Közeledik a karácsony, ezzel együtt az ajándékok beszerzése is hamarosan maximális fokozatba kapcsol, már csak azért is, mert sokan hazai vagy külföldi webáruházakban vásárolnak, ez utóbbiak esetében pedig 4-6 hét is lehet a kiszállítási idő. Az alábbiakban összegyűjtöttünk néhány hasznos tippet, amit ha megfogadsz, kisebb eséllyel jársz pórul.
1. Gyűjts be tapasztalatokat a kiválasztott termékekről
Bármilyen terméket vagy szolgáltatást is akarjunk megvásárolni, igyekezzünk minél több első kézből származó tapasztalatot begyűjteni másoktól. Az online térben szerencsére bőven akad ilyen, így egy-egy termékről sok esetben felhasználók ezrei írják le a véleményüket az árösszehasonlító oldalakon, de akár egy-egy nagyobb webáruház termékoldalain is. Érdemes minél több értékelést elolvasni, közülük pedig főleg a többször is előforduló pozitív és negatív véleményekre koncentrálni. Ha például 200 felhasználóból 50-en azt írják, hogy az adott okosóra akkumulátora kevesebb ideig bírja, mint ahogy azt a termékleírás írja, akkor nagy valószínűséggel lehet a dologban valami. Ha azt látjuk, hogy a zömében 4-5-ös értékelés mellett becsúszik egy-két 1-es is, akkor ez még ne vegye el a kedvünket, nézzük meg inkább, hogy mi volt a probléma. Előfordulhat, hogy valaki egyszerűen nem a számára megfelelő terméket választotta, ezért elégedetlen. És persze mindig van olyan, akinek semmi nem elég jó.
Hirdetés
Hirdetés
2. Ellenőrizd a kereskedőt is!
Az internetes vásárlás talán leghasznosabb hozadéka, hogy pillanatok alatt megnézhetjük, egy konkrét terméket hol, mennyiért vásárolhatunk meg. Az egyik 100 ml-es Hugo Boss parfümöt például egy árösszehasonlító oldal szerint 12 ezer és 18 ezer forintért is meg lehet vásárolni, ami akárhogy is nézzük, 50%-os árkülönbség. Érdemes azonban nem kizárólag az árakat nézni, hanem az üzletek értékeléseit is, amivel megspórolhatunk egy sor későbbi kellemetlenséget magunknak. Kiderülhet például, hogy a kereskedő nagyon lassan szállít, esetlen rendszeresen nem azt küldi, amit az ügyfél megrendelt, de a reklamációk kezeléséről is szerezhetünk információkat. Egy komolyabb értékű vásárlásnál pár ezer forint miatt nem érdemes olyan kereskedőt választanunk, akiről sok rosszat írtak.
Segíthet a kereskedő ellenőrzésében az államilag működtetett fogyasztóvédelmi portál keresője is, ahol ellenőrizheted, hogy az adott vállalkozás követett-e el valamilyen – a fogyasztóvédelmi hatóság, a Gazdasági Versenyhivatal, vagy a bíróság által jogerősen megállapított – jogsértést. Itt egyébként azt láthatjuk, hogy a legtöbb jogsértés nem komoly, általában a tájékoztatás nem volt teljeskörű, az üzletek pedig szinte minden esetben utólag pótolták a hiányosságokat.
A külföldi oldalaknál némileg más a helyzet, itt a piac farkastörvényei tesznek rendet, hiszen elég néhány rossz értékelés például az ebay-en vagy az AliExpressen-en, és máris elbizonytalanodnak a vásárlók. (Ezek ugyanis platformok, amelyeken több tízezer kisebb kereskedő kínálja a portékáját.) Éppen ezért nem ritka, hogy a csomagba egy kis üzenetet is betesznek, miszerint bármilyen problémád van, velük vedd fel először a kapcsolatot, ne pedig negatív értékelést írj.
3. Ne csak az árat, a kiszállítás díjait is nézd!
A hazai online üzletek között általában nincs óriási különbség a kiszállítási díjak között, de előfordulhat az is, hogy valaki ingyenes szállítást vállal, ám maga a termék sokkal többe kerül nála. Éppen ezért célszerű a kiszállítási díjat és a termék árát együttesen nézni. A kiszállítási költség persze változhat aszerint is, hogy házhozszállítást kérünk, esetleg az átvételi pontok vagy automaták valamelyikébe kérjük a csomagot, de a különbség a magyar üzletek között többnyire néhány száz forint szokott lenni. Egészen más a helyzet a külföldi webáruházakkal, ahol a postaköltség akár többe kerülhet, mint maga az áru. A messziről érkező termékeknél azzal is számolni kell, hogy egy sor kereskedő nem szállít Magyarországra, vagy ha igen, akkor ahhoz, hogy még karácsony előtt biztosan megérkezzen a küldemény, bizony tetemes felárat kérnek el.
4. Számolj az áfával és a vámokkal is
Amikor EU-n kívülről (zömében Kínából) rendelsz terméket, akkor azzal is számolnod kell, hogy ebben az esetben a nettó árat fizeted ki, amire rárakodhat a vám és az áfa. Éppen ezért érdemes lehet EU-n belüli raktárból rendelni a távolkeleti termékeket is, ebben az esetben ugyanis nagyobb értéknél sincs vámfizetési kötelezettség. A vám megúszható lehet úgy is, hogy az üzlet által felkínál valamelyik vámmentes szállítási megoldást választjuk, amikor a terméket először egy köztes raktárba szállítják az EU-n belül, ahonnan azután továbbítják a mi címünkre.
