene mennie. Sőt, sok esetben időpontot is lehet foglalni, elkerülve a fölösleges várakozást a fiókban.
Ténylegesen online számlát nyitni ezeknél a bankoknál lehet:
- Budapest Bank
- CIB Bank (itt a Bankmonitoron keresztüli igénylést vizsgáltuk meg)
- Gránit Bank
- K&H Bank
- MagNet Bank
- MKB Bank
- OTP Bank
- UniCredit Bank
Az UniCredit Bank esetében azonban a számlanyitást kizárólag bankfiókban lehet befejezni, online csak elkezdeni lehet a folyamatot. A Budapest Bank, CIB Bank, K&H Bank, MagNet Bank és az MKB Bank esetében pedig csak akkor lehet online megnyitni a számlát, ha az érdeklődő még nem ügyfele az adott pénzintézetnek, míg a Takarékbanknál kizárólag a pénzintézet meglévő ügyfelei élhetnek ezzel a lehetőséggel.
Az online számlanyitások folyamata között is komoly eltérések vannak, egyáltalán nem mindegy például, hogyan tudja azonosítani magát az érdeklődő.
Hogyan azonosíthatjuk magunkat számlanyitáskor?
Általános megoldás a személyes ügyfél-azonosítás, amikor ténylegesen egy banki tanácsadó ellenőrzi az igénylő okmányait és végzi el az azonosítást. Ez a megoldás azonban azt is jelenti, hogy teljes egészében nem vihető végig az online számlanyitási folyamat. Ez érthető, hiszen be kell menni legalább egyszer a bankfiókba.
A személyes ügyintézést azonban azon ügyfelek is igénybe tudják venni, akiknek nincsenek meg a megfelelő technikai feltételeik – megfelelő sávszélességű internet; kamerával és hangszóróval ellátott számítógép, mobilkészülék; megfelelő operációs rendszerrel ellátott készülék -, ezek nélkül ugyanis nem fog működni az online számlanyitás.
A tényleges online számlanyitás általában egy videohíváson keresztül történik, ennek keretében azonosítja be a bank az igénylőt. Nem mindegy azonban a videóhívás formája.
- Létezik olyan hívás, amikor ténylegesen videón keresztül beszélget az igénylő egy bank tanácsadóval – ezt nevezhetjük valós idejű hívásnak is. Mivel ehhez szükséges egy banki tanácsadó is, ezért nem lehet a hívást bármikor elindítani. Az egyes pénzintézetek megadják azt az időintervallumot, amikor a banki ügyintéző elérhető videóhívás keretében. Ezt a megoldást alkalmazza a Budapest Bank, a K&H Bank, a MagNet Bank, az MKB Bank, az OTP Bank és a Takarékbank is és ez a megoldás választható a Gránit Banknál is.
- A másik megoldás esetében az igénylő videórögzítést csinál, amely keretében a személyes okmányokat is bemutatja. A rögzítéshez azonban nincs szükség banki tanácsadóra, a felvett anyagot utólag ellenőrzi le a pénzintézet munkatársa. Ez azt is jelenti, hogy a „hívást”, rögzítést bármikor megteheti az igénylő – akár hétvégén, vagy késő este is -, az ellenőrzést pedig később munkaidőben elvégezheti a banki tanácsadó. Ezt a megoldást alkalmazza a CIB Bank – ha Bankmonitoron keresztül történik a számlanyitás – és ez választható a Gránit Banknál is. Hátránya is lehet ennek a megoldásnak: mivel nincs valós idejű beszélgetés, ezért egy esetleges hibáról – például nem látszik az okmány rendesen – is csak utólag értesülhet az ember.
- A CIB Bank és a Gránit Bank nem valós idejű videoazonosításon keresztül történő számlanyitás folyamata között is jelentős lehet az eltérés. A CIB Banknál ebben az esetben egy korlátozott használatú számla nyílik meg – havi 300 ezer forint összeghatárig lehet készpénzt felvenni, nem lehet 10 millió forintnál nagyobb összeget egyszerre elutalni és EU-n kívüli tranzakción nem bonyolíthatók le -, ezeket a korlátokat személyesen azonban fel lehet oldani a bankfiókban.
A Gránit Banknál teljes értékű számla nyílik nem valós idejű vieoazonosítás esetén is. Ugyanakkor ilyen módon számlát kizárólag chip-es személyi igazolvánnyal rendelkezők nyithatnak a Gránit Banknál. Azoknak más megoldást szükséges választaniuk, akik még nem ilyen a személyazonosító okmánnyal rendelkeznek.