MNB alapkamat 0.90 % EKB alapkamat 0.00 % REGISZTRÁCIÓ

Támadnak a bankkártya csalók! Így védheted meg a pénzed

  • 2016.04.08.
  • szerző: bankmonitor

Csellel megszerzett PIN kód, lemásolt kártya, megbuherált ATM, milliószámra ellopott bankkártya adatok. A média tele van a bankkártya csalásokról szóló híradásokkal. A kétségkívül riasztó hírektől az átlagembernek az az érzése támad, úgy tud legjobban vigyázni a pénzére, ha csak ritkán használja a bankkártyáját. De valóban ilyen súlyos a helyzet?

A legfontosabb hír, hogy a helyzet annyira nem rossz, mint gondolnád. A Jegybank statisztikái alapján egy év alatt durván kétezer milliárd forint értékben vásárol bankkártyával a magyar lakosság és nagyjából 6 ezer milliárd forint készpénzt vesz fel a plasztiklap segítségével. Ezekhez az irdatlan összegekhez képest a visszaélések száma alacsony. A legfrissebb rendelkezésre álló teljes éves adatok szerint a csalók a kibocsátó bankoknak 580 millió forintos, a bankkártyát elfogadó helyeknek pedig 101,5 millió forintos kárt okoztak.

Persze az, hogy arányaiban egyáltalán nem tekinthetők nagynak a bankkártyás csalások, cseppet sem vigasztalja azokat, akiket a csalók megrövidítettek. Nem árt ha tudod, hogy melyek a legelterjedtebb lopási módszerek és hogy miként lehet ezek ellen védekezni. A Jegybank statisztikái szerint a három legelterjedtebb módszer az ellopott kártyákkal történő visszaélés, a kártyahamisítás és az internetes vásárlással okozott kár.

Lássuk, pontosan hogyan dolgoznak a tolvajok és miként lehet védekezni a módszereik ellen.

1. Visszaélés ellopott bankkártyával

A legegyszerűbb talán ez a történet. Ha  ellopják, vagy egyszerűen csak elhagyod a pénztárcádat, amiben benne van a bankkártya is, abból bizony nagy baj lehet. Főleg, ha a tárcában vagy ne adj’ Isten a bankkártyára valahova fel van írva a PIN kód is. Ilyenkor a tolvajnak egyszerű a dolga. Odasétál egy ATM-hez és leemeli a pénzt a kártyáról.

Így védekezhetsz:

A PIN kód védelme kulcsfontosságú. A legjobb, ha fejben tartod. Ha félsz attól, hogy elfelejted, akkor írd fel valahova, de a PIN kódot mindenképpen „álcázd” mondjuk telefonszámnak, amelynek az utolsó négy számjegye maga a kód. Fontos, hogy még az elrejtett PIN kódot se tartsd együtt a bankkártyával mondjuk a pénztárcádban. Ha mégis megtörténik a baj és ellopják a kártyádat, akkor nem árt ha minél előbb letiltatod azt a banknál.

Ehhez persze tudnod kell a kártya adatait és a banki ügyfélszolgálat számát, így ezeket az adatokat is írd fel valahova. Vigyázat! A csalók gyakran a kártya ellopása után valami módon megszerzik a tulajdonos telefonszámát vagy e-mail címét és felkeresik a kártya tulajdonosát. Ilyenkor banki ügyfélszolgálatosnak adják ki magukat és az adatok között a PIN kódot is kérik. Nem árt azonban tudni, hogy a PIN kódot a bank soha, semmilyen formában nem szokta kérni az ügyféltől!

Jó hír, hogy a bankok is figyelik ügyfeleik kártyahasználatát, így ha mondjuk az általad eddig Budapesten használt kártya pár óra múlva mondjuk Bora-Borán tűnik fel, akkor értesítik a tulajdonost. Jó védekezési módszer lehet, ha vásárlási és készpénzfelvételi limitet állítasz be. Ez néha kényelmetlenséget okoz ugyan, ám ha minden elővigyázatosság ellenére is használják a kártyádat, akkor legalább a veszteségeidet mérsékelni tudod.

2. Visszaélés hamisított kártyával

Ebben az esetben a csalók megszerzik a bankkártya adatait, készítenek egy hamis kártyát és azzal vesznek fel pénzt a számláról. A módszerek elég változatosak. Van amikor egy boltban az eladó tünteti el néhány másodpercre a bankkártyát és másolja le annak adatait egy leolvasóval. De az is előfordul, hogy az ATM-et buherálják meg. Kis kamerát rejtenek el rajta valahol, vagy éppen a PIN kód leolvasására az eredeti billentyűzetet lefedik egy másikkal.

