Nem gyakran szoktunk részvényekről írni, mert a tapasztalat az, hogy a többség inkább a biztonságosabb vizeken érzi otthonosan magát. Viszont a mai nap különleges, mert Amerikában most megy elsőként tőzsdére a fiatalok kedvence, a Snapchat. Hatalmas az őrület a részvénykibocsátás kapcsán, ezért is gondoltuk, hogy néhány érdekességet összeszedünk a témában.
Aki nem hallott volna még róla, egy viszonylag egyszerű ötletről van szó, ami vírusként terjedt végig a világon. A korszakalkotó megoldás az volt, hogy egy olyan üzenetek, képek és videók megosztására alkalmas felületet hozott létre, amelyben a feltöltött tartalmak rövid időn belül automatikusan törlődnek. A tinédzserek 80%-a Amerikában használja, miközben a Facebook népszerűsége ugyanebben a csoportban fele ekkora.
Aki azt hinné, hogy ez nem olyan nagy dobás, az téved, korunk egyik legnagyobb technológiai cégének tartják a Snapchatet. Sokszor egy lapon emlegetik a Facebook-kal, az viszont a jövő kérdése, hogy valóban olyan pályát tud-e befutni, vagy bukás lesz a vége.
Nézzük a legfontosabbakat:
- a Snapchatet 2011-ben indították útjára (annak idején még Picaboo néven), vezetője Evan Spiegel, aki Stanfordi barátaival rakta össze a céget
- a chatelő app legnagyobb újdonsága az volt, hogy a tartalmak csak rövid életűek és önmagukat törlik, vagyis szinte bármit megoszthatunk, mert az úgysem lesz hosszú életű
- először iOS-re volt elérhető az alkalmazás, amin már 2012 novemberében naponta 20 millió fotót osztottak meg a felhasználók
- a videók megosztásának lehetősége 2012 decemberében indult el, 2015 elején már naponta 2 milliárd videót néztek meg a snapchaten, míg 2016-ban elérték a 10 milliárdos álomhatárt
- a Facebook is szemet vetett viszonylag korán a cégre, 2013 végén 3 milliárd dolláros ajánlatot tettek, amit nagy meglepetésre elutasítottak
- 2016 végén világszerte 156 millió felhasználójuk volt
- működésének bő 5 éve alatt számos újdonsággal rukkoltak elő, a legfrissebb egy Spectacles névre hallgató okosszemüveg, ami a beépített kamerának köszönhetően 10 másodperces videókat készíthetünk
- a nagy népszerűség ellenére továbbra is masszívan veszteséges a cég, 2016-ban 0,5 milliárd dollárt vesztettek (a bevételeik 404,4 millió dollárt értek el)
- már a 2016 végén benyújtott kibocsátási prospektusban is azt írták le, hogy a kiadásaik nagyon gyors ütemben nőnek és kulcsfontosságú, hogy a bevételeiket valamilyen módon felpörgessék
- mindennek ellenére a technológiai cég iránt óriási volt az érdeklődés, az előzetes várakozásoknál is többre értékelik a céget (összehasonlításul a Twitter duplájára)
- a kibocsátási ár 17 dollár körül van részvényenként, amiből most 200 milliót adtak el
- a teljes cég értéke ez alapján megközelíti a 24 milliárd dollárt, miközben a legoptimistább várakozások is 22 milliárdról szóltak
- nehéz elképzelni ekkora összeget, csak összehasonlításul a világ legnagyobb óceánjárójából 23-t tölthetnénk meg csirkemellel, ha ugyanezt az összeget viszont akarnánk látni
- a cég irányítása továbbra is marad a mostani vezetés kezében, a szavazati jogok többségét megtartják maguknak
- szakértők szerint sokan azért vehetnek bele a sztoriba, mert megéri számukra az 50%-os bukás kockázat, ha akár egy új Facebook sikertörténet részesei lehetnek
- pontosan ezért nem elképzelhetetlen, hogy rövid távon a fellegekben lévő értékeltség ellenére is emelkedhet az árfolyam
- végső soron viszont az fog dönteni, hogy miként tudják a rendre veszteséges cégek kihozni a gödörből és nyereségessé tenni
- az még talány, hogy a Facebook vagy a Twitter útját járja majd be, mert előbbi a bevezetéshez képest közel négyszeres árfolyamon mozog, míg utóbbi majdnem kétharmadát elvesztette
- egy híres szakértő, Aswath Damodaran – akinek a könyvéből közgazdászok generációi tanultak – szerint a reális ár a veszteségek miatt valahol 11 dollár körül lehetne, viszont szerinte sokkal inkább egy Facebook típusú cégről van szó, és a nagy befektetői érdeklődés miatt 6 hónap alatt akár duplázódhat is az árfolyam