Nem úgy változik a bankkártyás fizetés, ahogy várható volt

Nem úgy változik a bankkártyás fizetés, ahogy várható volt
Hirdetés
Hirdetés

Cikk2019-09-11 Frissítve: 2019-09-13
 

12 hónappal elhalasztották a bankok számára az úgynevezett erős ügyfélhitelesítés bevezetését akkor, ha az EU-n belül vásárolnánk az interneten bankkártyás fizetéssel. De mit jelent ez a bankszámla-tulajdonosok, a bankkártyával fizetők számára? Illetve mi az, ami mégis változik szeptember 14-től?

A bankkártyás fizetést szeretné az Európai Bankhatóság biztonságosabbá tenni azzal, hogy a bankkártyákkal kezdeményezett elektronikus e-kereskedelmi fizetéseknél úgynevezett erős ügyfélhitelesítést tesz kötelezővé. Erre azonban a bankok egyelőre nem készültek fel technikailag, ezért az MNB 12 hónappal elhalasztotta a változtatás bevezetését. Ezen kívül a hagyományos üzletekben történő érintős fizetésben is szigorítanának, mégpedig úgy, hogy csökkentsék az esetleges visszaélések esélyét.

De miről is lenne szó? Az előbbi a gyakorlatban azt jelenti, hogy az EU-n belüli tranzakciók esetében a fizetési felületen a bankkártyán található információkon túl (bank neve, bankkártya tulajdonosának neve, bankkártya-szám, CVV/CVC kód, kártya lejártának dátuma) meg kell majd adnunk egy egyedi biztonsági kódot is, amit az adott tranzakcióhoz kapcsolódóan generál a bankunk. Ezt a mobiltelefonunkra kapjuk majd meg.

Az, hogy mi lesz a mobilos azonosítás formája – SMS, beolvasható színes vizuális kód, QR-kód vagy éppen a banki applikáción át érkező push notification üzenet -, pénzintézetenként különbözik majd. Bármelyikről is legyen azonban szó, mobiltelefonra mindenképp szükségünk lesz. 

Hirdetés

Hirdetés

Mi változik és mi nem szeptember 14-től?

Fontos, hogy a szigorúbb ügyfélazonosítás kizárólag az interneten történő bankkártyás fizetés esetében nem változik, ezt halasztották el 12 hónappal,  a hagyományos üzletekben történő érintéses fizetésnél szeptember 14-től életbe lép a szigorúbb ügyfélazonosítás.  

Hogyan változik az érintéses fizetés?

A mindennapokban is érzékelhető változást jelenthet számunkra az, hogy a boltokban történő bankkártyás fizetéseknél új biztonsági eljárást vezetnének be. Jelenleg az érintéses bankkártyás fizetéseknél 5 ezer Ft összeghatár alatt nem szükséges PIN kódot megadnunk, ám ez változhat. A jövőben 150 euró (kb. 48.000 Ft) kumulált érték elérésekor a rendszer PIN kódot kér majd, így ha egy kártya illetéktelen kezekbe kerül, a legrosszabb esetben is ekkora összegű kár érheti a kártyatulajdonost. (Feltéve persze, hogy a PIN-jét nem kaparintották meg.) Nem feltétlenül kell azonban elérni a csaknem 50.000 Ft-os kumulált értékhatárt ahhoz, hogy egyszer csak PIN-kód kelljen a fizetéshez, ugyanis minden ötödik érintéses fizetés után ismét azonosítót kér majd a POS terminál.

Mit kell tennünk nekünk?

Ahhoz azonban, hogy ez működjön, nekünk is lehet teendőnk. A kártyabirtokosoknak ugyanis aktiválniuk kell – már ha ezt korábban nem tették már meg – az erős ügyfél-hitelesítést lehetővé tévő biztonsági szolgáltatásokat, amely bankonként eltérő lehet: sms-kód, QR-kód vagy egyéb üzenet. Ezt egyébként mobilalkalmazáson, internetes banki felületen, telefonos ügyfélszolgálaton vagy személyesen bármelyik bankfiókban is megtehetik.

Ha már foglalkoznunk kell a bankkártyánkkal és a bankszámlánkkal, akkor érdemes lehet ellenőrizni, hogy nem fizetünk-e a kelleténél többet a bankszámlánkért, főleg azért, mert találni 2 évig ingyenes terméket is a piacon. Ráadásul más-más bankszámla lehet jó egy nyugdíjasnak, egy diáknak, vagy éppen egy magas jövedelmű és egy minimálbéres ügyfélnek. A teljes kínálatot az alábbi bankszámla kalkulátorral tekintheted át:

Hirdetés
Hirdetés