Mennyivel is drágultak az árak? Mindenkinek más lehet az infláció

2017. 06. 03. szerző: bankmonitor.hu

Nagyon gyakran találkozhatunk az inflációs mutatóval, ami azt hivatott mérni, hogy egy adott időszak alatt mennyivel változtak az árak. Annak ellenére, hogy milyen fontos mutatóról van szó, az árváltozás mérésének megvannak a maga nehézségei. Sokszor azt érzékelhetjük, hogy az általunk vásárolt termékek köre a tényleges árváltozás nagyobb volt, mint amennyit az inflációs mutató jelzett. Az Alapblog írásában pont annak járt utána, hogy mennyire számít hitelesnek a hivatalos infláció és miből adódhat ez az eltérés.

A Központ Statisztikai hivatal rendszeresen közzéteszi az árakra vonatkozó becsléseit, például a legutóbbi adat szerint áprilisban a tavalyihoz képest 2,2%-kal nőttek az árak. Az infláció több szempontból kiemelt mutató, hiszen ehhez lehet mérni a megélhetési, fogyasztási költségek változását, de a befektetéseknél is fontos, hiszen mindenki legalább a vagyon vásárlóértékét szeretné megőrizni.

A mutató mérése azonban felvet kérdéseket, hiszen az árváltozást egy ún. fogyasztói kosáron mérik, amiben az átlagos fogyasztó által vásárolt termékek, szolgáltatások szerepelnek. Pontosan ez az inflációs mutató legnagyobb problémája is, hiszen így minden fogyasztói csoport számára más és más lehet a vásárolt termékek, szolgáltatások köre így a tényleges árváltozás is.

Az Alapblog szerzője a saját, egyébként átlagosnak tűnő fogyasztói kosarának árváltozását hasonlította össze a hivatalos inflációs mutatóval. A legóvatosabb számítás szerint 1,81%-os, míg a realista számítás szerint 2,41%-os volt a személyes infláció, ami alacsonyabb a hivatalos statisztikában megjelenő 2,7%-os érték. A lehetséges eltérés miatt mindig érdemes a saját fogyasztói kosarunkat figyelembe venni és így meghatározni a befektetések körét, mert így érdemi esélyünk lehet reálhozamot elérve megfelelni a felpörgő infláció és az alacsony kamatok által támasztott kihívásoknak. A részletekért érdemes elolvasni az Alapblog „Infláció a gyakorlatban” című írását.

Címkék:

Szólj hozzá te is

Az email címet nem tesszük közzé.


Szakértői cikkek

Személyi kölcsön tudnivalók

A cikksorozat támogatója logo

A Bankmonitor

Velünk időt és pénzt spórolhatsz mert nem kell bemenned egyesével minden bankba. Kalkulátorainkkal összehasonlíthatod a lakossági és vállalati pénzügyi termékeket és a döntésben személyesen is segítünk.

A Bankmonitor Csapata

Szakértői cikkek

Lakáshitel tudnivalók

A cikksorozat támogatója logo

Kapcsolódó tartalmak

Hogy lehetne a lakásáfával kedvezni a családoknak?

2018. 05. 19.

A lakáspiacon, főként Budapesten a befektetői kereslet dominált, mielőtt a saját célra vásárlók is vásárlásba kezdtek volna. Igen ám, de ez együtt jár a lakásárak nagyfokú emelkedésével is, így a...

Ideje izgulni a következő válság miatt?

2018. 05. 12.

1980 óta 4 nagyobb gazdasági visszaesés is volt a világgazdaságban, a legutóbbi és egyben legtöbb országot érintő recesszió pedig 10 éve ütött be. Az eseményeket figyelve felmerül a kérdés, hogy...

Mégis milyen befektetést érdemes választani?

2018. 05. 05.

Egy alapkezelő szemszögéből mindig más a világ, és ezt be is bizonyította a Citadella Alap portfólió menedzserével, Zsiday Viktorral készített interjú. Ő úgy látja, hogy nagyon nehéz jelenleg a befektetési...

Fektess a kiváló cégekbe – Na de hogyan?

2018. 04. 28.

A vállalati felvásárlásokat fokozott figyelemmel szokták kísérni a befektetők, hiszen a pénzügyi logika alapján azt várjuk, hogy a létrejövő nagyobb vállalat plusz előnyöket lesz képes felmutatni. Igen ám, de a...

Blogajánló

  • alapblog

    Észt tervek

    Csökkentsük az állami alkalmazottak számát 50%-kal, a köztársasági elnököt csak egy ciklusra lehessen megválasztani, legyen még függetlenebb a bíróság. 28 ismert észt üzletember összeállt és...

  • Lakásfókusz

    Már az irodában is otthon érezhetjük magunkat

    A munkahelyünkre igencsak ritkán gondolunk úgy, mint egy nyugodt, otthonos helyre, ahová a kötelességeinken túl is szívesen járunk be. Ezen kíván változtatni a myhive nevű vadiúj irodamárka, amely az otthonos megvalósítást ötvözi a modern irodák sajátosságaival. A márka nemrég debütált Magyarországon, aminek köszönhetően öt irodaház is teljesen átalakul.