Így védekezhetsz:

A legjobb módszer a kártyahamisítás ellen, ha nem mágnes csíkos, hanem chipes bankkártyád van, mert ezt leolvasóval lemásolni nem lehetséges. Szerencsére a magyar bankkártyák nagy többsége ilyen. Ám a chip sem véd a buherált ATM ellen. Itt csak az elővigyázatosság segít.

Nyugodtan mozgasd meg erősen az ATM legfontosabb részeit; a billentyűzetet, a pénzkiadó nyílást, a kártyát befogadó nyílást. Ha minden stimmel, akkor is úgy add meg a PIN kódodat,hogy a kezeddel eltakarod a billentyűzetet. Ha az ATM nem adja vissza kártyát vagy nem ad pénzt, hívd fel a rajta lévő telefonszámot és az intézkedésig ne hagyd ott a gépet. Ne feledd: a PIN kódot senkinek ne add meg, még egy látszólag segíteni akaró embernek se!

3. Online bankkártya csalás

Világszerte és most már Magyarországon is ez a csalásforma a leginkább elterjedt. A lényege, hogy a csalók valamilyen módon a kártyatulajdonostól, vagy egy online üzletből megszerzik a bankkártya adatait, majd ezekkel az adatokkal visszaélve a te kontódkra vásárolnak más online üzletekben.

Így védekezhetsz:

A módszer ellen nem könnyű védekezni, hiszen a szükséges adatokat bankkártya száma, a tulajdonos neve, a lejárat ideje a CVV2 vagy CVC 2 kód (a kártya hátoldalán az aláírás csík mellett található 3 jegyű szám) akár egy fénymásolóval, vagy fényképezőgéppel megszerezhető.

Itt a legjobb védekezési módszer, ha internetes vásárlásaidhoz külön számlát (kártyafedezeti számla) nyitsz, ha a bankodnál létezik ilyen. A másik módszer, ha direkt az online vásárlásokra kifejlesztett internetes kártyát igényelsz. Erre sincs sajnos minden banknál lehetőség, ezért jobb előre tájékozódni.

Az is előfordulhat, hogy tőled lopják el az adatokat. Ez ellen biztonságos internetes böngészővel (a fejlécben a http:// helyett a https:// szerepeljen elsőként), a számítógépet védő vírusirtóval, a keresett üzlet vagy bank webes címének saját kezű begépelésével (nem egy e-mailben vagy egyéb módon kapott linkre kattintással) védekezhetsz a legeredményesebben.

Ha mégis megtörtént a baj

Ha észreveszed, hogy a legnagyobb elővigyázatosság ellenére is tolvajok használták a bankkártyádat, akkor sincs feltétlenül nagy baj.

Ehhez azonban be kell tartanod bizonyos szabályokat. Amint észleled a visszaélést, minél előbb jelenteni kell azt a banknak. Ha ellopták, vagy elveszett a bankkártyád, akkor maximum 45 ezer forintig az ügyfél állja a költségeket. A bankok az esetek zömében a teljes veszteséget magukra vállalják, ha a biztonsági és a letiltási szabályokat betartottad.

Természetesen kivételt képez ez alól, ha például a PIN kódot a kártyára írtad, vagy egy kis cetlire felírva ez is a pénztárcádban lapult a bankkártya mellett.  

Ha megvan a kártyád és a csalók úgy éltek vissza adataiddal, akkor a bank megvizsgálja, hogy nem te magad csaltál-e. Ha ez kizárható, akkor a teljes összeget megtérítik a vizsgálat lezárulta, azaz legkésőbb 60 nap után. 

3 Hozzászólás

  • plutarkhosz 2016-08-03 14:12:44 - Válasz

    “A bankok az esetek zömében a teljes veszteséget magukra vállalják, ha a biztonsági és a letiltási szabályokat betartottad.”

    Nem vállalják magukra, csípőből megvádolnak azzal, hogy hanyagul kezelted az adataidat és nem fizetnek.
    Mehetsz a bíróságra, ami óriási kockázat, mert a bank seregnyi ügyvédet mozgósít.
    Hazudni fognak, ahogy a csövön kifér.

