Nincs olyan kérdés, mely többször hangozna el napjainkban, mint „Mikor kapom meg az elszámoló levelet a bankomtól?” Médiától, banki ügyfelektől naponta több tucat ilyen kérdés érkezik. A Magyar Posta most tiszta vizet öntött a pohárba: legalábbis, ami a statisztikát illeti. Eddig mindössze az érintettek 7%-a kapta meg a bank értesítését, 93% pedig vár. De mégis miért alakult ki ez a helyzet?
A Magyar Posta mai közleménye
A fogyasztói kölcsönszerződések elszámolását tartalmazó értesítéseket a vonatkozó jogszabály alapján 2015. április 30-ig kell postára adnia az érintett pénzintézeteknek. A Magyar Postának csaknem 2,1 millió darab ajánlott-tértivevényes levélpostai küldeményt kell kézbesítenie a normál forgalmon felül. Eddig 149 ezer darab ilyen típusú küldemény érkezett be a Magyar Postához, amely a várható mennyiség alig több mint 7 százaléka.
Miért csúszik a levelek kézbesítése?
Előzetesen: fontos tudni, hogy a bankoknak március 1. és árpilis 30. közötti időszak áll rendelkezésre az elszámoló levelek kiküldésére. A kulcsfontosságú levél tartalmazza:
- a múltra vonatkozó visszatérítés összegét
- az immár forintosított hitel új kondícióit, az új kamatot és az új havi törlesztőt
Természetesen az adósok felfokozott várakozása érthető, hiszen égető kérdésekben kapnak válaszokat.
A fokozott várakozás mellett fontos azt is látni, miért lehetséges, hogy az értesítési időszak felének eltelte után csak az erős kisebbség kapta meg a levelet. Egyeztettünk néhány banki szereplővel és a következő válaszokat kaptuk:
- egyes bankoknál 40-80 különféle szerződést illetően kell számszerűsíteni az elszámolást és elkészíteni az értesítő levelet
- mind az elszámolásnak, mind az értesítésnek meg kell felelni a szigorúan megszabott feltételrendszernek, melyet az MNB ellenőriz is
- a bankok nem kívánnak számítási hibát véteni
- a számítások elvégzését követően jelentős logisztikai feladatok vannak hátra a kiértesítéshez: nyomtatás, borítékolás, tértivevények kezelése (jellemzően minden bank külön szerződést köt a kézbesítésre Postával az egyedi nagy számosságú feladás miatt
- az értesítő leveleket és azok kézbesítését be kell vezetni a belső banki rendszerekbe, hiszen ha az ügyfél a levél alapján érdeklődik az ügyintézőnek minden adatot látnia kell
- egyes ügyleteknél kezelni kell az adós, adóstárs kiértesítést is
- talán azt is érdemes megjegyezni, hogy a napokban kiderült nem minden helyzet rendezett kristálytisztán az leszámolási törvény, így szükség volt egy törvénymódosító javaslatra is…
A fentiek jól szemléltetik, hogy miért alakulhatott ki, hogy egyes ügyfelek még abban az esetben sem kapták meg az elszámoló levelet, ha a visszatérítésről a netbankon keresztül már értesültek.