Prémium bankkártyára vágyik a magyar

Prémium bankkártyára vágyik a magyar
Hirdetés
Hirdetés

Cikk2014-10-27
 

Ügyfélként ki ne szeretné, ha bankja kicsit odafigyelne rá? Ki ne szeretné, ha a pénzintézetek nem csak bankválasztás előtt versengenének a kegyeiért, hanem odafigyelnének rá régi ügyfélként is? Ha elhalmoznák különféle kedvezményekkel, ingyenes szolgáltatásokkal, visszatérítésekkel? Ezt a vágyunkat a jelek szerint egyre több bank ismeri fel. A különleges szolgáltatásokat kínáló prémium bankkártyák piaca ugyanis egyre nő.

Meglepő felmérési eredményeket tett közzé nemrégiben a CIB Bank. A pénzintézet szerint a bankkártya tulajdonosok között egy esztendő alatt 16 százalékkal nőtt a prémium bankkártyát használó ügyfelek aránya. Ennél is meglepőbb, hogy eddig ugyan a magasabb jövedelmi kategóriába, azaz nettó 300 ezer forintos havi jövedelmet elérő ügyfelek körében voltak népszerűek a prémium bankkártyák, a növekedés motorját ebben a piaci szegmensben már a nettó 100-150 ezer forintos havi jövedelemmel rendelkezők jelentették. Bár a felmérésben csak egy bank, a CIB adatai szerepelnek, biztosra vehető, hogy más bankoknál is hasonló folyamtok játszódnak le. Erre utal, hogy az Európában piacvezető kártyatársaság a Mastercard adatai szerint jelenleg nem kevesebb, mint 14 magyar bank bocsát ki prémium bankkártyát.

De vajon pontosan mitől prémium egy bankkártya és mitől nő a népszerűsége. A prémium bankkártyák fontos ismérve, hogy a mezei plasztikoknál sokkal több szolgáltatásra és kedvezményre jogosítják fel tulajdonosaikat. Igaz, ezen juttatások fejében magasabb éves díjat is kell fizetni, ami prémium kártyák esetében kategóriától függően 20-30 ezer forint is lehet. A bank szempontjából az üzlet azonban nem a magasabb éves díjban rejlik, hanem abban, hogy a kedvezményekre hajtó prémium kártya tulajdonos az átlagosnál aktívabban használja a kártyát és azzal a felmérések szerint egy átlagos ügyfélnél átlagosan kétszer többet költ. Ezen kívül előny lehet a bank számára az is, hogy a tehetősebb, magasabb jövedelmű ügyfeleket a kínált kedvezményekkel magához tudja csábítani és őket ügyfelei sorában ott is tudja tartani. Mindezek alapján nem meglepő, hogy a bankok ádáz versenyt vívnak atekintetben is, hogy melyikük prémium kártyája tudja a legtöbb kedvezményt nyújtani.

Az tehát világos, miért érdekeltek a bankok a prémium bankkártya üzletben, de ugye hiába a kínálat, ha nincs hozzá kereslet! A kereslet pedig, mint az a már említett számokból is látható egyre bővül. Az csak az érme egyik oldala, hogy a prémium bankkártyás ügyfél különlegesnek, egy „elit klubhoz” tartozónak vallhatja magát. Ennél sokkal kézzelfoghatóbb indok az ügyfelek részéről, hogy a prémium bankkártya használatával konkrét gazdasági előnyökre lehet szert tenni. Hogyan? Vegyünk egy példát. A piacon található prémium bankkártyák közül válasszunk ki egyet. Kezdjük a névsor elején található AXA Bank World Mastercard bankkártyájával és lássuk, mit tud ez a plasztik.

Az ügyfél számára legvonzóbb tulajdonság, amit egyébként csak hitelkártyák nyújtanak, hogy a vásárlásainknak akár 5 százalékát is visszakaphatjuk, ha ezt a kártyát választjuk. Ehhez azonban nem keveset, legalább havi 160 ezer forintot kell a bankkártyával vásárolnunk. Cserében a bankkal szerződésben lévő kereskedők (ezek köre negyedévente változik) automatikusan 5 százalék kedvezményt adnak, amennyiben náluk vásárolunk. Ha nem érjük el a 160 ezer forintos havi limitet, hanem csak 100 ezer forintot, akkor a kedvezmény 3 százalékra csökken, 50 és 100 ezer forint közötti költés esetén a kereskedelmi partnerek már csak 1 százalékos kedvezményt biztosítanak, 50 ezer forint alatti költés esetén pedig ugrik a kedvezmény.

A készpénzt favorizálók országában újabb előnyt jelenthet, hogy a kártya birtokosa ugyancsak attól függően, hogy mennyit költ a kártyával, bármely hazai vagy külföldi ATM-ből ingyen vehet fel készpénzt. Ha havonta legalább 160 ezer forintot költünk a kártyánkkal, akkor 4 alkalom ingyenes készpénzfelvételt kapunk. Újabb pénzspórolási lehetőséget jelent a kártyához járó utas- és egészségbiztosítás, hiszen a kártya birtokosának ezekre sem kell költenie. Az pedig, hogy a plasztikhoz az egyik neves autókölcsönzőnél arany klubtagság is jár már csak hab a tortán. De különleges kiszolgálásra számíthatunk a budapesti Liszt Ferenc Repülőtéren is, ahol a MasterCard VIP Lounge-ban ingyenes étel- és italfogyasztás, dolgozósarok és kényeztető masszázsfotel vár ránk.

A pénzügyi előnyökön túl számos kényelmi szolgáltatás is jár a prémium kártyákhoz. Például ingyen kapunk SMS-t a kártyát érintő tranzakciókról, ha elveszítjük a plasztikot, akkor 48 órán belül sürgősséggel pótolják és kérdéseinkkel a VIP telefonos ügyfélszolgálathoz fordulhatunk.

Példánkban ugyan találomra kiragadtunk egy szolgáltatót, de a piaci kínálatot végignézve megállapítható, hogy a bankok prémium ajánlatai példánkhoz hasonlóak. A kereskedelmi partnerek, a kedvezmények mértéke vagy a kínált egyéb szolgáltatások listája értelemszerűen rendkívül változatos képet mutat, attól függően, hogy az adott bank éppen melyik szolgáltatóval, milyen kedvezményben tud megállapodni.

A Citibank lakossági üzletágának felszámolásának hírére, valószínűleg már sokan kutatják Citi Life hitelkártyájuk megfelelő alternatíváját. Ha továbbra is kiemelt szempont a bankkártyához kapcsolódó változatos pénzügyi kedvezmények köre és a prémium szolgáltatások egész sora, akkor érdemes lehet jobban elmélyedni az AXA Bank által kínált lehetőségekben.

Maradt benned kérdés? Véleményed van? Szívesen látjuk! Szólj hozzá írásunkhoz lentebb, vagy írj a jobb oldalon található „Kérdezz tőlünk” felületen! Mindenkinek válaszolunk.

Hirdetés
Hirdetés