Rendkívül dinamikusan nő a mobiltárcát használó ügyfelek aránya, hónapról hónapra látható a bővülés. A CIB ügyfelei között a digitális pénztárca penetráció elérte a 20 százalékot, a legaktívabbak a 30-50 közötti számlatulajdonosok. A felhasználók háromnegyede mobillal fizet, de a többi eszköz is feljövőben van.
Közel egy éve, hogy a CIB Bank Magyarországon az első pénzintézetként elérhetővé tette a VISA bankkártyával rendelkező ügyfelek számára a Google Pay alkalmazást, az Apple Pay pedig 2020 óta a teljes kártyaportfólióban rendelkezésre áll. A mobiltárcát használók száma hónapról hónapra nő, elsősorban azért, mert gyors, kényelmes és biztonságos – mondta Sziráki László, a CIB Bank digitális csatornákért felelős vezetője.
Mivel az Apple Pay régebb óta van jelen a magyar piacon, láthatóan elterjedtebb, ugyanakkor a Google Pay, pontosabban, ma már Google Wallet is erősen jön fel, köszönhetően annak, hogy egyre több, a mobiltárcás NFC fizetésre alkalmas készülék van a piacon – az Android operációs rendszer elterjedtsége pedig lényegesen magasabb Magyarországon.
– A CIB Bank mind a két piacvezető mobil operációs rendszert használó ügyfelek számára biztosítani tudja a kényelmes és biztonságos fizetési szolgáltatást. A felhasználók pontosan értik, hogy egy biztonságos megoldásról van szó mindkét platform esetében, hiszen a teljes kártyaszámot és az autentikációs adatokat egy tranzakció során egyik fél szerverei sem tárolják teljeskörűen. A bizalom magas. A mobiltárcák telepítése egyszerű és felhasználóbarát, a használat pedig kényelmes. Ezért nemcsak a mobilokon, de más eszközökön is terjed a mobiltárca – magyarázta Sziráki László, aki szerint a biometrikus azonosításra alkalmas készülékek terjedése nagy jelentőségű a felhasználó bizalom szempontjából. Nemkülönben az a funkció, hogy a készülék elhagyása esetén a mobiltárcák használata másik készülékről is blokkolható.
A felhasználók háromnegyede mobiltelefonnal fizet, de a mobiltárcások 18 százaléka órát is használ fizetéskor. A tablet – nem meglepő – alacsony, négy százalékos arányt képvisel, más eszközök még nem annyira elterjedtek. Ami a tranzakciók összetételét illeti, a CIB Bank ügyfelei között a mobiltárcát illetően 95 százaléka a tranzakcióknak fizikai, contactless vásárlás, míg egyelőre csak 5% az internetes tranzakció. De a digitális elfogadók fejlődésével ez az arány is növekedni fog.
Ma még az Apple Pay és Google Wallet elfogadása, beépítése a webshopokba, különösen a magyar piacon nem annyira elterjedt. De mivel rendkívül gyors és kényelmes fizetést tesz lehetővé – hiszen például egy appban, vagy a weben történő vásárláskor nem szükséges külön fiókot létrehozni vagy űrlapot kitölteni -, valamint a már korábban elmentett kártya kiválasztható mindkét fizetési szolgáltató esetében – így gyorsabb és kényelmesebb a fizetési élmény –, ezért várható, hogy a webes vásárlásoknál is terjed majd a mobiltárca használata.
Érdekesen, de nem meglepően alakul a felhasználók demográfiai összetétele is: legtöbben a 42-49 évesek rendelkeznek wallet-tel, ezután következik a 26-34-es korosztály. Lakóhely szerint a budapesti lakosok vannak első helyen, ezután következnek a Pest megyeiek.