Hátat fordítanak a vállalkozások a bankoknak? Igényeikre szabott szolgáltatásokat keresnek a cégek

Hátat fordítanak a vállalkozások a bankoknak? Igényeikre szabott szolgáltatásokat keresnek a cégek
Hirdetés
Hirdetés

Cikk2023-01-03 Frissítve: 2024-08-02
 

Tíz vállalkozásból 9 már fontolóra vette, hogy challenger bankra és alternatív PayTech szolgáltatóra vált hagyományos bankja helyett egy nemzetközi felmérés szerint. A hazai vállalkozások körében is egyre népszerűbbek a fintech megoldások, de vannak még olyan területek, ahol ez nem jelent megoldást.

A járvány utáni ígéretes fellendülési szakasz ellenére továbbra is pénzforgalmi problémákkal küzdenek a kis- és középvállalkozások a Capgemini Kutatóintézet friss globális kutatása szerint. Ez sok cégnél gátja is a vállalkozás növekedésének.

Lépéskényszerben a hagyományos bankok

A helyzetre érdemes figyelni, hisz a kis- és középvállalkozások a világgazdasági növekedés gerincét alkotják, globális szinten a GDP és a foglalkoztatás feléhez járulnak hozzá. Mégis őket érintette leginkább a közelmúlt piaci ingadozása – idézte a cég témában kiadott közleménye Jeroen Hölschert, a Capgemini pénzforgalmi részlegének globális vezetőjét.

Amennyiben a bankok nem szeretnék elveszíteni kkv ügyfeleiket erőteljesebben kell fellépniük: át kell csoportosítaniuk a prioritásaikat és nagyobb fókuszt kell helyezniük arra, hogy segítsék a vállalkozásokat az új piaci lehetőségek feltárásában, hozzásegítésében – hangsúlyozták a felmérés készítői.

Hirdetés

Hirdetés

Nő a vállalkozások elégedetlensége

Bár a jelentés szerint a kis- és középvállalati szegmens értéke ma már világviszonylatban meghaladja a 850 milliárd dollárt, a hagyományos bankszektor még mindig gyakran figyelmen kívül hagyja ezeket a gazdasági szereplőket. Miközben ezek a cégek pénzforgalmi nehézségekkel, kiberbiztonsági kockázatokkal, gyenge pénzügyi likviditással és a működési hatékonyság hiányosságaival küzdenek, amelyek tovább növelik a pénzforgalmi szolgáltatókkal szembeni elégedetlenségüket.

Mindezek következménye is lehet, hogy a felmérés során vizsgált vállalkozás 89 százalékánál érzik úgy, hogy az elsődleges bankjuk nem nyújt kielégítő szolgáltatást, ezért fontolgatják, hogy egy számukra kedvezőbb, alternatív PayTech challenger-bankra váltanak. A bankoknak tehát azonnal lépniük kell a vállalkozások bizalmának visszaszerzéséhez: meg kell erősíteniük a platform-értéküket.

A technológia képes átalakítani az iparágat

Jelenleg a bankok több mint negyede küzd monolitikus és rugalmatlan infrastruktúrával, míg a vezetők 75 százaléka a jelenlegi rendszerek fenntartásának költségeit tekinti prioritásnak az új értékteremtési javaslatok innovációjával szemben. Ez a tendencia nyilvánvalóan akadályozza a szükséges innovációra és rugalmasságra irányuló beruházásokat, amelyeket a kkv-k elvárnának. Így egy merőben új szemléletre, a vállalkozások pénzügyi-szolgáltatási igényeinek célzottabb, mihamarabbi kiszolgálására van szükség.

Noha számos bank és pénzforgalmi szolgáltató (PSP) egyetért abban, hogy a technológia képes átalakítani az iparágat, annak alkalmazása visszafogott marad, mivel a szűkös erőforrások továbbra is korlátozzák a beruházási lehetőségeket. Pedig a kis- és középvállalkozások 64 százaléka gondolja úgy, hogy az elosztott főkönyvi technológia (Distributed Ledger Technology, DLT) a meglévő pénzforgalmi hálózatok életképes kiegészítőjeként jelenhet meg. A kutatás rámutat arra, hogy azok, akik az iparág éllovasává kívánnak válni már most számolnak a DLT felhasználási lehetőségeivel.

Jó tudni
A Capgemini 2022. évi Globális pénzforgalmi jelentése elsősorban két forrásra támaszkodik – a 2022. évi kis- és középvállalkozásokról szóló globális felmérésre, amely 150 válaszadó bevonásával készült, valamint a 2022. évi Globális banki- és pénzforgalmi vezetők körében végzett kutatásra, amely a vezető bankok 125 felsővezetőjének bevonásával készült. Ez tizenhét piac alakulásába nyújt betekintést: Ausztrália, Kanada, Franciaország, Németország, Hongkong, India, Olaszország, Japán, Malajzia, Hollandia, Szingapúr, Spanyolország, Svédország, Svájc, Egyesült Arab Emírségek, Egyesült Királyság és az Egyesült Államok.

A hazai cégek is egyre nyitottabbak a fintech megoldásokra

Magyarországon is egyre több vállalkozás vizsgálja meg azt, hogy a pénzügyi szolgáltatások (online fizetési megoldások, számlázás, nemzetközi utalások, bérszámfejtés, költségkezelés) közül melyek azok, amelyeket nem számlavezető bankján, hanem fintech szolgáltatón keresztül veszi igénybe. A legelterjedtebbek ezek közül az online fizetési megoldások, a nemzetközi utalások és a költségkezelés.

Látható az is, hogy több nemzetközi fintech növeli aktivitását itthon is. Elég csak a Revolutra gondolni, amely vállalati ügyfeleinek is folyamatosan egyre szélesebb körű szogláltatásokat nyújt Magyarországon is.

A finanszírozás területén ugyanakkor egyelőre kevesebb tér marad a pénzügyi terület újítóinak. Ez főként a vállalkozások széles körének elérhető támogatott hitellehetőségekkel hozható összefüggésbe. Ezek közül a Széchenyi Kártya Program új, MAX+ konstrukciói már december végétől elérhetőek. Ezen kölcsönök kamata évi fix 5 százalék, amely a jelenleg már 20 százalék körüli piaci kamatokhoz viszonyítva rendkívül kedvező.

Ötlet
Arról, hogy milyen pénzügyi jelenthet vállalkozásodnak a Széchenyi Kártya Program MAX+ hitelek igénybe vétele bővebben korábbi cikkünkből tájékozódhatsz! Ha segítségre lenne szükséged, keresd bizalommal a Bankmonitor szakértőit!
Hirdetés
Hirdetés