5. Azonosítsd be pontosan a terméket!
Egy-egy termék számos változatban lehet elérhető, a mobilok például több színben és memória-méretben is kaphatók, ezek árai pedig különbözhetnek egymástól. Éppen ezért nagyon fontos, hogy a terméket jól azonosítsd be, mert könnyen előfordulhat, hogy az olcsóbban vagy drágábban kínált darab esetleg eltér a többitől.
6. Ne dőlj be a kamu áruházaknak
Hirtelen felugrik egy hirdetés, amelyen éppen ezt a terméket kínálják töredékáron, mint ami után már egy ideje ácsingózol? Nem véletlen, ugyanis számos webáruház üzleti stratégiája az, hogy hirdetéseivel célzottan „támadja be” a potenciális vevőket, és ezzel nincs is önmagában semmi probléma. Viszont ezt a módszert alkalmazza számos kamu webáruház is, amelyek pont úgy néznek ki, mint egy komoly kereskedő, ám itt a kiszemelt márkás termékek akár 30-70%-kal olcsóbbak. Ezek a trükkös áruházak nagyon profik, minden elemükben valódinak tűnnek, ám közös jellemzőjük, hogy egy ideig képesek csak működni, hiszen amikor már sok ügyfél nem kapott semmit a pénzéért, akkor a negatív kommentek miatt radikálisan csökken az eredményességük, míg végül a hatóságok is közbelépnek.
Persze nem kell őket sajnálni, mert sokszor más név alatt később újra indulnak, és keresnek újabb áldozatokat. Hogy mit lehet tenni ellenük? A külföldi, számodra ismeretlen webáruházakkal légy mindig nagyon óvatos, érdemes például megnézni a keresőben, hogy miket írnak róluk. A túlzottan alacsony árakkal egyébként is érdemes vigyázni, különösen akkor, ha márkás termékekről van szó, hiszen például egy nike sportcipőt hogyan tudna valaki 40 ezer Ft helyett 10 ezer Ft-ért adni?
És ami talán a legfontosabb, ismeretlen kereskedőknek soha ne add meg a bankkártya adataidat, mert ha ez rossz kezekbe kerül, akkor többet veszíthetsz, mint a potyára kifizetett árú értéke! Ha már mindenképpen vásárolsz egy ismeretlen helyről, akkor használj például webes bankkártyát, ami egy alszámlához kapcsolódik, ahová mindig annyit pénzt töltesz fel, amennyiért éppen vásárolni szeretnél. Az ilyen tranzakcióknak ráadásul díja sincs, hiszen a saját számlák közötti átvezetés ingyenes.
Megoldás lehet az online vásárlások kezelésére a Revolut kártya is, ami alapesetben ingyenes, így használhatod ezt akár csak az online vásárlásaidhoz, de a PayPal online fizetési rendszer is rendkívül népszerű már jó ideje.
7. 14 napig meggondolhatjuk magunkat
Ha interneten vásárlunk terméket vagy szolgáltatást, akkor a jogszabály 14 napos elállási időt biztosít számodra, ami alatt meggondolhatod magad. Fontos, hogy az elállást nem kell megindokolnod, és az sem kizáró ok, ha hogy a termék egyébként kiválóan működik. Az elállást az adott áruháznál emailben vagy az erre szolgáló űrlap kitöltésével jelezheted, majd a terméket a megfelelő címre kell visszajuttatnod, aminek költsége azonban téged terhel majd. Vannak azonban kereskedők, amelyek ennél is gálánsabbak, és a visszaküldés költségeit átvállalják, ami különösen ruhák és cipők esetében lehet jó üzleti stratégia. Lényeges az is, hogy a kereskedő nem várhatja el a bontatlan csomagolást – kivéve a DVD és CD lemezek esetében -, hiszen a dolog lényege éppen az, hogy a próba során szembesültünk azzal, hogy a termék nem olyan, mint amilyet szerettünk volna.
8. Nem feltétlenül a 0%-os THM-ű áruhitel a legolcsóbb
Ha már hitelre vásárlunk, akkor érdemes a finanszírozásból is a lehető legkedvezőbbet választanunk. Látszólag ilyen lehet egy 0%-os THM-mel kínált áruhitel, hiszen ez azt jelenti, hogy a kölcsönnek semmilyen költsége sincs, vagyis annyit kell végül visszafizetnünk, amennyit felvettünk. Érdemes azonban ilyenkor azt is megnézni, hogy vajon az adott termék ára máshol nem alacsonyabb-e, hiszen semmit nem nyerünk az „ingyen hitellel”, ha cserébe a szükségesnél drágábban vásároltunk. Találtunk például egy 190 cm képátlójú ultra HD felbontású tévét, ami az egyik helyen 1 millió forintba, míg egy másik áruházban 1,7 millió forintba került. Ez utóbbi esetben a 0%-os THM költsége valójában 700 ezer Ft lesz, hiszen emiatt nem választottuk az olcsóbb üzletet, miközben egy 1 millió Ft-os – 5 évre felvett, fix kamatú – személyi kölcsön teljes költsége 200 ezer Ft-nál kezdődik, az átfutási ideje pedig általában 3-5 nap.