Számtalanszor leírták már, hogy mi magyarok nem szívesen vásárolunk bankkártyával és ahol csak lehet, készpénzzel fizetünk. Az is unalomig ismert tény, hogy ez a beidegződés sem az államnak, sem a szolgáltatóknak, sem nekünk fogyasztóknak nem jó, ezért mindenki a maga eszközeivel igyekszik változtatni a helyzeten. Most éppen az államon a sor.
A kormány korábban bevezette a tranzakciós illetéket, amelyet minden pénzügyi művelet (készpénzfelvétel, banki átutalás stb.) után fizetnünk kell. Jövőre, ha az Országgyűlés elfogadja a mostani adócsomagban szereplő elképzelést, az elősegítheti a bankkártya használat terjedését Magyarországon. A bankkártyás vásárlások esetén ugyanis lesz egy felső plafon, ez évi 800 forint lenne, amit meghaladva már nem terhelné több illeték a fizetéseket. Még ennél is jobb a helyzet az érintés nélküli kártyák esetében, mert ott az amúgy sem magas illeték felső határa mindössze 500 forint. Az intézkedés miatt a hazai pénzintézetek az érintésmentes kártyák és az azok elfogadására alkalmas terminálok számának növelésében lesznek érdekeltek.
De hol tart most ez a technológia?
A statisztikák szerint két év alatt magától is szép piaci részesedésre tettek szert az érintés nélküli fizetésre alkalmas kártyák, hiszen tavaly már 14 százalékkal több ilyen kártya volt forgalomban, mint 2012-ben, azaz minden ötödik magyar bankkártya alkalmas volt érintés nélküli fizetésre. Ezzel párhuzamosan bővült az új típusú kártyák elfogadására alkalmas helyek száma is: a POS terminálok fele ma már alkalmas érintésmentes fizetésre is.
Miért jó ez a fogyasztónak?
Az érintésmentes fizetés elsősorban kis összegű, 5 ezer forint alatti vásárlásoknál ajánlott. A bankkártyába épített ún. Near Field Communication (NFC) technológia ugyanis néhány centiméteres hatókörön belül biztonságos, vezeték nélküli adatátvitelt tesz lehetővé. Így fizetéskor nem kell a bankkártyánkat kiadnunk a kezünkből, mindössze az elfogadóeszköz közelébe kell tartanunk, hogy fizessünk. A terminál hatókörébe érve, bankkártyánk a másodperc töredéke alatt kapcsolódik az elfogadóeszközhöz, amely azonosításunkat követően a fizetést azonnal fel is dolgozza. 5.000 forintos összeghatár alatt még a PIN kóddal sem kell bíbelődni és a bizonylatot sem kell aláírni. (A MasterCard megoldását PayPass-nak nevezik, míg a VISA payWave-nek keresztelte a saját érintés nélküli fizetési rendszerét.)
Természetesen bankkártyánkat az ennél nagyobb összegű fizetések esetén hagyományos bankkártyaként is használhatjuk, ilyenkor viszont a PIN kód használata már kötelező. Természetesen az érintés nélküli fizetésre alkalmas bankkártyák hagyományos társaik minden funkcióját örökölték. Így az sem okoz problémát, ha esetleg olyan helyen kell használnunk, ahol az elfogadóeszköz nem alkalmas az ilyen típusú fizetésre.
Az érintés mentes fizetés, mint említettünk kis összegű vásárlásokra kitűnő megoldás. Ma már országszerte használják kisboltokban, élelmiszer és üdítőital automatáknál, a tömegközlekedésben vagy éppen színházjegy vásárlásra. Azt azonban kevesebben tudják, hogy egy új szolgáltatás révén már csekkbefizetésre, telefonegyenleg feltöltésre, vagy kis összegű készpénzfelvételre is mód nyílik. A Fizetési Pontokon a szolgáltatás saját érintésmentes kártyájának segítségével mindez könnyen elintézhető.
Ráadásul a Fizetési Pont kártya használata lényegesen olcsóbb, mintha valamelyik bank kártyáját használnánk. A készpénzfelvétel például 30 Ft/db, de ezen felül számolnunk egyéb költségekkel is, ám ezek sem túlságosan magasak:
- a számlacsomag havi díja, ami 590 Ft (18 év alattiaknak 180 Ft),
- a fizetési kártya egyszeri díja 980 Ft, továbbá
- a kimenő utalások után felszámított díjak (95 Ft + 0,3% max. 6.000 Ft).
Egyébként díjmentes a kártyás vásárlás, a netbank, a mobilegyenleg feltöltés és még számos más szolgáltatás. Ráadásul mivel a bankkártya egy MasterCard PayPass típusú kártya, bárhol máshol használható a világon, ahol a kártyatársaság logójával találkozunk. Legyen szó kártyás vásárlásról, vagy éppen készpénzfelvételről.
Maradt benned kérdés? Véleményed van? Szívesen látjuk! Szólj hozzá írásunkhoz lentebb, vagy írj a jobb oldalon található „Kérdezz tőlünk” felületen! Mindenkinek válaszolunk.