A távközlési adó nem rettentette vissza mobiltelefonálástól a magyarokat. A hívások időtartama és ezzel együtt a költsége is egyre nő. A telefonszámla lefaragásához sokan ajánlják az internetes telefonálást. Ez azonban nem mindig jó megoldás.
Növekvő mobilszámla
A magyar háztartások
88 százaléka rendelkezik mobiltelefonnal. Egy SIM-kártyára átlagosan bruttó
3684 forint költés jut. A lakosság évente nettó
265 milliárd forintot költ mobiltelefonjára. Ezek a legfontosabb megállapításai a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság (NMHH) megbízásából készített, a hazai lakossági távközlési piac trendjeit vizsgáló felmérésnek. Tanulságos adatok. Főként, ha mellétesszük a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) valamivel frissebb, 2013. III. negyedévi felmérésének eredményeit: a mobiltelefonálással töltött összes
percidő 2,6 százalékkal, a
hívások száma 0,6 százalékkal emelkedett egy év alatt. A KSH szerint egy átlagos magyar naponta
4,3 percet telefonált.
A fenti számtenger egyet jelent: távközlési adó ide vagy oda, egyre többet beszélünk a mobilunkon és emiatt egyre inkább megnőnek az erre fordított kiadásaink. A növekvő számlák láttán biztosan sokan elgondolkoznak azon,
hogyan lehetne lejjebb faragni ezeket a kiadásokat. Mivel a már idézett statisztikákból világosan kiolvasható az is, hogy mind a mobilinternet, mind az okostelefonok iránti kereslet évről évre nő, a kérdésre sokan vágják rá:
telefonáljunk az interneten! Ezen a kommunikációs csatornán keresztül minimális összegért kommunikálhatunk.
Hasznos alkalmazások
A telefonköltségek csökkentésében két ismert és mára elég népszerű szolgáltatás segíthet. Az egyik a
Skype. Ez volt az első olyan program, amelyik
alkalmas interneten keresztüli telefonálásra. Szépséghibája, hogy megfelelő minőségű szolgáltatást asztali gépen keresztül ad, okostelefonon keresztül már
nem mindig jól használható. Ha a Skype-ot otthon és a munkahelyünkön is telepítjük a számítógépünkre, akkor a nap nagy részében elérhetőek vagyunk. Ennek ára csak az internetcsomag előfizetési díja lehet, ami nem több
havi pár ezer forintnál.
Okostelefonunkat is használhatjuk internetes telefonálásra. Ehhez is szükségünk van egy alkalmazásra, a
Viberre. Ezen keresztül is igencsak
jutányos áron telefonálhatunk. Ha olyan ismerősünket tárcsázunk, aki szintén telepítette a Vibert, akkor ingyen beszélünk. Ha Viberen keresztül hívunk nem viberes számot, akkor ezért fizetnünk kell, ám a
percdíjak még mindig alacsonyabbak, mint a normál mobiltarifák. Például az actionvoip.com oldalon át legolcsóbb mobilhívás díja például 1 eurócent, azaz valamivel több, mint
3 forint percenként.
Váltsunk díjcsomagot!
Az
internetes telefonálás azonban nem fenékig tejfel. A hívás minősége néha igencsak hagy kívánni valót maga után. A
vonal recseg, a hívás gyakorta váratlanul megszakad. Ez csak a legkisebb gond. A mobilszolgáltatók természetesen nem maguk ellenségei, így mobilinternetes csomagjaikban
gyakorta tiltják a mobiltelefonálást és sms küldést helyettesítő megoldások használatát. Aki mégis ilyet használ, azt fogja tapasztalni, hogy
csökken az adatforgalom sebessége. A korlátozás persze feloldható, ha plusz adatcsomagot vásárolunk.
Összességében véve
nem könnyű tehát interneten keresztül telefonálni. Egyszerűbben is spórolhatunk, ha
okosan választunk díjcsomagot. Számhordozással a szolgáltató lecserélése nem jelent komoly problémát. Az már más kérdés, hogy nem sokan döntenek így, mert készülékvásárláskor
több évre elkötelezik magukat. Pedig a választást sok hasznos alkalmazás segíti. Ilyen például az NMHH Tantusz portálja, amellyel könnyen
össze lehet hasonlítani a különböző mobiltelefonos díjcsomagokat.
A növekvő beszélgetési kedvet a mobilszolgáltatók is igyekeznek lekövetni. Ennek egyik jele, hogy a közelmúltban
korlátlan beszélgetést lehetővé tevő csomagokat dobtak piacra. Igaz ezekhez általában kis méretű adatcsomag tartozik, így interneten át telefonálni nem lehet velük.