Betöltés

Mennyivel is drágultak az árak? Mindenkinek más lehet az infláció

szerző: Bankmonitor
2017-06-03

Nagyon gyakran találkozhatunk az inflációs mutatóval, ami azt hivatott mérni, hogy egy adott időszak alatt mennyivel változtak az árak. Annak ellenére, hogy milyen fontos mutatóról van szó, az árváltozás mérésének megvannak a maga nehézségei. Sokszor azt érzékelhetjük, hogy az általunk vásárolt termékek köre a tényleges árváltozás nagyobb volt, mint amennyit az inflációs mutató jelzett. Az Alapblog írásában pont annak járt utána, hogy mennyire számít hitelesnek a hivatalos infláció és miből adódhat ez az eltérés.

A Központ Statisztikai hivatal rendszeresen közzéteszi az árakra vonatkozó becsléseit, például a legutóbbi adat szerint áprilisban a tavalyihoz képest 2,2%-kal nőttek az árak. Az infláció több szempontból kiemelt mutató, hiszen ehhez lehet mérni a megélhetési, fogyasztási költségek változását, de a befektetéseknél is fontos, hiszen mindenki legalább a vagyon vásárlóértékét szeretné megőrizni.

A mutató mérése azonban felvet kérdéseket, hiszen az árváltozást egy ún. fogyasztói kosáron mérik, amiben az átlagos fogyasztó által vásárolt termékek, szolgáltatások szerepelnek. Pontosan ez az inflációs mutató legnagyobb problémája is, hiszen így minden fogyasztói csoport számára más és más lehet a vásárolt termékek, szolgáltatások köre így a tényleges árváltozás is.

Az Alapblog szerzője a saját, egyébként átlagosnak tűnő fogyasztói kosarának árváltozását hasonlította össze a hivatalos inflációs mutatóval. A legóvatosabb számítás szerint 1,81%-os, míg a realista számítás szerint 2,41%-os volt a személyes infláció, ami alacsonyabb a hivatalos statisztikában megjelenő 2,7%-os érték. A lehetséges eltérés miatt mindig érdemes a saját fogyasztói kosarunkat figyelembe venni és így meghatározni a befektetések körét, mert így érdemi esélyünk lehet reálhozamot elérve megfelelni a felpörgő infláció és az alacsony kamatok által támasztott kihívásoknak. A részletekért érdemes elolvasni az Alapblog „Infláció a gyakorlatban” című írását.

Címkék:

Szólj hozzá te is

A Bankmonitor szakértői törekednek a fórumban felmerülő kérdésekre maximálisan pontos választ adni. Ennek következtében ha egy kérdés megválaszolásához pénzügyi területen kívüli (pl. mélyebb jogi) ismeretek is szükségesek, nem minden esetben tudjuk rövid időn belül vállalni a válaszadást. Köszönjük a megértést!

Az email címet nem tesszük közzé.


Szakértői cikkek

Mobilfizetési megoldások

A cikksorozat támogatója logo

A Bankmonitor

Velünk időt és pénzt spórolhatsz mert nem kell bemenned egyesével minden bankba. Kalkulátorainkkal összehasonlíthatod a lakossági és vállalati pénzügyi termékeket és a döntésben személyesen is segítünk.

Kapcsolódó tartalmak

A Mol erősíti piacvezető helyzetét

2018. 10. 20.

Nemrég szólt arról a hír, hogy a Mol két üzemanyagtöltő állomást vett át a Lukoiltól. Hogy mégis miért fontos ez a hír? Természetesen szimbolikus jelentőséggel bír, hiszen a világ egyik...

Így hallgatnak a jegybankok

2018. 10. 13.

A fogyasztói árinfláció a jegybankok szerint rendben van. Vagyis talán ennek köszönhető, hogy ölbe tett kézzel nézik, ahogy az árak emelkednek. A 2000-es évek közepén, még a 2008-as válság előtt...

Ez a jövő vár a magyarokra

2018. 10. 06.

A 2008-ban megtapasztalt nagy egyensúlytalanságok megszűntek Magyarországon és egy hirtelen összeomlás réme elég elképzelhetetlennek látszik. Azonban a gazdasági növekedés mértékének fennmaradását sokan egyre kevésbé tudják elképzelni. Köztük van a Citadella...

A világ és benne Hazánk egy hitelminősítő szemével

2018. 09. 29.

A Fitch a 3 legnagyobb és legismertebb hitelminősítő egyike. A cég Nyugat-Európa osztályán dolgozó, a portugál és a francia hitelbesorolásért felelő vezető elemzője, Kiss Gergely Balásy Zsoltnak adott interjút. Így...

Blogajánló

  • alapblog

    Dolce vita!

    Születéskor várható élettartam Európában: Svájc 83,7 Spanyolország 83,5 Olaszország 83,4 Munkával töltött évek száma: Svájc 42,5, Spanyolország 35,1, legutolsó Olaszország 31,6. Forrás: Vakmajom a Facebookon

  • Lakásfókusz

    Már az irodában is otthon érezhetjük magunkat

    A munkahelyünkre igencsak ritkán gondolunk úgy, mint egy nyugodt, otthonos helyre, ahová a kötelességeinken túl is szívesen járunk be. Ezen kíván változtatni a myhive nevű vadiúj irodamárka, amely az otthonos megvalósítást ötvözi a modern irodák sajátosságaival. A márka nemrég debütált Magyarországon, aminek köszönhetően öt irodaház is teljesen átalakul.