Gyakran feltesszük a kérdést, hogy vajon jobban megy a sorunk, mint néhány évvel ezelőtt? Egy friss Bankmonitor ábra segít árnyalni a választ, megmutatva, hogyan változott a mediánbért keresők vásárlóereje 2021 januárja és 2025 januárja között a főbb fogyasztási csoportokban. De mit is jelent ez a gyakorlatban?
Részben jobban élünk
Az adatok alapján a válasz sok területen egyértelműen igen. A mediánbérből ma jelentősen több ruházkodási cikket (+37,4%) vagy tartós fogyasztási cikket (+37,8%) vásárolhatunk, mint négy éve. Emellett a szolgáltatások (+18,4%) és a háztartási energia (+23,3%) is elérhetőbbé váltak a vizsgált időszakban. Ezek a számok azt sugallják, hogy a fizetések vásárlóértéke összességében sok termékkörben javult.
Az érem másik oldala: Az élelmiszerek
A helyzet azonban nem ennyire egyértelmű, ha a mindennapi kiadások egyik legfontosabb tételét nézzük. Az alapvető élelmiszerek esetében ugyanis 4,1%-os vásárlóerő-csökkenés történt 2021 elejéhez képest. Hiába engedhetünk meg magunknak több műszaki cikket vagy ruhát, ha a napi betevőre relatíve kevesebb futja a mediánbérből, az sokak számára ronthatja az életszínvonal-érzetet.
Mérlegen a vásárlóerő
Összességében tehát a „javult-e az életminőségünk?” kérdésre nincs egyszerű válasz. Míg a mediánbérből a legtöbb termékcsoportban valóban többet vásárolhatunk, az élelmiszerek árának alakulása árnyalja a képet. Az, hogy valaki jobbnak vagy rosszabbnak ítéli-e meg a helyzetét, nagyban függhet az egyéni fogyasztási szokásaitól és attól, hogy a költségvetésében mekkora súlyt képviselnek az egyes kiadási tételek. A számok egy összetett valóságot tükröznek.