    • bankmonitor.hu 2016-08-03 14:31:53 - Válasz

      Kedves Plutarkhosz! Egy kollégánkkal már történt hasonló eset és a bank magára vállalta a veszteséget. Biztosan bárki tudna ellenpéldát is mondani, mint mindenre.

  • T.Csaba 2017-04-23 13:49:21 - Válasz

    Egy rövid és tanulságos történet:
    A Microsoft fiókomat 2017.04.07-én feltörték. Már maga a tény is felvet 1-2 kérdést. (A világ legismertebb és leggazdagabb számítástechnikai szoftvercége által üzemeltetett fiók biztonsága….stb.) A fiókból megszerezve a korábbi online vásárlásnál tárolt bankkártya adataimmal a biztonsági adatok módosításával (jelszó megváltoztatása, telefonszám és e-mail cím törléssel és új adatok megadásával kb. 2 perc alatt közel 90 e Ft-ot vettek le a bankszámláról (3 db online Xbox játék -FIFA 2017- vásárlásával). Szerencsémre az ügyfélszolgálat tájékoztatott e-mailekben a jogtalan belépésekről, módosításokról, ezért mivel akkor éppen az e-mailjeimet néztem, a netbankba belépve láttam a zárolt összegek között az illegális vásárlásokat. A gyors bankkártya-letiltással megakadályoztam a további vásárlásokat (a napi limit 150e volt az 1x-i ingyenes kp. felvétel miatt). Még aznap rendőrségi feljelentést is tettem. A Microsoft Ügyfélszolgálattal felvettem a kapcsolatot és mivel a MS fiókomat még nem törölték a sikeres beazonosításom után és pár nap igényelbírálás után 2017.04.12-én visszautalták a jogtalan vásárlási összegeket, amely 2017.04.19-én megérkezett a bankszámlámra. A bankkártya-letiltás és az új bankkártya-igénylés közel 14e Ft-os költségét persze elkárolhatom.
    A tanulságok a következők:
    1. Online vásárlásnál használt bankkártya adatokat a vásárlás megtörténte után azonnal töröljük! Inkább mindig adjuk meg minden új vásárlásnál újra az adatokat!
    2. Napi bankkártya limit módosítása célszerű. Állandó limit módosítása célszerű.
    3. Gyakori jelszó módosítás.
    4. Remény, hogy nem az én bankszámlám a célpont.
    Az Erste pénzügyi megfontolásból pár éve változtatott a netbank rendszerén. Korábban már a belépés is további SMS kóddal történt. Jelenleg banki azonosító és jelszó ismeretében bárki beléphet a netbankba a saját bankszámlámra. A banki tranzakciókhoz (utalások, limitmódosítás) továbbra is SMS kódot küldenek a személyes adatokban megadott telefonszámra. Ez jó, de a probléma is itt kezdődik. Ugyanis: A személyes adatokat az azonosító és a jelszó ismeretében bárki, bármikor módosíthatja, ehhez nem küld a bank SMS kódot, tehát, ha valaki be tud lépni és módosítja a telefonszámot és az e-mail címet, akkor az SMS Kártyaőr és az összes ilyen szolgáltatás egy kalap sz..t sem ér. Az új megadott telefonszámra fogja kapni a csaló a tranzakciós SMS-eket, amelyeket jóvá is tud hagyni a netbank felületen keresztül. Ilyen esetben csak a remény marad, illetve talán a gyakran változtatott jelszó segítség lehet.
    Csaba

Szólj hozzá te is

Az email címet nem tesszük közzé.


Blogajánló

  • alapblog

    Régiós szintű munkanélküliég

    A sötétbarna 3% alatti mérték, ami már krónikus munkaerőhiányt jelez. Ez a délnémet régiókra jellemző főleg, ami miatt további elszívóerővel fognak rendelkezni a keleti munkaerőpiacról,...

  • Lakásfókusz

    Már az irodában is otthon érezhetjük magunkat

    A munkahelyünkre igencsak ritkán gondolunk úgy, mint egy nyugodt, otthonos helyre, ahová a kötelességeinken túl is szívesen járunk be. Ezen kíván változtatni a myhive nevű vadiúj irodamárka, amely az otthonos megvalósítást ötvözi a modern irodák sajátosságaival. A márka nemrég debütált Magyarországon, aminek köszönhetően öt irodaház is teljesen átalakul.