Sokan kipróbálhatták már itthon is az egyérintéses mobilfizetést, de számukra is szolgálhat meglepetéssel a gyűjtésünk, ami a négy fizetési megoldást mutatja be. Első ránézésre úgy tűnik, hogy nincs nagy eltérés, miközben közelebbről megnézve, azért jól elhatárolható a négy szolgáltatás. Mindenesetre egyvalami nem változik, mégpedig az, hogy a mobilfizetés kényelmes, gyors és biztonságos. A hab a tortán, hogy sok esetben a fotelből ülve is leadhatjuk az igényünket a legújabb fizetési lehetőségre.
Néhány dologban mi magyarok is a világ élvonalába tartozunk, ide sorolható például a mobilfizetés, ami egyre nagyobb teret nyer itthon. Egyre több bank mutatta be a saját megoldását, ma már ott tartunk, hogy 4 különböző dedikált mobilfizetési megoldás van a piacon és a számuk várhatóan a következő években tovább fog nőni.
Ezidáig nem találkozhattunk olyan összehasonlítással, ami egyszerre mutatta volna be mind a négy szolgáltatást. A következőkben egy csokorba gyűjtve mutatjuk be azokat a lényeges elemeket, amelyek hajszálnyival, de megkülönböztetik, az egyébként akár teljesen azonos mögöttes technikára építő mobilfizetési módokat.
Hirdetés
Hirdetés
A mobilfizetés már bárki számára elérhető
Azt már az elején le kell szögezni, hogy ma Magyarországon azok a mobilfizetési lehetőségek érhetők el, ahol a bank fogja össze és biztosítja a háttérben működő rendszert. A piacon először megjelenő megoldások (GRÁNIT Pay, MKB Pay) esetében a mobilfizetési szolgáltatás csak az azt biztosító bankok ügyfelei számára volt használható. Üde kivételnek számít a Simple by OTP alkalmazás, amely mindenki számára elérhető.
Az NFC funkciót először az OTP Bank ügyfelei használhatták, de szeptembertől olyanok is fizethetnek vele egyetlen érintéssel, akiknek nincs OTP Bankos kártyájuk. Ehhez annyit kell csak tenni, hogy egy Simple virtuális prepaid kártyát igényelnek az alkalmazáson belül (személyes megjelenésre nincs szükség), amire a pár perces regisztrációt követően lehet pénzt utalni. A prepaid kártyákra vonatkozó törvényi előírásoknak megfelelően annyi megkötés van, hogy havonta maximum 65 ezer forintot lehet vele mobillal költeni és csak Magyarországon belüli fizetésre használható fel.
Szintén egyedi utat választott magának a Budapest Bank, amely a Telenor mobilszolgáltatóval közösen alkotta meg a Telenor MobilPass szolgáltatását. Ez azért is egyedi választás, mert itt mindenképpen szükség van a technológia miatt a mobilszolgáltatóra és a céggel kötött előfizetésre. A pénzügyi szolgáltatást végzi a Budapest Bank. Arra figyeljünk, hogy egy külön NFC-s fizetést támogató SIM-kártyára lesz szükségünk.
A Gránit Bank és az MKB Bank olyan szempontból számít unikumnak, hogy náluk csak a saját ügyfelek használhatják a szolgáltatást, de náluk személyes megjelenés nélkül – kizárólag online – elintézhető a számlanyitás folyamata. Nem véletlenül emelik ki a mobilfizetést, mint potenciális előnyt az új bankkapcsolat megszerzése esetén. Sőt, az MKB-nál virtuális kártyát is igényelhetünk a számlanyitáskor, ami azért jó dolog, mert nem kell megvárni a kártya fizikai legyártását és kipostázását. Így akár már az online számlanyitás napján is fizethetünk a mobilunkkal.
Miben más a fizetés?
Azt gondolhatnánk, hogy mind a négy szolgáltató szinte ugyanazt a technológiai megoldást választotta, hogy a mobilfizetést az ügyfeleknek elérhetővé tegye. Ez viszont csak részben igaz. A Gránit, az MKB és a Simple ugyanazt az utat választotta, míg a Telenor-Budapest Bank duó egy másikat.
A Telenor és a Budapest Bank úgy döntött, hogy a SIM-kártyára építő rendszert tartja meg. Ez a régebbi megoldás azt jelenti, hogy a telefonban benne lévő SIM-kártya tárolja a bankkártyának az adatait és fizetésnél itt fogja azt fizetési kódra váltani, ami a biztonságos fizetés előfeltétele. Ez esetben kártyaregisztrációkor és fizetéskor is szükségünk van a mobilszolgáltatóra, hiszen a SIM a mobilszolgáltatóhoz tartozik.
A többi szolgáltató azt az újgenerációs megoldást választotta, amikor már mobilszolgáltatótól függetlenül lehet a mobilfizetést használni. Ehhez egy felhő alapú titkosításra van szükség, amit a Mastercard rendszere biztosít. Bármikor, amikor aktív adatkapcsolattal rendelkezünk, akkor 10 fizetésre elegendő fizetési kódot kapunk, így a net használata nélkül is 10 fizetés biztosított.
Az üzletekben elérhető mobilfizetés ugyanolyan biztonságos, mint ha a bankkártyánkkal fizetnénk, sőt, további biztonsági megoldások is alkalmazhatók. Az okostelefonon nem tárolódik fizikai kártyaadat, a fizikai kártyaszám helyett egy virtuális kártyaszámot használunk a fizetési műveletekben. Ha pedig bármilyen rendellenes fizetést érzékelünk, a már megszokott módon le tudjuk tiltani a bankkártyát a bankunknál.
A mobilfizetés valóban olyan egyszerű, mint amilyennek hangzik. Ha be van kapcsolva az NFC a mobilunkon és feloldjuk a képernyőzárat, akkor a legtöbb esetben gyorsan és kényelmesen fizethetünk a mobilunkkal.
Az általános szabály, hogy amint az egyérintéses kártyáknál, itt is 5000 forint felett kér kódot a terminál. Kivételt jelent ez alól az MKB Pay, mert ott mindenképpen be kell ütnünk egy 6 számból álló kódot, értékhatártól függetlenül. De például a Simple esetében már a PIN-kódot kiváltja több esetben az, ha a képernyőzárat feloldjuk. Persze ekkor sem marad a felhasználó személy azonosító védelem nélkül, mert a képernyőzár feloldása például kódhoz, mintához vagy éppen ujjlenyomathoz köthető.
Végső soron, bármilyen úton is jussunk el a fizetésig, többé-kevésbé ugyanazt fogjuk kapni. Nem árt azonban figyelni a részletekre, mert például amit az egyik banknál megszoktunk, az a másik banknál eltérően működhet. Azt pedig mindenki maga döntheti el, hogy a biztonság érdekében mennyire akar kompromisszumot kötni. De valljuk be, semmit sem veszítünk, ha egy kódot pluszban meg kell adni. A mobilra viszont lassan már jobban kell vigyáznunk, mint a lakáskulcsra.